Ga naar inhoud

Haperend beeldscherm


TylerD

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik heb een lastig probleem aangezien de pc-winkel al tot 2x toe onderdelen in mijn PC heeft vervangen en het probleem aanwezig blijft. Het is namelijk zo dat mijn scherm op bepaalde momenten plots zwart wordt en traag "knippert" (met tussenpauzen van ca. 10-60 seconden). Ik kan dit probleem (eindelijk) reconstrueren door een diavoorstelling op een webpagina in full screen weer te geven. Hierop heb ik besloten om dezelfde voorstelling op mijn 2de scherm aan te sluiten en daar zijn er geen problemen! Indien de fout zich voordoet op mijn ene scherm (LCD) dan verschijnt de melding "Invalid mode" (ook op LCD-scherm) als ik dezelfde kabel aansluit op mijn ander scherm. Het enige wat ik kan doen, om terug controle over mijn pc te krijgen, is de de reset-knop indrukken...

De PC zelf kan bijna onmogelijk de oorzaak zijn omdat ik ondertussen al aan mijn derde videokaart zit en mijn moederbord, harde schijf en RAM-geheugen ook al vervangen zijn (de PC is nu ongeveer 3 weken oud).

Kan dit werkelijk aan een conflict met dit bepaald scherm liggen?

Meer info over mijn systeem:

* Intel Core i5-750 Quad Core Processor (2.66GHz)

* 4 GB DDR3 1333 MHz geheuge

* 640 GB SATA2 7200rpm harde schijf

* 24x DVD-RW Dual Layer DVD brander

* ATI Radeon HD 5770 1 GB (Asus)

* Windows 7 Pro 64bit

* Beeldscherm: weet ik niet precies, ik denk dat het een Samsung 2235 is (resolutie: 1680*1050) die via HDMI aangesloten is.

Al getroffen maatregelen:

* Driver update

* Vervanging van moederbord, harde schijf, videokaart, RAM-geheugen

* Virus- en malwarescans (waar nooit iets gevonden werd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De drivers van de grafische kaart zijn steeds goed geinstalleerd?

Dus met een scherm heb je problemen en met het andere niet?

Misschien is de refresh rate van je scherm wel te hoog/laag ingesteld.

Dit kan je forceren in het CCC (Catalyst Control Center), over welk scherm gaat het juist?

Ik denk niet dat het aan de kabel ligt, dat zou niet verklaren waarom na het herstarten het knipperen weg is.

Maar ik denk toch dat je scherm gewoon kapot is, eens terug gaan naar de winkel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, dank je voor je antwoord. Ik denk niet dat het daaraan ligt, wat ik vergeten te vermelden ben is dat dit probleem zich niet constant voordoet. Het is zelfs maar sporadisch... (een hele week niets na de vorige vervangingen en daarvoor ongeveer 1x/dag). Ik heb dus wel degelijk een goede beeldkwaliteit, maar plots bevriest dit beeld en gaat het zwart voor 10-60 seconden, dan verschijnt hier en daar een stukje beeld terug (bijv. startknop van windows, cursor, taakbalk...), mijn pc lijkt dan maw op niets te reageren... Alleen door op de reset-toets te drukken, kan ik hem weer gebruiken en start die weer normaal op...

Het zijn telkens de officiële drivers van ati voor win7 64bit, dus daar kan het ook niet aan liggen...

Zijn er nog eventueel testen die ik kan uitvoeren om zeker te zijn dat het aan het scherm ligt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een driver probleem.....probeer eens met de driver die bijgeleverd is bij de gfx card (ATI Radeon HD 5770).

De nieuwste drivers zijn niet altijd de beste.

Zorg er wel voor dat je de huidige driver goed uninstalled voor je de andere driver er op zet.

Good luck :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat het daaraan ligt, je kan sowieso niet zomaar een oorzaak aanwijzen.

Driver zou raar zijn, want de grafische kaart is al enkele keren vervangen, dus waarschijnlijk zijn er in die periode ook verschillende drivers getest.

En meestal mag je ervan uitgaan dat de laatste driver de beste is...

Dus met een ander scherm werkt het wel zonder problemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het een driverprobleem is, weet ik niet maar die drivers zijn niet echt schitterend te noemen aangezien ik ook last heb van een gigantische cursor... Schijnt een gekend probleem te zijn, maar er wordt blijkbaar niets aan gedaan..

Maar goed, ik heb wat uitvoeriger getest en heb het probleem ook op een ander scherm kunnen reproduceren. Het ligt dus wel degelijk aan de pc. Ik heb ondertussen de hardwareversnelling voor Flash uitgeschakeld en dat lijkt het probleem voor flash-filmpjes e.d. te fixen... Het probleem deed zich vroeger echter spontaan voor (zelfs zonder een browser of andere software die Flash ondersteunt open te hebben). Voorlopig nog niet, fingers crossed...

In ieder geval al bedankt aan iedereen die heeft gereageerd voor de hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt een nieuwe kaart normaal mag daar geen probleem zijn met een te grote cursor ed.

Staat je resolutie niet gewoon te laag ingesteld?

Je kent Beeldscherminstellingen als volgt openen: klik op de knop Start, klik op Configuratiescherm, klik op Vormgeving aan persoonlijke voorkeur aanpassen, klik op Persoonlijke instellingen en klik vervolgens op Beeldscherminstellingen.

Stel met de schuifregelaar onder Resolutie de gewenste resolutie in en klik vervolgens op Toepassen.

De gewenste resolutie is best zo hoog mogelijk, anders ziet het er raar uit.

Weet je ook welk scherm je hebt?

Andere kabel uitproberen, of heb je dat al gedaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden dat ik dit zo volmondig verkondig is omdat ik zelf dit probleem heb meegemaakt.

Ik heb zelfs een windows restore moeten doen (je weet wel de restorepoint functie in XP) om dit opgelost te krijgen.

Drivers kunnen soms diep in je windows achterblijven....misschien niet het zelfde probleem maar alle symptomen waren er bij ook.

Hopelijk helpt dit je een beetje :)

success :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.