Ga naar inhoud

S.M.A.R.T. fout harde schijf c


Eggy

Aanbevolen berichten

Bij het opstarten van mijn PC verschijnt even een biosscherm met de devices met daaronder de melding: '3rd Master Hard Drice S.M.A.R.T. status BAD, Backup and Replace'.

Bij het opstarten van Windows krijg ik een melding dat ik dringend een back-up moet maken van mijn gegevens en dan de beschadigde c schijf herstellen of vervangen. Een scan met Microsoft Windows DiskDiagnostic geeft aan dat het niveau van mijn c schijf SAMSUNG HD252KJ SCSI kritiek is.

Met Speedfan kontroleerde ik ook de S.M.A.R.T. devices die als eindconclusie aangeeft dat:

- The overall fitness for this drive 0% is

- The overall performance for this drive is 84%.

Ik heb snel een back-up opgeslagen op mijn D schijf.

De HD is vier jaar oud. Ik neem aan dat er niets anders opzit dat deze te vervangen.

Hoe zet ik dan de back-up, opgeslagen op de D schijf terug?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Heb je een volledige kopie gemaakt van je computer of slechts een backup van bestanden?

Met andere woorden, kijk eens even op de D: schijf of er een map WindowsImageBackup aanwezig is. Is dat het geval, dan heb je een volledige backup gemaakt, en zit je goed. Een volledige backup wordt ook wel image genoemd.

2. Installeer vervolgens een nieuwe harde schijf in je computer. Ga naar de computerboer of probeer het zelf.

Is je nieuwe harde schijf gemonteerd? Ga naar stap 3:

3. Je moet nu een opstartcd aanmaken zodat je backup kan ingelezen worden tijdens het opstarten van de computer. De opstartcd maak je best klaar op een andere computer (die windows 7 heeft)

Hier lees je hoe je zo'n opstartcd maakt:

http://www.pc-helpforum.be/f251/hoe-maak-ik-een-systeemherstelschijf-26619/

4. Als de opstartcd aangemaakt is, moet je ermee opstarten met de computer met de nieuwe harde schijf. Hou er rekening mee dat de bootvolgorde in BIOS bij "First Boot" op "cdrom" moet staan.

Steek dus de aangemaakte opstartcd in de computer met de nieuwe harde schijf en start de computer op. Na het laden kies je voor het tweede: "Computer met behulp van een eerder gemaakte systeemkopie herstellen". (of je krijgt die melding in het engels)

Windows gaat dan automatisch zoeken naar alle aangesloten apparaten en zal spoedig de backup terugvinden op de D: ! (natuurlijk moet de D: schijf dan stroom hebben) Druk op OK.

Vervolgens zal de backup teruggezet worden op de nieuwe harde schijf. Na een halfuurtje heb je je volledig windows terug met al je bestanden, enz...

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, op de D schijf staat een 28 GB grote map WindowsImageBackup.

Ik zal zo spoedig mogelijk een systeemherstelschijf aanmaken. Mijn PC werkt nog steeds naar behoren. Ik ondervind geen enkel probleem behalve om de zoveel tijd een herinnering van Windows om een back-up te maken. Ik denk dat het daarom geen kwaad kan om met mijn eigen PC een systeemherstelschijf aan te maken. Tenzij je er anders over denkt.

Alleszins bedankt voor de hulp.

Moest het mij niet lukken kan ik nog altijd naar mijn vaste PCboer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, ik zal het zo uitvoeren.

Moest het mij niet lukken na het plaatsen van een nieuwe HD kom ik nog wel eens terug.

Nogmaals bedankt voor de hulp.

Mogelijk wordt er gevraagd om de nieuwe harde schijf te formatteren. Dat mag je dan ook doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.