Ga naar inhoud

scherm stuk of is er meer aan de hand?


kamiel_s

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben Kamiel en heb een probleempje met mijn laptop...:hmmmm:

Ik draaide Sabayon Linux op mijn laptop, maar van de ene dag op de andere werkt het scherm niet meer.

Spijtig genoeg heb ik geen backup gemaakt, maar zou toch nog de gegevens van de 2 hdd's willen redden...

Ik heb geen DVI kabel en geen computerscherm, dus heb ik geprobeerd om de laptop via HDMI aan de TV aan te sluiten. Vanaf het GRUB menu zijn er heel wat letters en tekens verdraaid/verplaatst (vb: "boot = bppl" ofzo), waardoor ik niet altijd kan opmaken wat er juist gezegd word. En voor ik aan het login scherm ben stopt het signaal naar de TV.

Hetzelfde gebeurt wanneer ik opstart met een Windows of Linux opstart cd.

Het is mij enkel gelukt om met een cd met mini-XP op te starten via HDMI naar TV, maar dan kan ik mijn linux bestanden niet zien op de harde schijf...

Wat ik ik op mn scherm zie? Ik zou het beschrijven als wolken die in alle kleuren overgaan om dan uiteindelijk grijs en zwart te worden. Ik heb alle schermaansluitingen gecontroleerd, dus ik denk dat het scherm stuk isxD

Dus hoe red ik mn gegevens? Is het zeker op te lossen met aankoop van een DVI kabel? Of koop ik beter een hdd enclosure? Of is er een andere manier?

Kan iemand mij een beetje helpen?:embarassed:

Alvast heel erg bedankt!

aangepast door kamiel_s
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt niet met welke Linux je werkt maar normaal gezien kan je bij de meeste linux uw dvd in de dvdrom plaatsen en dan kiezen voor live en dus niet installeren en dan kan je altijd aan uw bestanden komen en overzetten naar harddisk, netwerk enz.

Indien bij u niet het geval is dan kan je Ubuntu downloaden.

Hoe je uw scherm kan terug zetten weet ik niet want ik werk niet met Linux.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt niet met welke Linux je werkt maar normaal gezien kan je bij de meeste linux uw dvd in de dvdrom plaatsen en dan kiezen voor live en dus niet installeren en dan kan je altijd aan uw bestanden komen en overzetten naar harddisk, netwerk enz.
...

Ik draaide Sabayon Linux op mijn laptop, ...

... Hetzelfde gebeurt wanneer ik opstart met een Windows of Linux opstart cd. ...

Indien bij u niet het geval is dan kan je Ubuntu downloaden.

Ik heb dit met Fedora, Mint en Sabayon Live DVD geprobeerd.

Toch bedankt!:-)

aangepast door kamiel_s
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoeld je dat als je live cd gebruikt dan je nog steeds geen scherm hebt?

Als dat zo is dan is misschien de blacklights inverter van de scherm stuk.

Je kan misschien nog in de hoeken zien of er nog beeld is.

Zoiets kunnen ze maken en kost ongeveer 65 euro + werkloon maar vraagt steeds de prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoeld je dat als je live cd gebruikt dan je nog steeds geen scherm hebt?

Ik bedoel; als ik opstart, met een live cd of windows cd, dat ik beeld op mn tv scherm krijg via de HDMI kabel, maar dat de tekst die er verschijnt, die de opstartprocessen weergeeft, niet klopt. Daarmee bedoel ik dat letters en tekens vervangen of verplaatst zijn. Zo wordt bijvoorbeeld het woord "boot" als "bppl" weergegeven en "windows" als "wlmd$ws", waardoor ik niet overal kan opmaken wat er juist gezegd wordt.

En het signaal via de hdmi kabel naar mijn tv valt steeds uit juist voor ik aan het login scherm kom, waardoor ik niets meer kan zien op de tv of het scherm van de laptop.

Je kan misschien nog in de hoeken zien of er nog beeld is.

Als ik mn latop niet aansluit op mn tv geeft het scherm van de laptop geen beeld in de hoeken. Bij het opstarten zie ik op het scherm van de laptop enkel een waas/wolk van kleuren dat steeds verandert, en uiteindelijk wordt het gewoon zwart.

aangepast door kamiel_s
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus, u denkt dat er geen andere oorzaak hoeft te zijn om de vreemde tekens en letters, op de verkeerde plaatsen tijdens het opstarten, te verklaren? Dus als ik een DVI kabel koop en iemand vind wiens pc scherm ik kan gebruiken, ben ik gered?:-)

Je kan de harddisk uithalen om uw data te redden.

Om de harddisk te kunnen lezen kan je zo'n een toestel kopen en dan de harddisk erin en dan kan je op een ander pc of laptop de data overkopieren.

Bedankt, lijkt wel handig, ik wist niet eens dat er zo'n apparaatjes bestonden:top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.