Ga naar inhoud

Reactie op SSD-tutorial


Beerke10

Aanbevolen berichten

Hallo Dasle, Jean-Pierre,

ik wil niet achter je vel aanzitten, maar in je handleiding voor SSD vind ik toch een fout. In je 2de afbeelding toon je het Eigenschappen-, Beleidsregels-scherm van Windows Apparaatbeheer, en daarin laat je zowel "Schrijfcache op het apparaat inschakelen" als "Leegmaken van Windows-schrijfcachebuffer op apparaat uitschakelen" aangevinkt.

Echter, volgens mijn "professionele" PC-shop is dit niet correct en moet "Leegmaken van Windows-schrijfcachebuffer op apparaat uitschakelen" niet aangevinkt staan, de cache moet dus niet leeggemaakt worden"

Toen zat ik tussen 2 vuren, en heb een mail gedaan naar de fabrikant.

Ik heb volgend antwoord van de "OCZ technology forum Support Manager"

Hello,

.............

You leave “ Activate Write-Cache “ Enabled

You leave “Empty Write-cache buffer “ Disabled

............

Eric Ryder

OCZ Technology Forum Support Manager

Deze laatste beweert dus identiek hetzelfde als mijn technieker.

Ook wordt er in je tutorial met geen woord gerept over de Firmware-Update die zo noodzakelijk is (misschien omdat jij een SSD 2 MET 1.35, de laatste firmware, hebt gekocht), maar voor velen onder ons, die al eerder een SSD kochten, veroorzaakt oude Firmware (1.18, ....., zelfs 1.30) grote problemen bij installatie van Windows 7.

Installeer je nieuwe Firmware, dan moet je ook weten hoe die moet geïnstalleerd worden.

De SSD als IDE in het BIOS, de Firmware op een DOS-opstart schijfje (en dan nog niet eender welke DOS) of met de nodige software een opstartbare USB maken.

Na de firmware update, en na de Windows installatie mag je de SSD dan terug naar AHCI mode indien gewenst (aanpassen in het register) enzovoort...

Een SSD Plus behandel je ook anders dan een SSD 1 of een SSD 2 of 3...

Er zijn dus heel veel factoren die heel belangrijk zijn bij SSD besproken in je tutorial, maar er zijn ook heel belangrijke die niet besproken zijn, en tot grote wanhoop kunnen leiden bij gebruikers die je tutorial als iets "volledig" aanzien...

Een dergelijke tutorial mag niet statisch zijn, volgens mij, maar moet regelmatig aangepast worden aan de nieuwe gegevens die verschaft worden.

Een heel werk, ik weet het, maar beter dat dan dode SSD's....

Toch bedankt voor al het werk dat je er in gestoken hebt, het heeft mij ook aan het denken gezet, en heb ik daardoor opzoekingen gedaan die mij, maar ook jou en je artikel ten goede komen.

Met vriendelijke groeten,

Beerke10

aangepast door Beerke10
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Beerke,

Dit is een open forum en wij appreciëren alle opmerkingen van onze leden. Dasle/Jean-Pierre gaan zeker met je opmerkingen rekening houden. Dasle/Jean-Pierre hebben wel al heel wat handleidingen picobello afgeleverd. Maar wij appreciëren uw tussenkomst en opmerkingen. We zullen in de mate van het mogelijke uw opmerkingen in de handleiding verwerken, indien van toepassing. Dat gebeurt in overleg, intern. Blijf de handleiding in het oog houden ;-) en nogmaals bedankt :top:

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt kurt,

het is zeker niet mijn bedoeling iets af te breken, beschouw het als "opbouwende kritiek" xD

Ik zal binnenkort nog wat opmerkingen hebben die een aanvulling kunnen betekenen van wat we toch als de toekomstige HDD's kunnen beschouwen. Ik verwacht morgen of zo een antwoord over enkele instellingen.

Groeten,

Beerke10.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Beerke10,

In je 2de afbeelding toon je het Eigenschappen-, Beleidsregels-scherm van Windows Apparaatbeheer, en daarin laat je zowel "Schrijfcache op het apparaat inschakelen" als "Leegmaken van Windows-schrijfcachebuffer op apparaat uitschakelen" aangevinkt.

Dat klopt idd en deze info en de afbeelding is tevens juist, en ik zal het even toelichten waarom.

Deze instelling interpreteren veel mensen verkeerd net zoals de mensen van jou "professionele" PC-shop.

Eric Ryder van het OCZ forum heeft het wel bij het rechte eind.

