Ga naar inhoud

Problemen met Externe harde schijf formateren


dspark

Aanbevolen berichten

Hoi,

mijn externe harde schijf van 640 gb is na het proberen van acronis true image home (backup software) ineens maar 99.9 mb groot. Hij gaf aan ongeveer tweederde vol te zijn na een backup,(wat kon want mijn backup was 400 gb) maar acronis vond geen backups. Dan trachtte ik de externe harde schijf terug leeg te maken door te formateren, maar dat lukt niet goed (er blijft nog eenvijfde groen in de externe harde schijf ) en hij blijft zogezegd 99.9 mb groot. Snelformateren of gewoon maakt geen verschil. Ik heb de acronis verwijderd, maar hij blijft 99.9 mb groot.

Kan ik mijn externe harde schijf nog redden? :hmmmm:

grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst de vraag om wat voor externe schijf het gaat. Graag even vermelden of u die via het netwerk of via een USB-aansluiting hebt aangesloten. Het vermelden van merk en type kan ook heel erg helpen, omdat er een aantal 'known issues' (bekende problemen) zijn met bepaalde problemen, die we relatief eenvoudig kunnen oplossen.

Daarnaast de vraag in hoeverre de gegevens die erop staan, belangrijk zijn. Dit is ook zeer van belang om te bepalen welke stappen we gaan nemen om de schijf weer werkzaam te krijgen.

Ik ga even drie belangrijke aannames doen:

1. U hebt de externe behuizing via een USB-kabel aangesloten;

2. De externe behuizing bevat slechts één (1) harde schijf;

2. De schijf bevat geen gegevens die u niet elders heeft, en die mogen dus echt gewist worden.

Dit levert namelijk de makkelijkste en de snelste oplossing. Mocht een van deze aannames fout zijn, hoeft u dit stukje niet verder te lezen en verzoeken we u om de eerstgevraagde gegevens te posten.

Als het mogelijk is, bouw dan voorzichtig de schijf uit die u in de externe behuizing heeft. Sluit uw computer geheel af en probeer de harde schijf intern aan te sluiten. Het kan daarvoor handig zijn om uw CD/DVD-station even los te koppelen en deze aansluiting te gebruiken (als dit hetzelfde type is).

Start de computer op met de extra harde schijf aangesloten en let goed op uw scherm. Ziet u deze schijf bij het eerste opstartscherm (het BIOS-scherm) ook weergegeven worden? Wacht totdat Windows compleet is opgestart en ga naar uw schijfbeheer / partitiebeheer en controleer of de schijf hier (ook) correct wordt weergegeven. Zo kunt u controleren of niet alleen de schijf correct herkent wordt, maar ook de gegevens die erop staan. Eventueel kunt u hier dan ook de partitie verwijderen en opnieuw aanmaken.

Wordt de harde schijf wel correct herkend, maar hebt u geen toegang tot de partitie of de gegevens, dan kunt u de schijf proberen te 'wipen'. Hiervoor kunt u een gratis programmaatje downloaden van Disk Wipe - Free software. Zorg ervoor dat u zeker wet dat u de juiste schijf selecteert in dit programma en laat het compleet opschonen. Dit proces kan een flinke tijd in beslag nemen, maar daarna kunt u de schijf opnieuw partitioneren en weer gebruiken.

Als het wipen en partitioneren is gebeurt, kunt u de computer compleet afsluiten, de schijf uitbouwen (en eventueel de CD/DVD-drive weer aansluiten). De schijf bouwt u weer in in de externe behuizing, welke u dan weer aansluit op de computer. Start de computer op en controleer of u weer normaal toegang hebt tot de externe schijf en maak de back-up opnieuw. Controleer daarna of alles goed is weggeschreven. Mocht u Acronis willen gebruiken, zorg dan dat u alle back-up stappen ook met dit programma gebruiks, net zoals alle controle-stappen. Het wil nog wel eens gebeuren dat een back-up die u handmatig maakt, dan wel met programma A, door programma B niet gelezen/begrepen (kunnen) worden.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, bedankt voor de snelle reaktie,

het gaat om een western digital interne (sata)hdd ,die gedockt is in een sharkoon dockingstation en via usb 3 aangesloten is op de pc. De hdd komt uit mn vorige pc en is 3 jaar oud. Werkte prima maar mn moederbord had de geest gegeven. Dus dacht ik , ik kan die oude hdd gebruiken als backupopslag. Wat er nu opstaat is dus inderdaad van geen belang, het was gewoon een eerste poging om een hele systeembackup er op te maken met acronis. Zal in het vervolg wel gewoon gebruik maken van de backup van windows 7 .

Ik zal al eens proberen of disk wipe hem kan opschonen .

:thumpdown:

Update: Disk wipe lukt het niet. Hij bewerkt enkel de 100 mb en krijgt die ook niet volledig schoon. In schijfbeheer zie ik mijn hdd staan, met 100 mb wel en 596 gb niet toegewezen. Hier zou ik het misschien mee kunnen doen. Kan je me stap voor stap uitleggen hoe ik hem weer volledig leeg krijg?

aangepast door dspark
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevonden! Je kan de schijf beheren en formatteren via schijfbeheer:

Rechter muisknop "deze computer"

kies "beheren"

er komt nu een venster naar voren dat in tweeën verdeeld is

kies in het linker gedeelte "schijf beheer"

in het rechter gedeelte zie je nu de schijven die op je computer zitten.

Zoek je extrerne schijf op (onderaan het scherm, waarschijnlijk is er een zwarte balk weergegeven)

klik op de balk met je rechtermuisknop. Je kan het goede gedeelte uitbreiden (maximaal voor 1 partitie).

Je kan nu ook gelijk formatteren. (kies ntfs)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.