Ga naar inhoud

formule voor teamindeling bij toernooi


Gast Robert49

Aanbevolen berichten

Gast Robert49

Mijn vraag gaat over het bepalen van een wedstrijd in een toernooi met 4 ploegen per poule.

In ronde 1 speelt team A1 tegen team A2 en op het andere veld speelt team A3 tegen team A4.

In ronde 3 speelt de op dat moment hoogste geklasseerde tegen de op dat moment laagst geklasseerde, tenzij die ploegen al in ronde 1 tegen elkaar hebben gespeeld. In dat geval speelt de hoogst geklasseerde tegen de voor-laagst geklasseerde.

Op het andere veld speelt dus de als nummer 2 geklasseerde tegen de nummer 3, tenzij (ook hier) die ploegen elkaar al ontmoet hebben. In dat geval speelt nr. 2 tegen nr. 4

Na stevig puzzelen is het me gelukt om die teams met Excel te selecteren; (verticaal zoeken, zie bijlage)

Maar dan ronde 5: daar spelen de teams die elkaar nog niet getroffen hebben tegen elkaar. Die wedstrijd wordt dus niet via de stand op de ranglijst bepaald, maar door af te strepen. In mijn voorbeeld:

A1 heeft al tegen A2 en A3 gespeeld en moet dus nog tegen A4.

A2 heeft al tegen A1 en A4 gespeeld en moet dus nog tegen A3

Ik zou erg graag willen weten welke formule ik moet gebruiken om die wedstrijden (A1 – A4 en A2 – A3) in respectievelijk cel F14 – H14 en F15 – H15 (zie bijlage) weer te laten geven. Hopelijk kan iemand me daarbij helpen!

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Robert49post-26819-1417704439,8551_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ronde 3 speelt de op dat moment hoogste geklasseerde tegen de op dat moment laagst geklasseerde.

Volgens mij klopt dit niet helemaal, want als ik team A1 laat winnen van A2 en team A4 wint van Team A3 dan speelt in de 2e ronde team A1 tegen A4 en dat was toch niet de bedoeling?

Ben even aan het fröbelen geweest met bijgaand resultaat.

Gr Willem

KNKV NK concept_2.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Robert49

Prachtig dat er zo wordt mee gedacht! Ik moet de formules nog eens goed langslopen om het allemaal door te krijgen, maar ik ben in ieder geval een grote stap verder!! Heel erg bedankt,

Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Robert49
Volgens mij klopt dit niet helemaal, want als ik team A1 laat winnen van A2 en team A4 wint van Team A3 dan speelt in de 2e ronde team A1 tegen A4 en dat was toch niet de bedoeling?

Ben even aan het fröbelen geweest met bijgaand resultaat.

Gr Willem

Volgens mij klopt het wel. Maar ik gebruik 2 werkbladen. In het werkblad "Uitslagen" vul ik de uitslagen in, daarna laat ik met de macro "bereken ronde 3 en 4" de rangorde in werkblad ""Ronde 3&4" berekenen. Als A1 wint van A2 en A4 van A3, dan speelt in ronde 3 team A1 tegen team A3. (hoogste tegen laatste of voorlaatste)

Als ik al deze franje weg laat, is de vraag als volgt:

Als door loting (dus willekeurig) wordt bepaald welke 2 teams op veld 1 tegen elkaar spelen, met welke Excel-formule kan dan bepalen welke 2 teams er op veld 2 spelen?

Dus als op veld 1 team A3 tegen team A1 zou spelen, moet op veld 2 worden weergegeven: team A2 tegen team A4 (of A4 tegen A2, de volgorde maakt niet uit). Mocht de loting aangeven dat op veld 1 A2 tegen A3 zou spelen, dan moet op veld 2 verschijnen: team A1 tegen A4. Veld 2 is dus afhankelijk van veld 1. Is die formule te bedenken??

Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het zo eenvoudig mogelijk te maken heb ik alles in één sheet gezet en hoef je alleen de uitslagen nog maar in kolom J en kolom L te zetten

Je spreekt over een macro.

Deze stond echter niet in je bestand, dus dat werkte niet in je voorbeeld bestandje.

Mijn interpretatie is:

In de tweede ronde van poule A speelt de winnaar van veld 1 tegen de verliezer van veld 2 en omgekeerd.

De derde ronde van poule A is dan tussen de winnaars van eerste ronde poule A

en tussen de verliezers van eerste ronde poule A.

Dit gaat dus allemaal automatisch en je hebt er geen macro voor nodig.

Als je door loting de cellen B4 tm B9 laat invullen gaat in mijn bestand verder alles goed.

De cellen F2, F3, H2 en H3 zijn nl gekoppeld aan B4:B9

Deze loting heb ik in het nieuwe bestandje in een macro gezet.

Gr Willem

KNKV NK concept_3.xls

aangepast door popipipo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Robert49
Volgens mij klopt dit niet helemaal, want als ik team A1 laat winnen van A2 en team A4 wint van Team A3 dan speelt in de 2e ronde team A1 tegen A4 en dat was toch niet de bedoeling?

Ben even aan het fröbelen geweest met bijgaand resultaat.

Gr Willem

Beste Willem,

Nu ik er wat beter naar gekeken heb, moet ik zeggen dat jouw oplossing briljant is! Noem je dat fröbelen??

Eerlijk gezegd begrijp niet alles (rang()〉()..+0,1*RIJ())*1), maar het werkt als een zonnetje!

Ik kieper mijn gepruts in de afvalbak en ga mooi met jouw oplossing verder.

Poule B klopt nog niet helemaal omdat de zoek-range te klein is (F5-F6 en H5-H6), maar als ik 6 wijzig in 18 (net als bij poule A) zou het goed moeten zijn.

Een groot compliment voor je vindingrijkheid en héél erg bedankt namens de korfbalclub Odik!!

Groeten,

Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine uitleg over: Rang....

RANG(R3;R$3:R$6;0) bepaalt de volgorde van cel R3 in reeks R3:R6

De 0 (kan ook een 1 zijn ) is of je oplopend of aflopend moet tellen.

Dus grootste waarde geeft een 1 en kleinste geeft een 4

Als je dit 3 maal naast elkaar zet krijg je dus bv 124

Des te kleiner het getal des te beter het team.

0.1*rij() geeft een extra (klein) getal dit is nodig om een verschil te krijgen als bv 2 teams gelijk eindigen.

Omdat je deze 4 getalen dmv het & -teken achter elkaar zet ziet excel dit als tekst en niet als een getal.

Dmv het vermenigvuldigen met 1 (*1 aan het eind vd formule) wordt het weer een getal.

Poule B klopt nog niet helemaal omdat de zoek-range te klein is (F5-F6 en H5-H6)

Ok, vergeet ook de zoek range in kolom M en O niet aan te passen

Om de macro goed te laten lopen moet je het bestand opslaan met xlsm extentie anders werkt de macro niet.

Kon hem niet zodanig uploaden omdat het forum deze extentie niet toe laat te uplaoden.

GR Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Robert49

Wat een top-forum! :top:

Ik hoopte een stapje verder te komen en krijg zo maar een briljante kant-en-klare oplossing aangereikt! En ik heb ook een hoop geleerd over Excel. Mooi dat ik blijf hangen, ik kan er nog veel van opsteken!!

Dank en complimenten!!

Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.