Hello,

.............

You leave “ Activate Write-Cache “ Enabled

You leave “Empty Write-cache buffer “ Disabled

............

Eric Ryder

OCZ Technology Forum Support Manager

Hier zegt Eric Ryder

Schrijfcache inschakelen dus aanvinken

Leegmaken van Windows-schrijfcachebuffer uitschakelen dus aanvinken

15726d1325951847-windows-tweaken-voor-gebruik-van-een-ssd-tweaken-2.png

De Windows-schrijfcachebuffer dient niet leeggemaakt te worden dus deze optie hoort uitgeschakeld.

"Leeg maken van Windows-schrijfcachebuffer op apparaat uitschakelen". > dus aanvinken om te zorgen dat de schrijfcache buffer niet word leeggemaakt.

Veel mensen verwisselen dit met niet aanvinken helaas.

In deze handleiding heb ik toevallig gebruik gemaakt heb van een Vertex 2 want de handleiding is gedacht en ook de titel van handleiding verwijst naar Windows tweaken voor gebruik van een SSD.

In deze handleiding heb ik dan ook getracht tweaks en optimale instellingen te vermelden die je kunt aanpassen en controleren die voor de meest gangbare SSD's toepasbaar zijn.

Dat ik in de handleiding firmware 1.35 op deze SSD had staan is door regelmatig de firmware up te daten want als ik het goed heb had deze SSD 1.11 of 1.13 als firmware toen ik ze in men bezit kreeg.

Het is helaas ook al 2 keer fout gelopen met een firmware update en één keer was ik zelfs men hele data kwijt.

Door het grote aanbod op de SSD markt is het voor een forum als het onze onbegonnen werk om voor SSD's een handleiding te maken voor het updaten van de firmware. En dan nog belangrijker het up-to-date houden van de firmware en de diverse tools die hier voor nodig zijn.

Om maar enkele merken te noemen ADATA, Corsair, Crucial, Intel, Kingston, OCZ, Samsung en ik zal er best enkele vergeten zijn. Iedere fabrikant heeft dan nog eens verschillende types en groottes die alle hun eigen firmware hebben en ook vaak hun nukken bij het updaten van de firmware.

Dan zou je voor iedere merk en dan nog eens per type een handleiding horen te schrijven.

En ik heb meer dode SSD's gezien door een foute firmware update dan door een verouderde firmware.

Na de firmware update, en na de Windows installatie mag je de SSD dan terug naar AHCI mode indien gewenst

Dit is vaak afhankelijk van het merk en type, een firmware update kan perfect in AHCI modus net als een installatie.

De tips die je vaak ziet om de omschakeling te maken naar AHCI modus is omdat Windows in IDE modus is geïnstalleerd.

Men kan Windows prima installeren in AHCI modus, dan hoef je deze omschakeling nadien niet te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Dasle,

thanks voor de uitleg. Ik behoor dan ook tot de groep "fout-interpreteerders" van deze melding.

Zouden we wel mogen zeggen tegen Microsoft dat de formulering van hun keuzerondjes op zijn minst verwarrend is...

Ik ga toch nog een argument naar boven gooien, mogelijk heeft dit geen waarde (bij SSD), maar de tekst onder: "Leeg maken van Windows-schrijfcachebuffer op apparaat uitschakelen" zegt:

Om gegevensverlies te voorkomen, schakelt U deze optie alleen in voor apparaten met een afzonderlijke voeding....

Ik veronderstel dat met een "afzonderlijke voeding" een externe, van de PC onafhankelijke voeding bedoeld wordt.

Dat heeft een SSD dus niet. Dus zou deze optie niet ingeschakeld mogen worden. Niet aangevinkt, zo versta ik het...

Weer mis???

Groeten,

Beerke10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Microsoft zijn formulering als het om instellingen gaat soms wel eens verwarrend is daar heb je wel gelijk in. :-)

Het is zeker niet de eerste keer dat het voor verwarring zorgt, en op sommige punten is het zeker voor verbetering vatbaar.

Ik ga toch nog een argument naar boven gooien, mogelijk heeft dit geen waarde (bij SSD), maar de tekst onder: "Leeg maken van Windows-schrijfcachebuffer op apparaat uitschakelen" zegt:

Om gegevensverlies te voorkomen, schakelt U deze optie alleen in voor apparaten met een afzonderlijke voeding....

Ik veronderstel dat met een "afzonderlijke voeding" een externe, van de PC onafhankelijke voeding bedoeld wordt.

