Ga naar inhoud

Problemen gigabit thuisnetwerk


Aanbevolen berichten

Hey iedereen,

Netwerk opstelling via afbeelding in bijlage.

Mijn telefoonlijn komt binnen op mijn Belgacom B-Box 2 en die heeft een ingebouwde10/100 switch voor TV en PC (telkens 2 poorten).

1 Poort van internet is verbonden met een SMC 8 poort gigabit switch, model SMCGS8 met laatste firmwire.

Op de B-Box staat DHCP aan, computer’s, NAS en PS3 krijgen hun IP van de B-Box toegewezen.

Als ik in mijn netwerk bestanden kopieer haal ik maar een snelheid van om en bij de 10MB/s.. :(

Nu was mijn vraag, als ik op mijn B-Box DHCP uitschakel, en mijn PC’s en PS3 een vast IP geef, gaat de switch dan de B-Box nog aanspreken als ik bestanden kopieer? Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat dat nu ook al het geval was maar ik had de kabel tussen mijn B-Box en switch eens uitgetrokken en toen konden de computers elkaar niet meer vinden.

Het probleem is eigenlijk dat de B-Box “maar” een 10/100 Switch in zich heeft en als ik een bestand van PC 1 naar PC 2 kopieer dan gaat het:

PC1 ==> SMC gigabit switch ==> B-Box ==> SMC gigabit switch ==> PC 2

Het snelheidsvoordeel dat ik normal zou moeten halen met de gigabit switch gaat verloren door het feit dat de b-box maar 10/100 is.

Kan ik evt de computers een vast IP geven zonder de DHCP uit te schakelen op de b-box en kan ik dan bestanden kopieeren: PC1 ==> SMC gigabit switch ==> PC2?

Of ga ik altijd over de b-box blijven gaan?

Moest ik DHCP kunnen uitschakelen zodat ik op mijn SMC gigabit switch blijf voor het kopieeren van bestanden, heb ik dan problemen om met mijn gsm verbonden te geraken op mijn draadloos internet?

Kabel tussen B-Box en SMC gigabit switch is 0,5m Cat 6 STP

Kabels vanaf de SMC Gigabit switch tot mijn contactdozen in de muren zijn Cat 5e 200Mhz

Vanaf contactdoos naar PC's/NAS/PS3 zijn terug Cat 6 STP kabels

Alvast bedankt,

Fré

post-26008-1417704446,153_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan alle computer een vast IP adres geven ook als je DHCP aan staat.

Cat 5é = 1000 Mbps en dus cat 6 is ook 1000 Mbps maar de mhz is hoger.

Het is niet zo dat switch 1000 Mbps is dat je dat ook effectief haalt.

Dat wordt bepaald door de computer onderling.

Geloof mij gerust dat 100 Mbps héél snel is als je dat haalt.

Nu op uw vraag:

Computers zou ik op DCHP zetten.

NAS, netwerkprinter enz. geeft je een vast IP adres

Indien je verzend binnen uw eigen netwerk dan zal de switch 1000 Mbps verdelen en niet Bbox

Maar indien ergens in uw netwerk een netwerkkaart van 100 Mbps is dan zal de switch 100 Mbps gedragen.

Doch geloof mij gerust: je zal nooit 1 Gb per seconde verzenden.

Want computers verstuurd altijd in pakketten.

Dus computers 1 vraagt aan computer 2 om pakket aan te aanvaarden

Computer 2 bevestigd aan computer 1 dat het zo is.

Computer 1 verzend pakket 1 naar computer 2

Dan verzend computer 1 pakket 2 en vraagt.......

Maar als de ene computer langzamer is dan zal het ook langzamer gebeuren, ook als de netwerkkaart van beiden 1 Gbps is.

Dus in principe is het zo:

Vanuit internet kan je maximaal 100 Mbps halen.

Computer onderling kan je maximaal 1000 Mbps halen.

Ook de virusscanner zal meedoen als je begint te verzenden.

