Ga naar inhoud

Wat is overclocken


BlackBird

Aanbevolen berichten

Als leek zag ik op het forum veel mensen spreken over processor overklokken. Dan vroeg ik me af wat het was? Na een korte zoekbeurt op het forum heb ik google geraadpleegd. Even hier wat ik vond:

Volledige credits dus naar de schrijver van het topic op de site

Wat is overklokken

overklokken is het opdrijven van de kloksnelheid van de processor, processor op je moederbord, maar ook bijvoorbeeld de processor op je grafische kaart.

Hoe moet ik overklokken

Overklokken van de processor van je computer kan op twee manieren. De meest gebruikte en handigste is het opdrijven van de FSB (front side bus, ook bussnelheid genoemd). Een processor werkt aan een bussnelheid, vermenigvuldigd met een vaste multiply-factor. Een pentium 3 800 mhz bijvoorbeeld werkt aan een bussnelheid van 133 mhz en een multiply factor van 6.

Hoe moet je dan de snelheid verhogen ? De meest gebruikte manier is dus de bussnelheid verhogen. Dit kan meestal in het BIOS van je computer (SoftMenu). Hou hierbij wel volgende zaken in het oog: denk aan de rest van je systeemonderdelen. Alle apparaten op je moederbord draaien aan de bussnelheid. Dus de processor, geheugen, grafische kaart, enz.

Dikwijls kan ook de grafische kaart van je computer niet mee. Verhoog de bussnelheid dus niet veel ! Als je na het verhogen van de bussnelheid geen beeld krijgt, moet je je BIOS resetten. Dit kan door een jumper 12 sec om te zetten, of door het batterijtje op je moederbord er 30 sec uit te halen. PC uitgezet uiteraard.

De andere manier is dus de multiply-factor verhogen. Dit is enkel iets voor de geavanceerde gebruiker. Meestal moet je verbingen isoleren op de processor, en is redelijk risicovol. De multiplier van een athlon/duron (geen athlon xp) kan je unlocken door met een potlood een aantal punten te verbinden. Hier meer info: http://www.motherboards.org/article...uides/41_1.html

Een Athlon XP is ook te unlocken, maar dit is minder simpel. Als je het toch wilt wagen: http://www6.tomshardware.com/howto/01q4/011112/

Als je de bussnelheid of de multiplier verhoogt, en je merkt dat het niet stabiel loopt, of het loopt vast, verhoog dan de Vcore in datzelfde SoftMenu in je BIOS. Verhoog met stapjes van 0.05. Hou er rekening mee dat de processor een stuk warmer wordt hierdoor.

Je kan ook de processor en het geheugen van je grafische kaart overklokken. Er bestaat voor geforce kaarten een speciaal programmatje hiervoor, http://guru3d.com/geforcetwea***ility/. Voor andere kaarten zoek je best eens op google http://www.google.be.

Koeling

Het is heel belangrijk dat je een goede processor en systeem koeling hebt. Als je overklokt, kijk dan na een uurtje eens naar de temperaturen in je BIOS. Als je processor boven deze temperaturen komt, moet je een betere processor cooler aanschaffen: Athlon, Duron, Athlon XP: 60°; Celeron, Pentium 3 en 4: 50°.

Zorg ook voor een goede airflow in je kast. Een grote kast is aangeraden, en je hebt best een of 2 casefans, er zijn casefans die koude lucht naar binnen blazen (aan de voorkant van de PC) en je hebt er die warme lucht naar buiten zuigen. Het beste heb je ze natuurlijk beide. Je moet je zorgen maken om je airflow als je systeem temperatuur hoger is dan 50°.

Ik gebruik dit nu als standaard temperaturen, maar uiteraard moet je een goede koeling hebben. Als je een AMD processor hebt met een simpele standaard cooler, zou ik er sowieso niet aan beginnen.

Wat zijn de risico's en is het zinvol om te overklokken

De risico's zijn redelijk groot, in elk geval gaat de levenduur van je processor een flink stuk achteruit. Ook kunnen andere apparaten op je moederbord sneller de geest geven doordat ze op een hogere (bussnelheid) werken dan voorzien is voor hen.

Ook merk je er heel weinig van dat je overklokt. Meestal gaat het niet veel sneller. Als je er niet veel van merkt, laat je alles beter gewoon zoals het is.

Ik weet niet of het hier in de juiste topic staat. Als dit zo is. Sorry daarvoor ik dacht dat het hier beste paste. Hoop dat ik mede newbies wat verder heb geholpen (toch de bedoeling van Pc-HELPforum)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoveel kan er niet bij gebeuren, ik doe het zelf ook altijd.

IK heb nog nooit een onderdeel gesloopt door te overklokken.

Het enigste dat kan gebeuren is als je nu super veel voltage gebruikt dat er dan iets klapt. Maar je moet gewoon binnen de marges blijven en het is wel goed.

De levensduur gaat er wel van achteruit, alleen weet niemand hoeveel precies.

Je kan sowieso rustig 10 jaar met die processor doen zonder dat die kapot gaat door het overklokken.

Ook is het wel bij elke processor anders, AMD/Intel klokken anders over.

Core i7/Core 2 Duo is ook al een heel verschil dus....

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.