Ga naar inhoud

de pc blijft opnieuw opstarten, ik krijg hem niet meer opgestart


Bartje18

Aanbevolen berichten

wanneer ik gisteren avond mijn computer afsloot vroeg hij of ik opnieuw wou opstarten om de updates te installeren of gewoon wil afsluiten. Ik heb op updates installeren gedrukt waarna hij terug opstarte. Alles was nog normaal hij starte normaal op tot dat het loopbalkje van windows(wat er altijd opkomt als je opstart) verscheen. het balkje ging twee keer heen en weer en toen kwam er in een flits een blauw scherm op.

waarna de computer uitviel en zichzelf opnieuw opstart. daarna verschijnd en scherm met de vier mogelijkheden: veilige modus, veilige modus me tnetwerkmogelijkheden, opstarten met de laatst werkende configuraties, en normaal opstarten.

Bij alle vier de mogelijkheden gebeurt steeds het zelfde: na een tijd een blawscherm en opnieuw opstarten.

erboven staat er dat er een fout is en dat je de cd moet insteken om een windows herstel te maken. dit doe ik.

ik selecteer de taal, en belgië, druk op installeren, dan op herstel. wanneer hij klaar is vraagt hij om foutenrapport te verzenden. wat ik doe. en ik bekijk het rapport. er was één ding wat mij opviel:

Probleemhandtekening 06 corruptVolume

3herstelpogingen

gevonden hoofdoorzaak: systeemvolume op de schijf is beschadigd

systeemschijf = \Device\Harddisk0

Aals ik op opties druk krijg ik een lijst met opties:

systeemherstel heb ik al uitgevoerd en toen kwam er de foutmelding:"Systeemherstel is vanwege een onekende fout mislukt. kan het bestand niet transactioneel openen omdat de id hiervan afhankelijk is van de uitslag van een onopgeloste transactie. (0x80071AA7)"

geheugencontrole heb ik ook al uitgevoerd, maar zonder resultaat, misschien dat ik iets met de opdrachtpomp kan doen? of nog iets anders of iets dat ik niet goed doe?

Bij opstartherstel zijn er geen problemen gevonden

Ik kan als laatste ook nog kiezen om Windows complete PC via back-up terug te zetten(herstellen)(heb ik nog niet gedaan)

weet iemand wat je hier het best aan kunt doen? is de pc versleten( hij is nog maar 3jaar en & maand oud, juist uit garantie) of valt hij nog te maken?

alvast bedankt,

groetjes bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Bart,

mijneerste reactie zou zijn dat je een hardwareprobleem hebt (HDD-beschadigd) maar dat dit nu juist gebeurd als je een Update uitvoert laat ook een beschadiging van je Windows tot de mogelijkheden.

Je hebt in Herstelconsole iets gedaan wat niet de beste optie is, maar had normaal toch moeten lukken:

ik selecteer de taal, en belgië, druk op installeren, dan op herstel.

Normaal kies je niet voor "installeren, dan op herstel" maar voor "Windows herstellen ®" en in het herstelvenster kies je dan voor het command chkdsk /p/r na de C:\Windows>_ (de DOS-prompt).

De probleemhandtekening" 06 CorruptVolume" kan betekenen dat een deel van de HDD niet meer kan gelezen worden, mogelijk de MBR of de FAT tabellen. Start nogmaals op met de Windows-CD in de lade, kies voor opstarten van CD, laat inladen van drivers doorgaan en eenmaal in het menu kies daar voor 2- Windows Herstellen (druk op de R-toets)

Typ nu vervolgens deze commands achter de prompt:

FixMBR en druk op Enter

FixBoot en druk op Enter

CHKDSK /p/r ( let op de spatie !) en druk op Enter

Noteer de melding die je krijgt na elk van deze handelingen en vermeld deze in je volgend antwoord.

Start de PC nu terug op?

Beerke10

aangepast door Beerke10
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Bartje18,

hoe geraak je in een DOS-prompt? ik heb enkel een cmd.

Via het opstarten met de Windows-installatie CD en in Herstelconsole (Recoveryconsole). Dat heb je toch al gedaan, vorige keer...

het wordt niet erkend als een externe opdracht komt er op wanneer ik in opdrachtpomp (cmd) FixMBR invoer
Dat is omdat je niet in de Herstelconsole werkt.
ik kan niet op de c-schijf met de prompt, maar wel de xs-schijf(de verborgenschijf)

Daar kan je niets doen.

ik geraak aan C:> maar niet aan C:\Windows>_

is dit belangrijk? of is er nog een andere manier?

