Ga naar inhoud

Ssd kaart


Aanbevolen berichten

Goedeavond mensen,

Ik heb de laatste tijd mijn systeem aardig geüpgraded, echter wil ik nog een ssd kaart aanschaffen, ik heb me er in verdiept, maar ik vind het allemaal vrij lastig en ingewikkeld. Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Alvast vriendelijk bedankt.

Vragen m.b.t. SSD

Ik wil graag een SSD kaart aanschaffen.

Echter heb ik nog vele vragen, ik heb ze hieronder even opgesomd. Ik hoop dat jullie mij duidelijke antwoorden kunnen geven.

Zelf zie ik de bomen door het bos niet meer….

Vragen:

1. Hoe installeer ik een SSD kaart?

Ik heb mij hier al een beetje in verdiept, alleen snap ik nog niet alles.

Feit is dat ik een schone Windows installatie wil uitvoeren op de SSD kaart.

De SSD kaart wil ik daarbij opdelen in 2 petities, 1 voor het besturingssysteem, en 1 voor de meest gebruikte programma`s.

2. Maar hoe doe ik dit precies?,

Ik heb gelezen dat het verstandig is om alle andere harde schijven te ontkoppelen, en alleen de SSD kaart aan te sluiten. Via de windows instalatie vanaf dvd, kom je in een overzicht terecht waar je de software op wil instaleren, in dit geval dus de SSD kaart. Deze ga ik zoals gezegd dus eerst onderverdelen in 2 stationen. Waarna ik windows 7 op 1 station instaleer.

3. Tot zo ver was ik, echter heb ik ook gelezen dat je in de BIOS iets op ACHI ofzo moet zetten.

Maar doe je dit voordat je de installatie vanaf dvd uitvoert van windows 7?

Of pas daarna?.

4. En waar moet je dit überhaupt wijzigen in de bios.

Ik heb een M3N78 PRO met Chipset Model nForce 720a als moederbord.

5. Daarnaast heb ik ook veel over Trimmen gehoord, dit zorgt ervoor dat de prestaties van de SSD kaart goed blijven?,

6. Verder heb ik vernomen dat Windows 7 dit automatisch doet, is dit ook bij elke SSD kaart het geval, of moet een SSD kaart ook een TRIM functie / eigenschap hebben?

7. Hoe Trim je, of hoe weet je dat het gebeurt?

8. Is Trimmen schadelijk voor de levensduur en de prestaties van de SSD kaart?

9. Is het Formatteren van een SSD kaart schadelijk voor de levensduur en de prestaties?

10. Heb vernomen dat het defragmenteren van een SSD kaart WEL schadelijk is. Je kan in Windows 7 ook blokkeren dat de SSD schijf ook niet geformatteerd kan worden heb ik me laten vertellen. Zo ja wat zijn de stappen

11. Is het verstandig om Games te installeren op een SSD kaart?, of enkel voor het besturingssysteem met veelgebruikte programma`s.

12. Ik heb vernomen dat er ook geen systeemherstel meer plaats kan vinden, als je het besturingssysteem zoals ik wil instaleren op een SSD kaart. Hoe ga je dan om met een Crash of een systeemfout, waar systeemherstel bij nodig is?

13. Wat moet ik nog meer weten:argh:

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Hoe installeer ik een SSD kaart?

Ik heb mij hier al een beetje in verdiept, alleen snap ik nog niet alles.

Feit is dat ik een schone Windows installatie wil uitvoeren op de SSD kaart.

De SSD kaart wil ik daarbij opdelen in 2 petities, 1 voor het besturingssysteem, en 1 voor de meest gebruikte programma`s.

Het principe is het zelfde als gewone harddisk en zowel aansluiten als bijvoorbeeld formateren.

Ik zou het niet in partitie delen tenzij je een heel grote SSD van meer dan 200 Gb

2. Maar hoe doe ik dit precies?,

Ik heb gelezen dat het verstandig is om alle andere harde schijven te ontkoppelen, en alleen de SSD kaart aan te sluiten. Via de windows instalatie vanaf dvd, kom je in een overzicht terecht waar je de software op wil instaleren, in dit geval dus de SSD kaart. Deze ga ik zoals gezegd dus eerst onderverdelen in 2 stationen. Waarna ik windows 7 op 1 station instaleer.

Het maakt niks uit of je ook harddisk bijvoegd.

Bij installatie kies je welke harddisk je wilt.

Bij de oudere versie SSD waren er wat problemen geweest maar niet bij de huidige versie.

3. Tot zo ver was ik, echter heb ik ook gelezen dat je in de BIOS iets op ACHI ofzo moet zetten.

Maar doe je dit voordat je de installatie vanaf dvd uitvoert van windows 7?

Of pas daarna?.

Dat doe je vooraf en dan kan je meteen zien of je de harddisk nog ziet anders moet je op sata instellen.

5. Daarnaast heb ik ook veel over Trimmen gehoord, dit zorgt ervoor dat de prestaties van de SSD kaart goed blijven?,

Trimmen doe windows 7 wel voor u.

Je hoeft niks te doen.

Trimmen betekend dat windows lege plekken weer opvult met een tijdelijke data.

