Ga naar inhoud

Externe harde schijf niet willen formatteren


naoom

Aanbevolen berichten

Laatst is mijn externe harde schijf in een macbook gestopt. Als ik hem nu in mijn eigen windows pc stop dan herkent hij wel een schijf (eerst liet hij het merk zien en ook hoeveel ruimte er bezet was, maar nu niet meer) maar als ik er op druk zegt hij: 'De schijf in station G: moet worden geformatteerd voordat u deze kunt gebruiken. Wilt u de schijf formatteren? schijf formatteren/annuleren'

Ik wil dus niet mijn schijf formateren aangezien er bestanden op staan die ik wil behouden. Ik heb via een programma bestanden kunnen kopiëren, maar ik heb onvoldoende schijfruimte om alles te redden. Heb verder gezocht op internet, maar niks gevonden. Ik wil mijn harde schijf herstellen, maar zonder te formateren en zonder het eerst ergens anders te moeten op te slaan. Is dit mogelijk? Of zou ik hem toch eerst moeten formatteren en dan met een ander programma die bestanden weer terug krijgen?

Alvast heel erg bedankt voor het mee denken en hopelijk komen we er met meer mensen wel uit!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe zou ik dat moeten zien? Bij eigenschappen zie ik niet zoiets staan.

Maar mijn computer zegt dat hij 0 bytes heeft.

Het is een intenso 2,5" memory station 500 GB. misschien helpt dat...

---------- Post toegevoegd om 17:59 ---------- Vorige post was om 17:57 ----------

  • Externe 2.5'' Hardeschijf
  • Capaciteit: 500 GB
  • Snelheid: 5400 rpm
  • File system: FAT 32

is dat wat je zocht???

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is een interessante/irritante uitdaging. Om dit op te kunnen lossen, zijn twee dingen noodzakelijk:

1. een (zeer) goede HEX-editor, die ook in staat is buiten de aangegeven partitie te werken;

2. zeer uitgebreide kennis van de bestandssystemen FAT32 en NTFS.

Het probleem dat u omschrijft, komt voort uit een combinatie van ideeën en standaarden, zoals onze vrienden van Microsoft en Apple die hebben. Allereerst moet er gemeld worden dat beide één grote overeenkomst hebben: Ze zullen proberen de gebruiker het meest geavanceerde werk uit handen te nemen. Daar tegenover staat het grote verschil tussen de gebruikte standaarden. Met name voor bestandssystemen is dit verschil heel erg groot: Windows gebruikt bij voorkeur NTFS, waar Apple kiest voor een HFS+ systeem. Deze bestandssystemen zijn compleet verschillend opgebouwd, en daardoor nogal conflicterend.

En laat nou precies op dit laatste punt het probleem zijn ontstaan. Zowel de Apple als de Windows-machine dachten u te helpen en hebben daarom geprobeert uw bestandssysteem aan te passen zodat het het best met de computer zou kunnen samenwerken. Het resultaat is u nu helaas bekend.

U zegt niet genoeg schijfruimte te hebben om een eventueel dataherstel uit te voeren, maar ik moet u melden dat u zonder een goede scan en het kopiëren van de gegevens naar een andere harde schijf u geen toegang zult krijgen tot uw bestanden. Ik raad u aan een programma op te zoeken dat zowel HFS+ (en soortgelijke bestandssystemen) aankan als NTFS. De beste die ik ken op dat gebied, is R-Studio. Dit is echter wel een betaald programma en redelijk prijzig.

Daarnaast wil ik u eraan herinneren dat u het herstel van de gegevens niet op uw eigen computer hoeft uit te voeren. Als u zelf de software beschikbaar heeft, dan kunt u vaak bij familie of vrienden wel even een stukje schijfruimte gebruiken om uw bestanden tijdelijk op te zetten. Misschien dat een werkgever u kan helpen?

Nadat u de (belangrijke/ste) bestanden hebt hersteld, kunt u uw externe schijf opnieuw formatteren en de gegevens hier weer naar toe kopiëren. Mocht u de schijf op zowel MAC als Microsoft willen gebruiken, dan raadt ik u aan om hem op uw Apple te formatteren en op uw Windows computer het gratis programmaatje MacDrive te installeren. Dankzij dit programmaatje kunt u namelijk HSF(+) systemen ook onder Windows benaderen. HSF+ is als bestandssysteem een stuk zekerder en veiliger voor uw gegevens dan FAT32, en zelfs een beetje meer dan NTFS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt. Dan zal ik weer het programma downloaden waarmee ik al wat bestanden heb gered. Wat raar dat dit nog niet eerder is voorgekomen aangezien mensen toch vast en zeker vaak wissellen tussen mac en windows... Maar er zal dan met mijn harde schijf wel iets verkeerd gegaan zijn... Bedankt voor alle moeite en ik ga eens ruimte zoeken om mijn andere bestanden op te slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Oke ik heb nu dus toch maar mijn harde schijf snel geformateerd. Maar daarna wilt hij niet meer dan 4 films er op zetten. Als ik hem grondig wilt formateren loopt hij bij 10% vast. en bij een checkdisk bijft hij op 1% hangen... Wat moet ik nu doen... want ik wil hem eigenlijk niet weg doen omdat hij kapot is en een nieuwe kopen =(

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.