Ga naar inhoud

N.A.S. (Network Attached Storage)


Aanbevolen berichten

Tada... xD

M'n HD's (4x WD Caviar Green 2TB) zijn eindelijk aangekomen...

(10/06 betaald - 24/06 verzonden - 01/07 aangekomen >>> waarschijnlijk per postduif...)

RAID5 of RAID6 (vraag in 'n notedop...)?

Naar ik gelezen heb op # sites, ben ik beter af met RAID6...

Iemand advies...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Raid 6 heeft het voordeel tegenover raid 5 dat er 2 harddisk stuk mag gaan en vervangen.

Dus een zeker plus ten opzichte van raid 5 dat maar 1 harddisk kan vervangen worden.

Bij mij was op dat moment niet beschikbaar.

Het nadeel van raid 6 is dat je meer ruimte op de harddisk kwijt bent.

Het is dus pro en min ten opzichte van raid 5

Je kan het hier lezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog effe snel vargen:

Als ik m'n systeem (systemen) niet (online) gebruik, sluit ik de voeding van m'n (2de) routerke (Hubke op de 2de verdieping) af.

(& soms leg ik m'n NAS gewoon uit)

Dit wijzigt steeds m'n IP-adress van m'n NAS...

Dan moet ik steeds opnieuw verbinding instellen naar m'n NAS > nieuw IP-adress ingeven (instellingen op m'n PC), enz...

Kan ik ergens 'n "vast" IP-adress ingeven op m'n QNAP...?

Lijkt mij 'n ietsje handiger te zijn, qua verbinding...

aangepast door Nam-Reh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een waarschuwing qua back-up. Een raid, zelfs een 5 is geen garantie tegen gegevensverlies. Eén electriciteitsprobleem (onweer, bv) en alles kan weg zijn. Raid is ontworpen om ingeval er één schijf een probleem geeft de gebruikers toch te kunnen laten verder werken. Uiteraard is dit al een redelijke bescherming ook, rampen gebeuren niet elke dag.

Om toch een backup te hebben moet je eigenlijk een aparte schijf (extern) hebben. Die gebruik je dan om periodieke backups te maken van de raid. Na de backup stop je hem op een veilige plek, en uiteraard niet aangesloten laten.

De eerste backup kan dagen duren, maar via bijvoorbeeld Rsync kan je incrementele backups maken, dus alleen de veranderde of nieuwe bestanden worden gekopieerd. Hier zijn nog wel een paar variaties op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een waarschuwing qua back-up. Een raid, zelfs een 5 is geen garantie tegen gegevensverlies. Eén electriciteitsprobleem (onweer, bv) en alles kan weg zijn. Raid is ontworpen om ingeval er één schijf een probleem geeft de gebruikers toch te kunnen laten verder werken. Uiteraard is dit al een redelijke bescherming ook, rampen gebeuren niet elke dag.

Om toch een backup te hebben moet je eigenlijk een aparte schijf (extern) hebben. Die gebruik je dan om periodieke backups te maken van de raid. Na de backup stop je hem op een veilige plek, en uiteraard niet aangesloten laten.

De eerste backup kan dagen duren, maar via bijvoorbeeld Rsync kan je incrementele backups maken, dus alleen de veranderde of nieuwe bestanden worden gekopieerd. Hier zijn nog wel een paar variaties op.

Mijn NAS is eigenlijk bedoelt als "te gebruiken indien nodig"...

Eens alle data op de NAS staat, koppel ik hem af, tot ik hem (opnieuw) nodig heb.

Hij blijft zeker niet continu draaien.

(tenzij iemand mij er juist op zou wijzen dat dit wél de bedoeling is...)

"Vroeger" werkte ik met x-aantal stand-alone Ext HD's, waar ik de nieuwe data manueel naartoe sleepte... Niet echt handig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent vrij om de NAS constant of niet aan te zetten.

Bij effectief afkoppelen bent je vrij zeker dat de data goed blijven want bliksem kan nadelig zijn.

Stroomonderbreking heeft geen enkel invloed op de NAS

Zelf maak ik altijd ook nog een backup van de NAS zodat ik altijd dubbel heb.

Maar nooit zal ik automatische backup laten maken want dat is geen garantie bij ernstig probleem.

Doch ik kan best begrijpen dat je geen tweede NAS koopt want dan zijn de kosten wel erg hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het uitvallen van de stroom zal waarschijnlijk wel meevallen (hoewel), maar schade bij stroompannes ontstaat 95% bij het terugkomen van de electriciteit. Overspanningen en black, brown outs zijn veel gevaarlijker. Een "surge protector" of beter nog een UPS kunnen hier een oplossing zijn, maar dat kan in de papieren lopen.

Je hebt een punt met automatische backup, je mag er niet blindelings op vertrouwen, dus iedere keer checken of de procedure heeft gelopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overspanning kan je best doen door overspanbeveiligingsstekker te kopen.

UPS is inderdaad een goede oplossing maar als je minstens 1 uur stroom wilt hebben dan is het kostelijk.

Zelf heb ik nog geen ervaring met UPS alhoewel ik wel er aan denk.

In ons geval zouden we minstens 3 UPS moeten kopen als we constant stroom willen hebben want bij ons gebeurd het regelmatig door externe probleem dat we geen stroom meer hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft geen UPS te voorzien om 1 uur stroom te leveren. Je hebt alleen de tijd nodig dat je servers en NAS'en behoorlijk kunnen afgesloten worden.

De meeste UPS systemen hebben de mogelijkheid om via een serieële verbinding een connectie te maken met een PC of server, waarop een dan monitor programmaatje draait. OP dat toestel kan je dan een script maken dat bij alarm een schutdown doet van je systemen. Afhankelijk van je configuratie kan dat wel behoorlijk wat werk zijn, het is echt wel bedoeld voor datacenters, niet echt voor huisgebruik.

Een simpelere aanpak is dat de ups een mail of sms stuurt bij alarm. Je kan dan (eventueel via een remote connectie) zelf de nodige actie ondernemen. Een variant hierop is een alarmcentrale(tje) die je verwittigd bij stroomuitval via sms, dat is dikwijls goedkoper.

Als je echter in een professionele omgeving regelmatig last hebt van zulke langdurige stroom uitvallen dan zou ik eerst en vooal de electriciteits maatschappij contacteren;-)

Voor privé gebruik en in normale omstandigheden zoals in dit topic lijkt het me echter niet echt zinnig. Een overspannings stekker kan wel nuttig zijn en is niet zo duur.

Toch blijft een goede backup je beste verzekering, in alle omstandigheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.