Of je de opdrachten ingeeft achter de C:> prompt of achter de C:\Windows> prompt maakt niets uit, maar het feit dat je de C:\Windows>_ prompt niet ziet, duidt er op dat de map Windows niet meer bestaat.

Als je in de herstelconsole (zwartscherm met de C:>_ prompt bent, typ dan een DIR en druk op Enter. Nu zou je een lijst moeten krijgen van alle mappen en bestanden die in de C:\ staan. Wat zie je? Zie je de map Windows?

Beerke10

---------- Post toegevoegd om 18:27 ---------- Vorige post was om 18:18 ----------

De Herstelconsole starten vanaf de Windows CD.

Om de herstelconsole te kunnen starten vanaf de XP-CD, moet de computer zijn ingesteld om op te starten via CD-Rom. Soms gebeurt dit 'automatisch' (dit omdat het al is ingesteld in je BIOS) maar in heel wat gevallen moet je toch nog even in je BIOS gaan om de opstartvolgorde aan te passen.

Je BIOS bereik je door tijdens het opstarten van je PC, en nog voor het Windows logo in beeld komt, op F10 of op de Delete-toets van je toetsenbord te tokkelen. Mocht géén van deze twee toetsen werken, dan zal je de handleiding van je pc moeten raadplegen om te zien welke toetsencombinatie jij moet gebruiken. In de BIOS zoek je naar de "First BOOT Device" en selecteer hier je CD-Rom. Save & Exit.

Start de PC op met de XP-CD in de CD-Rom.

Tijdens het opstarten krijg je een boodschap: "Druk op een toets als U van CD wilt opstarten". Hier heeft men slechts enkel seconden de tijd om een willekeurige toets in te drukken, anders zal Windows van de harde schijf opstarten.

Druk je tijdig op een toets, dan verschijnt het blauwe "Windows Setup"-scherm. Onder in de balk kan je het installeren van de verschillende drivers en bibliotheken volgen. Als dit is gebeurt, beland je in het scherm "Windows XP Setup" (Home of Pro). Hier krijg je een menu met drie mogelijkheden:

  • Druk op Enter als je WindowsXP nu wilt installeren
  • Druk op de R-toets als je WinXP wilt herstellen
  • Druk op F3 als je Setup wilt afsluiten

Druk je nu op de R-toets, dan opent zich het zwarte scherm van Microsoft Windows Herstelconsole.

Er wordt je gevraagd welke geinstalleerde Windows je wilt herstellen. Hier kies je door het nummer dat vóór de betreffende lijn staat in te toetsen. (Let op: Nummeriek toestenbord wordt niet geactiveerd door de WinXP-CD. Dus even op de NumLock toets tikken om het nummeriek toetsenbord te activeren)

Als je maar één enkele installatie van Windows op je PC hebt staan, zal de bovenstaande vraag niet gesteld worden, en hoef je er dus ook niet op te reageren.

Er wordt nu gevraagd om een Administrator-paswoord. Indien de betreffende Windows-installatie wordt beveiligd met een Administrator paswoord zal je identiek hetzelfde paswoord moeten ingeven. Heb je geen adminstrator paswoord opgegeven bij de installatie, wat meestal het geval is, dan druk je gewoon op Enter.

Je komt hierna in een DOS-achtige omgeving, waar een "Prompt" staat te wachten: C:\Windows\>_

(C:\.... of een ander station, indien je voor een andere installatie koos)

Er gebeurt echter niets tot je commando's gaat intypen.

Drie van de belangrijkste commando's die herstellingen uitvoeren aan je Windows zijn:

  • CHKDSK /r/p (Dit CHECKT de DiSK en herstelt de fouten)
  • FIXBOOT (Dit herstelt het boot.ini bestand)
  • FIXMBR (dit herstelt je MBR (MasterBootRecord))

Je moet al deze commando's één voor één uitvoeren door er één in te typen achter de "prompt" en op Enter te drukken. Nadat de controle is uitgevoerd kom je terug in de "Prompt" en kan je het volgende commando invoeren.

NTLDR Missing

Indien je deze herstelling uitvoert wegens de foutmelding: "NTLDR is missing" dan doe je ook het volgende:

Voer volgende 2 commando's één voor één uit door ze in te typen achter de "prompt" en op Enter te drukken:

copy D:\i386\ntldr C: (en druk op enter)

en

copy D:\i386\NTDETECT.COM C: (en druk op enter)

(We gaan er van uit dat je WinXP op de C: staat, en dat je CD-rom station de D: is. Anders moet je bovenstaande commando's aanpassen aan jou instellingen.)

