Ga naar inhoud

PowerLan - Internetsnelheid - Telenet


wannoo

Aanbevolen berichten

Een heel verhaal maar ik hoop dat je 't wil lezen om te helpen. :-)

Als fotograaf heb ik met de komst van de digitale fotografie veel werk in "post" (nabewerking van foto's in RAW formaat via Lightroom, Photoshop en Curvemeister).

Een foto in RAW formaat is vaak 40MB groot en met kleurcorrecties in curves en dergelijke kom je al snel op een .psd bestand van een paar honderd MB grootte. Samen met enkele bevriende fotografen hebben wij een soort "clubje" waar we elkaar helpen in post. Om een en ander vlot uit te wisselen uploaden we de bestanden naar Rapidshare zodat we deze .psd bestanden kunnen downloaden en verder werken. We hebben allemaal een Rapidshare Pro account dus downloaden gaat/ging heel vlot.

Initieel verliep mijn internetconnectie (Telenet Expresnet) via een kabel (coax) naar een modem (Motorola) die dan met een UTP aan de PC was gekoppeld. Als downloadmanager gebruik ik al jaren JDownloader tot grote tevredenheid (2 à 3MB/sec).

Onlangs echter besloot ik over te stappen op Telenet Digitale TV. De installateur plaatste een nieuwe modem in de kelder, verbond die met een PowerLan 200 (85Mbps) in de kelder in een stopcontact en verbond vervolgens de digicorder (eerste verdieping) ook met een PowerLan in een stopcontact.

De modem aan mijn PC werd verwijderd en ook hier gebruikte hij een PowerLan met UTP-kabel naar de PC.

Sindsdien merk ik echter dat mijn downloadsnelheid aanzienlijk naar beneden is gegaan (vroeger vlot 2 à 3MB; nu amper 800kB/sec). Softwarematig heb ik niets veranderd tegen vroeger.

Ik nam contact op met Telenet maar die raadden mij alleen maar aan om de PowerLan in een apart stopcontact te plaatsen en niet in een verdeeldoos. Dit heb ik gedaan maar merk geen verbetering.

Vraag: Is deze PowerLan verbinding de oorzaak? Ben ik beter om terug een UTP-kabel (12m) van de modem in de kelder naar mijn PC te trekken? Of is er een andere oplossing om terug mijn vroegere snelheid te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ofwel kan je overstappen naar de nieuwe Powerlan adapter met een veel hogere snelheid.

Mmm, het kostte me nu al € 147 voor deze 3 PowerLans dus dat zit er echt niet in denk ik. Bovendien heeft deze PowerLan 200 een snelheid van 85Mbps; lijkt mij toch meer dan voldoende. :confused:

Als je de mogelijkheid hebt om een utp kabel te trekken naar de modem zou ik dat zeker doen. Best kabel cat 5E of cat 6 nemen.

Ik neem aan dat je bedoeld van de modem naar de PC, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.