Ga naar inhoud

Linux Schermresolutie aanpassen.


Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Ik heb sindskort Linux Ubuntu 10.10 op mijn Sony Vaio VPCF1 2M1E/H geïnstalleerd.

Alles werkt perfect op de mousepad na, maar ook het scherm is nog een lastigheid.

Nu staat de resolutie op 4:3 , maar ik kan nooit het hele scherm op mijn laptopscherm krijgen. Steeds ontbreekt de rechterzijde een deel, alsook de onderzijde.

Heb al gekeken naar de verschillende resoluties die ik kan instellen, maar blijkbaar staat de mijne daar niet tussen. Zijn er ook ergens drivers te vinden voor op Linux (mousepad etc) ?

Heb hiervoor al eens gekeken op de site van sony, maar ik vind er enkel voor windows..

dank bij voorbaat,

Hendrik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dank u ! Meteen eens uitproberen.

Ik had het ook niet, maar Windows7 is gecrasht en ben al mijn gegevens kwijt. Vanaf nu ga ik met twee stuurprogramma's werken zodat ik op dezelfde pc steeds verder kan. En mijn gegevens opslaan op een externe HD. Ben al mijn vertrouwen kwijt in pc's :hmpf::dong:

Deze laptop was aangekocht in oktober, twee weken geleden viel de laptop uit.

200GB aan gegevens verloren, gebeld naar vaio voor garantie. Daar laten ze u een hardwaretest doen, die geen foutmeldingen gaf. Dus zeggen ze doodleuk : haja, der is niks mis met uw laptop een crash van de harde schijf kan altijd gebeuren :hmmmm::stupid:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Gforce heb ik het besturingsprogramma gevonden. Dat installeren is andere koek. Als ik op het programma dubbelklik, krijg ik een melding "kies het programma waarmee u dit type van bestanden wil openen"

Ik denk dat het een BIN-bestand is, eindigt op *.RUN ...

help :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Linux werkt dat niet zoals in windows.

Zet het bestand in je persoonlijke map (als je dat niet doet, dan kan je in het terminalvenster naar het bestand navigeren, maar het is zo even gemakkelijk)

Open de terminal via Toepassingen-->Hulpmiddelen-->Terminalvenster

Tik in het terminalvenster het volgende in:

sudo chmod +x naamvanbestand.run

sudo ./naamvan bestand.run

Je wilt 2 besturingssyteem hebben zodat je niet in pan valt.

Dat is helemaal niet bewezen dat het zo is.

Dan wilt je op externe harddisk zetten.

OK maar hebt je ook een backup van de externe harddisk want de externe harddisk kan net zo goed crashen.

Maar in Linux kan je niet alle bestanden van de externe harddisk openen en nog minder kan windows van linux openen.

Echt is voor te zorgen dat je nog een backup hebt.

Zelf doe ik een dagelijkse backup van de meeste voorkomende verandering en een wekelijkse backup van alles.

Daarbij gebruikt ik enkel los van de computer methode.

Want als je een externe harddisk gebruikt en er is een virus kan ook externe harddisk besmet geraken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is eerder de bedoeling van steeds op de pc te kunnen werken. Als ik op school zit en we hebben 4u CAD-labo & mijn pc zou crashen. Dan kan ik die 4u op een ander moment inhalen. Nu start ik op in Linux en ik kan gewoon verderdoen. Aangezien ik toch dubbel zou opslaan. En een part-file, blijft een part-file (NX7) :P

Maar wat je aangeeft ben ik het verder volledig mee eens.

Dank voor de hulp ! Ik zal het eens een poging geven zie ;)

---------- Post toegevoegd om 17:30 ---------- Vorige post was om 17:16 ----------

En voor alle duidelijkheid, ik zou mijn gegevens opslaan op de laptop zelf. Dus afhankelijk van het bestuursprogramma waar ik in werk, op dat gedeelte van de HS. Dan telkens backup op externe schijf.

Ook een extra troef is dat er vrij goede programma's zijn voor pneumatica & hydraulica, die enkel op Linux werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik ook voor Linux en Windows kiezen.

Dan leert je ook beter werken met de computer ben je ook niet afhankelijk van Linux of Windows.

Zodra ik een nieuwe computer hebt zal ik ook beiden doen.

Tegenwoordig is Linux evenwaardig als Windows met het verschil dat je in begin extra moet leren omgaan met Linux maar zodra je dat voorbij ben zal je niks merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel ik dacht er ook net zo over, heb op school in mijn richting (Industrieel Ingenieur EM) ook vaak te maken met Linux. Omwille van de programmas zoals hierboven aangegeven.

Wel heb ik de indruk dat Linux snel vast zit? Ligt dat aan mij of aan de pc die nog niet optimaal in orde is voor Linux.

Vele drivers ontbreken nog etc.

Wat ik ook opmerk is dat hij geweldig zacht draait (vaak op een 300-600MB geheugen, van de 4GB)

---------- Post toegevoegd om 18:05 ---------- Vorige post was om 17:59 ----------

Nu krijg ik volgende foutmelding :

ERROR: this .run file is intended for the

Linux-x86_64 platform, but you appear to be

running on Linux-x86. Aborting installation.

Ik heb beide files al geprobeerd, die voor 32 en die voor 64 bits..

Hoe kan ik zien welke versie ik heb? Dat heb'k ook nog niet gevonden.

Maar zou graag eerst mijn scherm in orde krijgen, zodat ik tenminste de onderste balk ook zie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je Ubuntu vers hebt geïnstalleerd kan je best een aantal stappen ondernemen. Ik veronderstel dat je internetverbinding hebt op de pc?

Eerst en vooral doe je een update van je systeem

-->Systeem - Beheer - Updatebeheer. De nodige updates zullen worden gevonden. Druk op de knop installeren.

Nadien zal je waarschijnlijk even moeten heropstarten.

Wil je je grafische kaart goed kunnen gebruiken dan installeer je best de gesloten drivers voor je grafische kaart.

Ga naar Systeem - Beheer - Extra Stuurprogramma's. Ubuntu zal nu zoeken naar de nodige drivers. Als er drivers zijn gevonden klik je ze aan en druk je op inschakelen.

Start je pc nu opnieuw op.

Ik heb zelf geen laptop maar wat wordt er weergeven bij:

Systeem - Voorkeuren - Muis - tabblad Touchpad

Ga naar de terminal en typ het volgende:

xinput list

Als je daar ergens touchpad ziet staan is dit alvast herkend door Ubuntu.

Hopelijk ben je hier al iets verder mee.

Nadien dienen er nog een aantal installaties te gebeuren zodat je kan gebruik maken van java en dergelijke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.