Om af te sluiten kan je F3 gebruiken, en de CD uit de lade halen. De PC zal normaal opstarten.

Herstelconsole vanaf de harde schijf:

Om de herstelconsole vanaf de harde schijf te gebruiken, dient hij daar eerst geinstalleerd te worden. Dat wil dus ook zegen dat je WindowsXP in orde moet zijn en goed werken. Zorg er voor dat de gebruikeraccount rechten als beheerder heeft. Met beperkte rechten kan je dit niet uitvoeren.

Dan gaat je als volgt te werk:

  • Plaats de Windows cd in de cd-lezer. Wanneer Setup start, annuleer je Setup.
  • Ga naar Start, Uitvoeren en typ: D:\i386\winnt32.exe /cmdcons en druk enter.
  • Klik ja om de installatie te voltooien. Er wordt getracht om via het Internet de nieuwste bestanden te downloaden. Deze download is niet noodzakelijk, dus dit kan eventueel worden overgeslagen door op de Esc-toets te drukken. De installatie zal gewoon verder gaan. Eens klaar, kan de computer herstart worden. Wanneer nu de pc opstart, zal je zien dat de herstelconsole is bijgekomen in het Boot-menu en moet dit in de toekomst enkel nog geselecteerd worden met de pijltjestoetsen, en is de CD niet meer nodig.
  • De rest is identiek als wanneer je vanaf CD zou starten.

Wat kan je nog doen met de opdrachtprompt? Enkele voorbeelden:

  • Bestanden hernoemen met de opdracht rename of ren.
  • Bestanden kopieren met de opdracht copy.Voorbeeld: met copy C:\PCH.bak C:\windows\system32\PCH.dll kopieer je het bestand PCH.bak naar de Windows submap system32, onder de naam PCH.dll.
  • Bestanden van de Windows cd halen met de opdracht expand. Voorbeeld:met expand D:\i386\kernel32.dl_C:\windows\system32\kernel32.dll word het belangrijke bestand kernell32.dll teruggezet. Wanneer uw cd-speler E: is, dan dien je D: te vervangen door E: enzovoorts.

Er zijn nog een twintig andere commando's die men in de Herstelconsole kan gebruiken, de meeste bestonden reeds onder DOS. Ook het commando Format is beschikbaar.

Beerke10

aangepast door Beerke10
Link naar reactie
Delen op andere sites

hey beerke 10,

dat is juist, maar ik heb een windows vista CD, voor mijn windows vista pc en daar werkt het programma iets anders.

als je op herstellen drukt dan vraagt hij om het stuurprogramma te selecteren en verder te gaan. wanneer je verder gaat begint hij automaties met op fouten te controlleren en te herstellen indien nodig. Lukt het niet dan verzend hij een foutenrapport.

En bij mij lukt het nooit, want hij moet telkens een foutrapport verzenden. wanneer dat gebeurd is kun je kiezen tussen overige opties en opnieuw opstarten. wanneer je op opties drukt kun je de opdrachtprompt openen.

als ik dir windows invoer krijg ik nog een lijst van 6 programmas(die ik nodig heb voor school) en een paar mappen.

dus weg is de map niet, maar het kan wel zijn dat er bestanden verdwenen zijn.

maar hoe los je dat dan op?

groeten Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem dit topic eens grondig door.

Download en brand de juiste (!) herstelschijf...wanneer je opstart vanaf de herstelschijf ben je o.a. in de mogelijkheid om een herstelpunt terug te zetten van voor de installatie van de updates.

Mocht je beschikken over een systeeminstallatiekopie, kan je die met behulp van de herstelschijf terug plaatsen.

Wanneer je bij het afsluiten van je pc merkt dat er nieuwe updates zijn gevonden sluit je op dat moment beter niet af, maar ga je beter eventjes via Windows Update (configuratiescherm --> systeem en beveiliging --> Windows Update) kijken naar de aangeboden updates...selecteer wat je wil installeren, voer de installatie uit en indien de updates dat vragen : start je systeem opnieuw op...sluit pas volledig af na de installatie van de updates...

Het duurt misschien een paar minuutjes langer, maar het bespaart je een aantal mislukte updates en het levert je een up-to-date systeem op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.