Dus ieder pakket wordt gescandt.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmzzz...Ik ga mijn computers eens een vast IP geven dan.

Ik dacht eerst dat als ik verzond van PC1 naar PC2 dat het gewoon via de switch gaat en de B-Box niet tussenkomt maar ik heb de kabel tussen de B-Box en de switch eens uitgetrokken en toen konden de computers elkaar niet meer vinden en kon ik dus ook geen bestanden meer verzenden tussen de PC's.

Het blijft dus over de B-Box gaan en die trekt de snelheid naar beneden.

Een snelheid van 1Gb/s is verre van mijn doelstelling maar ik zou toch graag aan een 50Mb/s komen zodat het wat aangenamer is om met grote bestanden te werken op mijn netwerk.

Alvast bedankt voor de reactie,

Fré

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de kabel van de switch naar Bbox verwijdert dan is er natuurlijk geen netwerk.

Maar dat wilt niet zeggen als de de kabel terug aansluit dat de computer eerst naar BBox gaat en dan naar de andere computer.

Computer neemt de korste weg.

Ik wil u op wijzen dat NAS maar een eenvoudige processor heeft en dus niet snel is.

Daarbij hangt het ook af van de lengte van de netwerkkabel

Bij 50 meter kabel verlies je minstens 50% van de capatiteit

Ik heb wel geen ervaring met SMC want ik gebruik deze van de D-link die erg betrouwbaar is dat ik zelfs een tweede had gekocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe bedoelt u dat er dan geen netwerk meer is?

Ik heb dan toch nog steeds netwerk op de gigabit switch?

Het copiëren gaat niet enkel traag van of naar de NAS, het is ook onderling tussen de 2 computers dat ik maar een snelheid haal van om en bij de 10Mb/s.

Kabel van switch naar NAS is 15m

Kabel van switch naar PC 1 is 10m

Kabel van switch naar PC 2 is 12m

Kabel naar PS3 is 15m

Nogmaals bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 meter netwerkkabel is heel goed om mee te werken.

Is een van de computer Vista?

Doe dit op ieder computer:

Download CCleaner

Klik op “Download Latest Version” en dan start de download van CCleaner automatisch en gratis op.

Installeer het en start CCleaner op. Klik in de linkse kolom op “Cleaner”.

Klik achtereenvolgens op Analyseren en Schoonmaken.

Soms is 1 analyse niet voldoende.

Deze procedure mag je herhalen tot de analyse geen fouten meer aangeeft.

Klik vervolgens in de linkse kolom op Register en klik op Scan naar problemen.

Als er fouten gevonden worden klik je op Herstel geselecteerde problemen en OK. Dan krijg je de vraag om een back-up te maken.

Klik op “JA”. Kies dan Herstel alle geselecteerde fouten.

Sluit hierna CCleaner terug af.

Ook register reinigen

Herstart de computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb Ccleaner gedaan op beide PC's, op PC 1 waren er 82 fouten en PC 2 174.

Heb de computers herstart maar de snelheid is nog steeds hetzelfde.

Ik was net eens bij de eigenschappen van mijn netwerkverbinding aan het kijken en merkte daar iets raars op.

post-26008-1417704447,5276_thumb.jpg

Moet er bij snelheid edn duplex ook geen 1000Mbps half duplex en volledige duplex staan?

Wat wil de verzendings-offload zeggen want die staat uitgeschakeld.

Mvg,Fré

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij status van de LAN verbinding staat toch bij Snelheid: 1,0 Gbps?

En mijn (= laptop) netwerkkaart is Atheros AR8131 PCI-E Gigabit Ethernet Controller...

Andere PC (desktop) heeft een Gigabit netwerkkaart die ik bij Forcom gekocht heb begin dit jaar.

post-26008-1417704447,577_thumb.jpg

post-26008-1417704447,6104_thumb.jpg

Laatste bijlage is een screenshot van over 2 maand, toen met extreem lage snelheid.

Mvg,

Fré

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.