Ga naar inhoud

Windows Verkenner reageert niet


ElvisFannetjeh

Aanbevolen berichten

Dit gebeurt enkel bij het aanklikken van een snelkoppeling naar De Sims 2. Ik wou Sims 2 starten en het lukte niet. Ik heb een map in Windows Verkenner met allemaal snelkoppelingen naar verschillende spelletjes oa Sims 2. Alle snelkoppelingen werken nog, maar als ik De Sims 2 aanklik (linker of rechtermuisknop) loopt windows verkenner vast. De PC begint dus niet eens met het spel op te starten. Ook als ik via program files naar het juiste toepassingsbestand ga, loopt windows verkenner vast.

Ik heb al geprobeerd groups.cache (in de map EA Games -> De Sims 2) te verwijderen, maar het helpt niet. (Met dat bestand heb ik nu wel ervaring, dus ik wist wel wat ik deed)

Maar het spel zelf werkt nog wel. Het is gewoon dat ik de snelkoppeling of het toepassingsbestand niet kan aanklikken.

Ik kan niet tegen mijn computer zeggen "Start De Sims 2 op" omdat ik de snelkoppeling niet kan selecteren.

Dus met herinstalleren van het spel ben ik volgens mij niets. Het probleem dat moet opgelost worden ligt aan de computer zelf. Ik heb Ccleaner al gebruikt, maar zonder resultaat.

Wat zou ik nog kunnen doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang blijft de verkenner hierbij geblokkeerd?

Welke virusscanner gebruik je?

Is die ingesteld op realtime scanning (protection of bescherming)?

Start het taakbeheer en vink onderaan het vakje aan bij processen van alle gebruikers tonen.

Ga dan naar de tab processen en klik op de hoofding van de kolom cpu (processor) tot de processen die het meeste cpu gebruiken helemaal bovenaan staan.

Probeer nu de sims op te starten en kijk in taakbeheer wat er gebeurt bij de processen.

Zijn er dan processen die plots veel cpu beinnen gebruiken? Welke?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verkenner bleef meer dan 20 minuten geblokkeerd en dan heb ik erin geklikt, werd het wit en kon ik kiezen voor programma sluiten.

Virusscanner: McAfee

Op wat die is ingesteld weet ik eigenlijk niet. Het is zo dat die onlangs van uiterlijk is veranderd (door een automatische update) en ik heb er nog niet veel ingekeken (was nog maar sinds een paar dagen). Aan die verandering kan het echter niet liggen, want op mijn oude laptop staat die nieuwe McAfee ook en daar werkt de sims wel nog.

Als ik gewoon taakbeheer start (en niet de sims opstart) staat er helemaal bovenaan "Niet actieve systeemprocessen, bij het tabblad processen, dat rond de 90 CPU gebruikt. Dat lijkt me ook wel vreemd.

Daarna zakt dat wel weer naar rond de 50.

Bij het starten van De Sims 2 staat McAfee scanning on access (ofzoiets) helemaal bovenaan. Dan die Niet actieve systeemprocessen en dan afwisselend Windows verkenner, en nog wat dingen (die ik niet meer weet), maar niet echt iets abnormaal. Wat wel abnormaal is, is dat Sims2launcher.exe er maar een even in stond en dan meteen weer weg was.

Misschien ligt het aan McAfee en die instellingen want ik heb gehoord dat dat nogal een "strenge" virusscan is.

Zou het misschien helpen om het besturingssysteem Vista te herinstalleren of gewoon De Sims 2 (wat ik bij de herinstallatie van het besturingssysteem toch moet doen.)

Edit:

Ondertussen heb ik wat ontdekt. Ik heb eens bij McAfee gekeken naar die scanning on access en ik denk dat dat realtime scannen is. Doordat er onlangs een grote verandering bij McAfee is geweest (hopelijk weten jullie daar ook van) is volgens mij die realtime scannen (scanning on access) een nieuwe functie van McAfee. Ik probeerde de sims 2 te starten met realtime scannen ingeschakeld en het reageerde weer niet. Ik heb realtime scannen uitgeschakeld nog eens gedubbel klikt en het werkte meteen wel. De Sims starte snel en helemaal normaal op. Ik heb wel terwijl de sims 2 nog opstond realtime scannen terug ingeschakeld omdat het mij nogal "gevaarlijk" lijkt om dat continue te laten uitstaan ook al had ik die functie vroeger niet.

Nu hoop ik echt dat het daaraan lag (aan die virusscanner dus) en dat het probleem hierbij opgelost is (eventjes realtime scanner uitschakelen, de sims 2 starten, en dan weer inschakelen). Dat zal wel geen kwaad kunnen zeker.

Ben zo blij dat ik weer kan spelen :)

Hebben jullie hier misschien nog iets aan toe te voegen?

aangepast door ElvisFannetjeh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is normaal dat de "niet actieve systeemprocessen" 90% of meer scoren. Dit is namelijk het percentage cpu dat niet gebruikt word. Met andere woorden: hoe hoger dit is, hoe minder je processor belast is.

Jouw uitleg bevestigt mijn vermoeden dat het om de realtime scan van de antivirus ging.

Een mogelijke oplossing heb je dan zelf gevonden :top:

De realtime scanning (scannig on access) kan inderdaad voor (veel) vertraging zorgen bij het opstarten van een programma of een bestand en soms de boel blokkeren. Deze optie zorgt ervoor dat elk bestand (afbeelding, muziek, multimedia, exe) dat je opent, gescand wordt door je virusscanner. Als het grote of complexe bestanden zijn zoals sommige exe, kan dit de boel blokkeren.

Ik denk niet dat je dit kan instellen om bvb 1 bepaald bestand uit te sluiten van de realtime scan maar je kan altijd eens zoeken bij de (scan)opties van McAfee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.