Trimmen heeft niks te maken met de kwaliteit van SSD

9. Is het Formatteren van een SSD kaart schadelijk voor de levensduur en de prestaties?

Nee, maar beperkt het wel.

10. Heb vernomen dat het defragmenteren van een SSD kaart WEL schadelijk is. Je kan in Windows 7 ook blokkeren dat de SSD schijf ook niet geformatteerd kan worden heb ik me laten vertellen. Zo ja wat zijn de stappen

Defragmenteren mag niet op SSD

11. Is het verstandig om Games te installeren op een SSD kaart?, of enkel voor het besturingssysteem met veelgebruikte programma`s.

Je mag games op SSD zetten maar schrijven zal langzamer gebeuren dan gewone harddisk.

12. Ik heb vernomen dat er ook geen systeemherstel meer plaats kan vinden, als je het besturingssysteem zoals ik wil instaleren op een SSD kaart. Hoe ga je dan om met een Crash of een systeemfout, waar systeemherstel bij nodig is?

Dat is niet waar.

Systeemherstel moet je wel activeren.

13. Wat moet ik nog meer weten:argh:

Je koopt enkel SSD om windows of programma sneller te starten.

Meer niet.

Voor de rest is hetzelfde als gewone harddisk met het verschil dat het geen schijven bevat.

PCI-e SSD zijn sneller dan gewone SSD maar ook stukker duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info, super.

Maar bij vraag 3, kan ik nu dan bij mijn huidige harde schijf de instellingen dan ook al vast op ACHI zetten?, of werkt dit alleen bij SSD kaarten

Ik zit te denk aan de ocz vertex 3 van 120 gig

Deze moet bloedje snel zijn,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moederbord ondersteunt SATA II 300 en de Vertex 3 ondersteunt SATA III 600.

De volle snelheid zal je niet uit deze SSD kunnen halen daar je SATA controller op je mobo hier de beperkende factor is.

Mocht je ooit eens upgraden en een mobo met SATA III 600 aanschaffen dan kun je de snelheid van de Vertex 3 wel ten volle benutten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Vertex 3 is zeker geen slechte keuze hoor, maar de volle snelheid zal je niet halen door de beperking van je SATA controller.

Als je in de toekomst een nieuw systeem zou kopen zijn deze met grote waarschijnlijkheid toch met SATA III 600 uitgerust en dan kun je met de Vertex 3 een veel hogere snelheid halen.

Momenteel gebruik ik een Vertex 2 en ben hier heel tevreden over en ik heb ook nog een SATA II 300 controller.

Hier een ATTO test

post-24526-1417704407,551_thumb.png

Maar in de nabije toekomst ga ik ook voor een nieuw systeem en zal ik zeker kiezen voor de Vertex 3. Voor die meerprijs zit je later beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke,

Dus het is wel verstandig om voor de Vertex 3 te gaan, deze werkt dan wel gewoon op een sata 300, alleen wordt de snelheid dus niet goed benut.

Dit zijn trouwens mijn huidige spec. waarbij ik sinds kort de processor en de videokaart heb geüpgraded.

Ik zit er aan te denken om dan toch voor de vertex 3 te gaan, en in de toekomst over te stappen naar een nieuw moederbord..

Operating System

MS Windows 7 Ultimate 64-bit

CPU

AMD Phenom II X4 965 3.4GHZ 46 °C

Deneb 45nm Technology

RAM

4.0GB Dual-Channel DDR2 @ 399MHz (5-5-5-18)

Motherboard

ASUSTeK Computer INC. M3N78 PRO (Socket AM2 )

Graphics

MD 20110 @ 1920x1080

NVIDIA GeForce GTX 560 Ti

Hard Drives

156GB FUJITSU MAXTOR STM3160813AS ATA Device (IDE) 28 °C

313GB SAMSUNG SAMSUNG HD322HJ ATA Device (IDE) 19 °C

Optical Drives

HL-DT-ST BDDVDRW GGC-H20L ATA Device

LET XIFGXI7 SCSI CdRom Device

Optiarc DVD RW AD-7200A ATA Device

Audio

NVIDIA High Definition Audio

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus het is wel verstandig om voor de Vertex 3 te gaan, deze werkt dan wel gewoon op een sata 300, alleen wordt de snelheid dus niet goed benut.

Idd Deze werkt gewoon op SATA 300 .

Als je er toch over denkt om in de toekomst een nieuw moederbord te nemen lijkt het me beter om de Vertex 3 aan te schaffen met SATA 600. Daar je dan het volledig potentieel van deze SSD kan benutten.

Hier nog wat tips voor gebruik met een SSD > http://www.pc-helpforum.be/f210/windows-tweaken-voor-gebruik-van-een-31445/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allen, ik heb inmiddels de Vertex 3 aangeschaft.

Nu moet ik nog opzoek naar een nieuw moederbord in de toekomst die dit volledig ondersteunt.

Het is even kijken voor welke ik ga kiezen. Een vereiste is wel dat er een digitale geluids uitgang op moet zitten, dit ivm mijn logitech z5500 setje. Zodat ik digitaal geluid heb.

Maar ik moet natuurlijk ook zorgen dat de cookies niet op de SSD schijf komt te staan, dit omdat je deze vaak opschoon....

Of is dit niet noemenswaardig??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.