Ga naar inhoud

Grotere SSD plaatsen; Windows 7 overzetten


Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Ik wil mijn SSD van 32 GB vervangen door een grotere. Op die SSD (C:/)staan Windows 7 en een deel van de programma's.

De rest van de programma's en de persoonlijke bestanden staan op de D-partitie van de harde schijf.

Op die HD zijn nog 2 partities van ieder 50 GB.

Kan ik nu de C-schijf klonen of back-uppen naar zo'n 50 Gb partitie en die kloon dan terugzetten op de nieuwe SSD?

Hoe ga ik dan te werk?

Ik weet nog niet of er in de pc een mogelijkheid is om de nieuwe SSD bij te plaatsen, eventueel tijdelijk en dan Windows in 1 handeling over te zetten.

Mvg,

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik veronderstel dat je dus een ssd van 128 Gib hebt met drie partities, op de eerste je systeem met een deel programma's?

Wat ikzelf zou doen: géén SSD bijkopen, maar een gewone sata-schijf: voor hetzelfde geld is die veel groter en voor data (zie iets verder) heb je geen ssd nodig: wat je er méér voor betaalt merk je voor een dataschijf nauwelijks op.

Ik zou dan:

- mijn data van de D en E naar die nieuwe HD overzetten - dit wordt dan je data-schijf, je progs die je nu op je D staan hebt zou ik later gewoon bij op de C (SSD) installeren

- dan zou ik mijn D en E-partities wissen en de C uitbreiden tot de hele SSD

Wat ik ook zou doen: zeker spelen (want met het uitbreiden van een C weet je maar nooit: stel maar even dat de stroom uitvalt bij het groter maken van je C-schijf) en een kloon van die C maken en die op de D zetten (vergeet ZEKER niet VOORAF een opstart-cd te maken met je kloonprogramma)

Moest het vergroten van je C mislukken, dan kan je nog altijd die kloon gewoon terug gaan zetten (en dus heb je dan je opstart-cd nodig)

Maar wacht er nog even mee: mogelijk hebben anderen nog betere ideeën dan ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, zo zit het niet helemaal. Misschien ben in niet duidelijk genoeg geweest.....

Huidige situatie:

C-schijf = SSD van 32 GB met Windows erop. Plus een paar programma's

HDD bevat partities D, E, F en G. Op D staan mijn persoonlijke bestanden en de rest van de programma's. E is de recovery-partitie; F en G zijn leeg, ieder ongeveer 50 GB.

Nu wil ik die SSD van 32 GB vervangen door eentje van 128 GB.

Dus moet Windows 7 van die SSD-32 worden overgezet naar de SSD-128.

Mijn vraag is nu, hoe ik dat het beste kan doen.

Mijn tweede vraag is of je een SSD kunt opdelen in partities. Dan zou ik er 2 partities op willen maken: eentje met Windows 7 en eentje met Windows 8.

Mvg,

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

ach zo... je hebt dus al twee schijven: een SSD en een sata.

Dan zou ik als volgt te werk gaan:

- 32GB-SSD klonen en de kloon op mijn tweede schijf zetten

- nieuwe 128GB-SSD erin en de kloon gewoon erop plaatsen (via de opstart-cd van het kloonprogramma)

- Dan de nieuwe schijf partioneren (en ja: dat kan) en als dat goed gelukt is

-windows 8 op je tweede partitie zetten

Mogelijk zijn er toch nog haken en ogen, wacht even de reactie van anderen af? (want zelf heb ik nog maar XP en daarvan zou ik het je met alle zekerheid wel kunnen vertellen)

ps: de progs die je nu op je D geinstalleerd hebt kan je laten staan - wil je ze op je C dan zal je ze opnieuw moeten installeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een Windows systeembackup met alleen de C: geselecteerd een goede optie?

'k Durf hier niet te antwoorden, 'k heb al 9 jaar XP (tot volgende week) en ik dacht dat in de 7 een backupfunctie zat maar of die ook met een opstartcd werkt en zonder windows kan gestart worden, daar heb ik het raden naar.

Maar 'k roep wat hulp in.

Een goed en gekend programma ervoor (buiten Windows) is Paragon en er is een freeware versie van

Hoe dan ook : zelf zou ik zeker spelen en zorgen voor zowel twéé opstart-cd's als voor twee backups (een dubbel van elk ORIGINEEL aanmaken dus) - je zou maar eens een foutje hebben in een van de twee en dan zit je daar. Niet dat het veel gebeurt, maar dàt zou ikzelf dan weer niet willen gaan "uittesten" :-)

(maar 'k ga dus nog wat hulp inroepen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een Windows systeembackup met alleen de C: geselecteerd een goede optie?
Zeker niet.

De windows systeembackup maakt enkel een backup van de systeeminstellingen waarmee je nadien een systeemherstel kan doen maar dat is niet wat jij nodig hebt.

Met welk programma kan ik die kloon het beste maken?
De Free versie van Paragon - die Passer ook al aangaf - is perfect geschikt om de job te klaren.

Lees ook even deze handleiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De windows systeembackup maakt enkel een backup van de systeeminstellingen waarmee je nadien een systeemherstel kan doen maar dat is niet wat jij nodig hebt.

Dank voor je toelichting Kweezie!

en dus is 'systeembackup' in Win7 (en win 8 veronderstel ik) gewoon een nieuwe naam voor systeemherstel? (of is het ruimer geworden?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een Windows systeembackup met alleen de C: geselecteerd een goede optie?
Zeker niet.

De windows systeembackup maakt enkel een backup van de systeeminstellingen waarmee je nadien een systeemherstel kan doen maar dat is niet wat jij nodig hebt.

Hier ben ik te snel geweest met mijn antwoord :sad

Blijkbaar kan je het toch met de systeembackup van windows zelf.

Hier vind je een uitgebreide handleiding over het gebruik van de windows systeembackup: Een systeemback-up maken in Windows 7

Maar je kan ook Paragon gebruiken natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.