Ga naar inhoud

PC valt bijna stil, wordt dan weer sneller, en trager, en sneller...


Aanbevolen berichten

Ik heb dit al vaak geprobeerd. Op het moment dat de computer vastloopt wilt taakbeheer ook niet meer starten. Dus heb ik het vooraf al gestart om dan gewoon te kunnen switchen. Maar er is gewoon geen enkel programma dat veel CPU of geheugen verbruikt op dat moment, en ik heb dit echt al vele tientallen keren gecontroleerd, zelfs vaak voordat ik de computer helemaal herinstalleerd heb. Ziehier de screenshot. post-32469-1417704897,9644_thumb.jpg

Wat wel interessant kan zijn (en dat merk ik nu voor het eerst), dat is dat een paar minuten later, op het moment dat de computer weer in gang schiet, er plots in taakbeheer een lijn is met 'niet actieve processen'. Deze lijn is er niet op het moment dat hij vastloopt. Hier dus een screenshot van vlak na het vastlopen:post-32469-1417704898,1446_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 23
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

De 'niet actieve processen' mogen hoog zijn. Dit is namelijk het "vrije" gedeelte van de cpu.

Hoe hoger de 'niet actieve processen', hoe lager de cpu belasting.

Als je het taakbeheer vooraf opstart, moet je ook reeds de processen van alle gebruikers tonen.

In de eerste afbeelding staan enkel je eigen processen en het is waarschijnlijk een van de systeem-, lokale of netwerk processen die het vastlopen veroorzaakt. Die zie je dan niet op het cruciale moment.

Probeer nogmaals een afbeelding te maken maar dan met de processen van alle gebruikers getoond.

Je hoeft niet te wachten tot het systeem echt vast zit maar als de cpu belasting omhoog gaat tot boven de 60 à 70 % mag je de afbeelding al maken. Dan hebben we al een idee van welk proces op dat ogenblik veel cpu gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-32469-1417704898,8964_thumb.jpgHier een screenshot van tijdens het vastlopen (sorry dat ik niet eerder 'alle gebruikers' aanvinkte, ik dacht dat dat niet belangrijk was vermits ik de enige gebruiker ben, mis dus). Het vastlopen duurt nu maar een paar minuten meer, en het is weken geleden sinds ik nog een blue screen gehad heb. Die updates en programma's hebben dus wel wat geholpen.

Ik vrees dat er niet veel te zien is op de screenshot...

Zeg, ik weet niet of je mijn probleem zult kunnen oplossen (indien niet: geen probleem, voor ik hier die mooie forum vond was ik ook niet geholpen), maar in elk geval voor de tijd die je hier in steekt.

post-32469-1417704898,8447_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op deze afbeelding is de processor maar voor 1% belast en kunnen we dus niets zien :sad

Open het taakbeheer, klik in de menubalk op opties en kies voor verbergen wanneer geminimaliseerd.

Klik rechts bovenaan het venster op het - (min) teken en het taakbeheer komt als een iciion in het systeemvak te staan.

Je kan daar dan de processorbelasting volgen.

Als je merkt dat de processorbelasting omhoog gaat, dubbelklik je op het icoon om het taakbeheer weer te openen en de gulzige processen te zien en aventueel een afbeelding te maken.

Als de pc vastloopt zonder dat de belasting stijgt, kunnen we ook niet zien welk proces er voor verantwoordelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak is het alleen chrome die open staat. Met Firefox (dat ik niet herinstalleerd heb omdat ik dacht dat dat de oorzaak kon zijn) had ik het ook, en met IE ook.

Het gebeurt ook als ik een ander programma gebruik (bv I-tunes).

Wat ik wel kan doen is eens een programma in gang steken dat de processor echt zwaar belast (Capture one, foto raw conversor, batch operatie) om te zien wat er dan gebeurt, en intussen alle andere programma's afsluiten.

Wat me wel verwondert: ik dacht dat een i5-processor haast niet kon vastlopen (want multicore) door één proces, of vergis ik me?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, doe ik, al krijg ik voorlopig capture one niet opgestart. Vermoedelijk hebben al die registry- en cookie-cleaners dat veroorzaakt. Nu vlug op zoek gaan naar registratie-key, hopelijk vind ik hem, maar zoniet is de support van Capture One zeer vriendelijk (maar zal ik vermoedelijk wel moeten wachten tot na 't weekend).

Intussen toch weer een bluescreen gehad, net achter mijn vorige post. Naast Chrome stond niets open, en ik surfte even naar deredactie.be om te zien of er nieuws was. Ter info: neen, er is geen belangrijk nieuws.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bingo, ik denk dat we hem te pakken hebben! Zware processorbelastingen (meer dan 80%) door batchoperaties van capture one deden computer niet (meer dan anders) stilvallen. Het viel me wel op dat wmpnetwk.exe net na het (nog steeds frequente) stilvallen eventjes (minder dan een seconde) een processorbelasting van soms meer dan 20% aangaf. Dat is een programmatje van windows mediaplayer, en ik gebruik nooit mediaplayer.

Ik heb het gedesactiveerd via via : uitvoeren » services.msc » windows media player network sharing >> uitgeschakeld.

Sindsdien (twee uur geleden) geen problemen meer. Ik hou het nog enkele dagen in de gaten, en als 't probleem opgelost blijft laat ik dit weten.

Hoop doet leven!

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.