Dat heeft een SSD dus niet. Dus zou deze optie niet ingeschakeld mogen worden. Niet aangevinkt, zo versta ik het...

Weer mis???

Gegevens verlies zul je bij beide opties ervaren als je een stroomuitval krijgt. Zowel bij een conventionele harde schijf als bij een SSD.

Als men de schrijfcache inschakelt, wat vaak standaard het geval is krijg je beschadiging en of verlies van je gegevens bij een stroompanne en dan maakt het in principe niet uit of je de buffer leegmaken uitschakeld of niet. Althans dat is mijn ervaring.

Met een afzonderlijke stroomvoorziening word een Uninterruptible Power Supply (UPS) bedoelt en deze zijn erg kostelijk en zijn meestal terug te vinden in datacenters.

Als je de schrijfcache uitschakelt heb je bij een stroompanne geen gegevensverlies maar je hardeschijf of SSD word hier wel merkbaar trager door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een afzonderlijke stroomvoorziening word een Uninterruptible Power Supply (UPS) bedoelt en deze zijn erg kostelijk en zijn meestal terug te vinden in datacenters.

Dat had ik dan volledig verkeerd begrepen, ...:embarassed: Den ouden dag, zeker xD

Nu ben ik nog wat gaan grasduinen, en vond deze richtlijnen op verschillende SSD-sites, ook op de OCZ site:

Indexing - I don't turn it off but you can, really no gain or loss.

Hibernate - If you don't use it, turn it off, if you do use it then you have to leave it on.

Power settings - that would only apply in sleep, if you don't sleep then you don't need to change it, but yes.

Prefetch - off

Superfetch - on

TRIM - enabled.

Hibernate zou dus echt niet moeten uitgeschakeld worden...?

Prefetch zou moeten uitstaan, en Superfetch moet/mag aanstaan?

Groeten,

Beerke10

aangepast door Beerke10
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lezen vanaf een SSD kan zo veel je maar wilt, schrijven is een heel ander verhaal.

Een geheugencel in een SSD kan X aantal keren overschreven worden voordat deze door slijtage zeg maar onbruikbaar wordt.

Daarom word er op veel sites deze oplossingen naar boven gehaald om het schrijven naar een SSD zoveel mogelijk in te perken maar dan is er ook nog als er veel geschreven word naar een SSD de prestatievermindering na verloop van tijd. (performance degradation)

Nu word dit op het moment door de recente SSD's door steeds de controllers, firmware en drivers te verbeteren en ondersteund door de TRIM functie die je in Windows 7 terug vind goed opgevangen.

Eén en ander heeft trouwens ook betrekking op kleine SSD's, hier zorgt het niet enkel dat er minder geschreven word maar tevens dat er minder schijfruimte in beslag word genomen.

Hibernate in of uitschakelen?

Hibernate heb ik persoonlijk uitgeschakeld ten eerste daar ik deze functie niet gebruik en het zorgt voor wat extra schijfruimte.

Als een systeem in slaapstand gaat worden de geopende documenten en programma's op de harde schijf opgeslagen en word de computer uitgezet. Hier word dus naar de SSD geschreven.

En dan zijn er vaak problemen die wel eens worden veroorzaakt door de slaapstand.

Superfetch?

Superfetch zou door Windows 7 vaak uitgeschakeld worden als een SSD als zodanig word herkend.

De meningen zijn hier uiteraard verdeeld over, het ene systeem versnelt door gebruik te maken van Superfetch en het andere systeem vertraagd.

Toch zie en lees je heel vaak als het om een SSD gaat om deze functie uit te schakelen als dit niet uitgeschakeld is omdat het systeem bij het gebruik van Superfetch een SSD hierdoor zou vertragen.

Maar hiermee zou men wel kunnen experimenteren.

Als men bedenkt dat RAM toch nog sneller zou zijn als een SSD zouden de handelingen die Superfetch uitvoert eerder de boel vertragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ben ik dus reeds geruime tijd een meer dan tevreden gebruiker van een OCZ SSD en aan Dasle zijn verklaringen heb ik totaal niets meer toe te voegen.

Waar het dus op neer komt is dat je het schrijven naar een SSD tot het uiterste MINIMUM beperkt.

Ook MAG een SSD nooit of te nimmer GEDEFRAGMENTEERD worden daar dit de levensduur aanzienlijk beperkt.

De meeste zaken worden reeds door Windows 7 onder handen genomen maar een persoonlijke controle van een aantal zaken is hier zeker niet overbodig dus ook daarom is die handleiding in het leven geroepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.