Ga naar inhoud

netwerk voor gasten


Aanbevolen berichten

Hey,

Ik ben hier nieuw en heb al direct een vraag.

Ik ben momenteel aan't onderzoeken hoe ik het best de volgende situatie aanpak. Ik werk voor een bedrijf en wij willen internet aanbieden draadloos aan onze gasten. Deze gasten mogen enkel internet gebruiken en dus niet op ons netwerk komen. Hoe pak ik dit best aan? We hebben reeds 1 Access point dat verbonden is met de switch. Hiervan maken de medewerkers van het bedrijf gebruik en momenteel ook dus de gasten. Als zij op het net willen dan vragen ze de netwerksleutel en loggen ze zo in. Niet echt een veilige situatie zoals jullie wel zullen begrijpen.

Moet ik nog een draadloze router kopen en installeren en die direct aan de router hangen of compleet een aparte internetverbinding aanvragen bij onze provider enkel voor onze gasten?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je behoudt de draadloos access-point voor uw gasten en aangesloten op de switch naar de modem.

Je koopt een nieuwe draadloos router van de N type en sluit dat aan de switch.

Het veiligste is dat access-point een totaal andere IP adres heeft dan de router.

Op die manier kunnen de gasten onmogelijk in uw netwerk komen.

Geeft de router een IP adres zoals 172.30.2.1

Zo heb ik ook gedaan voor mijn zoon zijn vrienden.

Dus modem --->switch

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK bedankt voor je antwoord. maar ik ben nog niet helemaal mee. Het access point sluit ik aan op de switch die op zijn beurt naar de firewall gaat en de firewall naar de (edge)router->> modem. Ik kan het access point een vast ip adres (bijv. 172.30.2.1) geven maar dit ap kan toch geen ip adressen uitdelen aan clients? Is het dan niet beter om de draadloze router die IP adressen uitdeelt voor de gasten te gebruiken. De draadloze router kan (denk ik ) ip adresssen uitdelen. Verbinding met switch -> firewall-> router-> modem? Klopt dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK bedankt voor je antwoord. maar ik ben nog niet helemaal mee. Het access point sluit ik aan op de switch die op zijn beurt naar de firewall gaat en de firewall naar de (edge)router->> modem. Ik kan het access point een vast ip adres (bijv. 172.30.2.1) geven maar dit ap kan toch geen ip adressen uitdelen aan clients? Is het dan niet beter om de draadloze router die IP adressen uitdeelt voor de gasten te gebruiken. De draadloze router kan (denk ik ) ip adresssen uitdelen. Verbinding met switch -> firewall-> router-> modem? Klopt dit?

De meeste AP's hebben DHCP aan boord en kunnen dus IP's uitdelen, maar je kan inderdaad ook een draadloze router gebruiken, dat heeft als voordeel dat je ook een aantal bekabelde aansluitingen hebt. En dikwijls zijn routers goedkoper dan AP's, gewoon omdat ze meer verkocht worden.

Normaal sluit je je firewall direct achter de modem aan, anders is de draadloze verbinding niet beschermd, en kan je ze ook niet controleren (content filtering etc) als je dat wil, en je kan de firewall gebruiken om de netwerken gescheiden te houden of gedeeltelijk te sharen (printers bv). Dit hangt uiteraard van de mogelijkheden van de firewall af.

Het IP adres van het AP of de draadloze router heeft alleen belang als je het device zelf wil aanspreken. Het is wel zo handg dat je het een fixed IP geeft binnen de range van je netwerk.

Zorg dus wel dat het draadloze device in een ander sub-net zit dan je bedrijfsnetwerk.

Dus als je interne router op bv 192.168.0.xx staat (netmask 255.255.255.0) zet dan het wireleless device op 192.168.1.XX met hetzelfde netmask.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als je interne router op bv 192.168.0.xx staat (netmask 255.255.255.0) zet dan het wireleless device op 192.168.1.XX met hetzelfde netmask.

Beter bij de ene netmask 255.255.0.0 (AP) en bij de andere netmask 255.255.255.0 gebruiken.

Dat heeft als voordeel dat 255.255.0.0 onmogelijk 255.255.255.0 netwerk kan zien.

En toch heeft AP internet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.