Ga naar inhoud

Blue Screen View ziet maar wat het kan zien... op tijd of net te laat ?


Merel 469

Aanbevolen berichten

Heb je al een schijfcontrole uitgevoerd?

Open de verkenner en klik met rechts op de C schijf.

Ga naar Eigenschappen en open de tab Extra.

Klik bij foutcontrole op nu controleren, vink beide vakjes aan en klik op starten.

Je krijgt nu waarschijnlijk de melding dat de controle niet kan uitgevoerd worden omdat de schijf in gebruik is en de vraag om de controle uit te voeren bij de volgende opstart. Klik op ja en herstart de pc.

Wat je ook kan proberen is de pagefile verwijderen en opnieuw aanmaken.

Ga naar de system properties - advanced en klik bij performance op settings.

Open de tab advanced en klik bij virtual memory op change.

Selecteer bovenaan de C drive en dan No paging file. Klik op Set.

Sluit alle vensters met OK en herstart de pc.

Verwijder het bestand c:\pagefile.sys

Ga opnieuw naar de instellingen voor virtual memory en selecteer nu System managed size. Klik op Set.

Sluit alle vensters met OK en herstart de pc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

1. Ga naar de system properties - advanced en klik bij performance op settings.

2.Open de tab advanced en klik bij virtual memory op change.

3. Selecteer bovenaan de C drive en dan No paging file. Klik op Set.

4. Sluit alle vensters met OK en herstart de pc.

5. Verwijder het bestand c:\pagefile.sys

Het was een beetje te verwachten hé ...die was al verwijderd :-)

6. Ga opnieuw naar de instellingen voor virtual memory en selecteer nu System managed size. Klik op Set. Is uitgevoerd.

Windows XP vraagt op dat moment geen herstart maar maakt ogenblikkelijk een nieuwe C:\pagefile.sys.

Heb dat onmiddellijk gecontroleerd met de tijdstempel van het bestand.

7. Sluit alle vensters met OK en herstart de pc.

Als dusdanig zie ik om die reden geen noodzaak voor een "restart".

Ik zal wachten op naderhand een nieuwe cold boot. Dan zou eventueel moeten blijken of het effect heeft gehad op het uitblijven of niet van die BSOD.

Er zijn op een of meer andere partities ook een pagefile.sys bestand met persoonlijke vast ingestelde settings. Kan het invloed hebben om die ook te klaren en te laten beheren door het systeem ?

-Wel gek dat er nooit een minidump verschijnt bij de cold boot starts. Nu dat er geen overschrijving meer gebeurt, zou er uiteindelijk wel eentje moeten blijven staan... als die er maar kwam.

- De C schijf controlleren doe ik desgevallend later.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn op een of meer andere partities ook een pagefile.sys bestand met persoonlijke vast ingestelde settings. Kan het invloed hebben om die ook te klaren en te laten beheren door het systeem ?

In principe volstaat een pagefile voor de systeemschijf; op de andere schijven/partities mag je deze uitschakelen.

Als je ze toch inschakelt, laat ze dan ook beheren door het systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag start XP (vanuit cold boot en bootmanagr Grub2) zonder de BSOD. Daar dit eerder eveneens af en toe normaal wilde starten, is er nog geen reden om nu al victorie te kraaien. Wait and see !

Het systeem heeft nu op de C:\ een pagefile.sys met 2.146.947.072 bytes in eigen beheer. Lijkt dat een normale waarde ?

Ik zal pagefile uitschakelen op de andere partities.

(De status hiervan heb ik nog niet bekeken.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Korte historiek :

- BSOD 'page_fault_in_non_paged_area' tijdens omzeggens bijna elke cold boot. Herstarten gebeurt echter steeds normaal

- Deze bsod fouten worden blijkbaar niet genoteerd door Windows

- Geen minidumps !

Voornaamste acties :

- Settings veranderd voor minidumps (niet overschrijven)

- Settings Pagefile.sys veranderd (in verband met formulering in de bsod fout )

Evolutie:

Vandaag heb ik voor de tweede maal een cold boot uitgevoerd (ook al in de meest letterlijke betekenis; na een zestal uren volledig power off) waarbij het opstarten van WinXP volledig normaal is verlopen. Nog geen victorie gekraaid, maar het is hoopgevend.

Er is misschien ook nog iets anders veranderd (echter geen zekerheid hieromtrent). Tot nogtoe werd XP opgestart met de progressbalk die normaal deed ; behalve dat zowat halverwege het proces de beweging van de streepjes gedurende een fractie van een seconde leek te stoppen, om dan meteen verder te gaan. Tegelijk met die zeer korte stop hoorde ik telkens een zeer zwakke tik door de luidsprekers. Nadien volgde dan de bsod.

Helaas heb ik nu niet zo aandachtig toegekeken maar ik heb de indruk dat dit korte verschijnsel zich niet heeft voorgedaan. Daarom misschien had ik dat 'onbewust gevoel' dat er iets veranderd was en dat de opstart zou lukken. Op gevoel kan men echter niet voortgaan. Ik moet nog langer afwachten.

Wat betreft het swap/RAM geheugen :

Er is 2 GB RAM in gebruik. Na deze tweede foutloze cold-boot heeft Windows dezelfde grootte aangehouden voor het virtueel geheugen bestand C:\pagefile.sys.

(Ik moet evenwel nog steeds de andere partities nakijken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze morgen opgestart zonder probleem. Dat is nu al de derde maal op een rij. Dat was de laatste maanden zeldzaam geworden. Er is dus wat meer hoop op een definitieve oplossing. Vanuit Grub2 bootmanager wordt automatisch XP gekozen en deze kon vanmorgen 'door'-starten zonder inmenging van de bsod.

Het swapbestand C:\pagefile.sys is nu 2.146.947.072 bytes voor 2GB ram geheugen. De suggestie van kweezie rabbit volgend zal ik nu de andere partities bekijken en eventueel hun settings aanpassen, zodat daar geen pagefile bestand meer aangemaakt wordt.

Het verschijnsel dat de progressbalk héél even doet aarzelen is er nog wel maar het is zodanig kort dat het niet echt opvalt. De lichte tik in de luidsprekers is nog aanwezig maar nauwelijks waarneembaar. Wellicht is dat wel normaal voor Windows XP ; ik zou het niet weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Korte historiek :

- BSOD 'page_fault_in_non_paged_area' tijdens omzeggens bijna bij elke cold boot. Herstarten gebeurt echter steeds normaal

- Deze bsod fouten worden blijkbaar niet genoteerd door Windows

- Geen minidumps in C:\Windows\Minidump\

Voornaamste acties :

- Settings veranderd voor minidumps (bestaande niet overschrijven)

- Settings Pagefile.sys veranderd (coor partitie C in verband met formulering in de bsod fout )

- Settings voor D: : geen pagefile.sys

- Schijfcontrole van C:

Na drie opeenvolgende coldboots die goed verliepen (uitzonderlijk !) is vanmorgen het weeral verkeerd gegaan bij de startup.

Men geraakt tot het Windows-logo waarbij de progressbar wordt getoond. Dan kwam na enige tijd plots het BSOD en moest ik mijn eerder beschreven workaround-rondje maken.

Ik heb de volledige schijcontrole uitgevoerd als beschreven in antwoord #11 en laten herstarten => System is clean.

Nu weet ik het niet meer ...

- Andere logs gaan bekijken ?

- Eventueel de drivers een na een nakijken ? Maar alles draait de ganse dag perfect eens dat XP is opgestart, zowel hardware als software. Ik krijg zelden nog een foutbericht.

- Misschien de drivers voor de muis eens veranderen? (geloof er zelf niet in). Tijdens de beginfaze van een gelukte opstart (bij het welkomsscherm) beweegt de pointer erg houterig over het scherm. Ik heb lang geleden de Logitech drivers er af gegooid (veel te veel bytes alleen maar om een muis te doen bewegen is overdreven; en ik heb ook maar een heel simpel keybord dat ook al goed werkt zonder die Logitech invasie; de muis heeft trouwens altijd goed gewerkt met gewoon de Microsoft drivers, ook voor dat er sprake was van bsod)

- Bij apparatenbeheer (device manager) lijkt niets abnormaal.

Suggesties welkom. Het bsod geeft suggesties, maar geen erg concrete maatregelen.

Ik zal ze eens copieren en hier neerzetten

Bedankt

aangepast door Merel 469
Link naar reactie
Delen op andere sites

Schijfcontrole is eerder uitgevoerd

(zoals gemeld in #18, bij 'Voornaamste acties' laatste item ; alsook in de tekst)

Vandaag werd XP opgestart zonder probleem.

Ik haat intermitterende fouten !

Alleszins is er lectuur genoeg voor specifiek deze fout.

Bij Google 131.000 zoek resultaten, waarbij misschien "ergens" een oplossing te lezen valt (maar en waarvan de meeste resultaten je een gratis scan voorschotelen ofwel een of ander product trachten aan te smeren) :

post-9256-1417704490,4477_thumb.png

Als ik daar zoveel tijd moet insteken, dan zal het alles tezamen de verloren tijd van ALLE workarounds (via safeboot) VER overtreffen !

Maar misschien dat ik er iets bij kan leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.