Ga naar inhoud

Koellichaam opgezwollen van GPU


Dasle

Aanbevolen berichten

Via pm onderstaand bericht ontvangen van Bmx-tra

Nadat ik de handleiding over "Koelpasta, hoe, wat en waarom" heb doorlezen zat ik nog met een vraag.

Op gegeven moment heb je het een thermal pad dat zich tegen de koelribben bevindt.

Nu ging de handleiding niet over problemen die zich kunnen voordoen met koelsystemen maar mijn pad (koperen?) is gaan opzwellen en heeft zich losgetrokken van de ribben en de processor van de GPU.

Nuja ik vermoed dat het opzwellen er is gekomen door een te hoge temperatuur.

Is het mogelijk dat het opzwelt..? Is dit een soort veiligheid van de pad..?

Mijn GPU doet het intussen wel niet meer omdat ik hem zo open heb gevonden na een indringende geur en de computer heb moeten afsluiten.

Hartelijk dank,

Bmx-tra

---------- Post toegevoegd om 10:43 ---------- Vorige post was om 10:36 ----------

---------- Post toegevoegd om 10:43 ---------- Vorige post was om 10:43 ----------

---------- Post toegevoegd om 10:46 ---------- Vorige post was om 10:43 ----------

Als ik het goed begrijp is dus je koperen koellichaam los gekomen van aluminium koelribben?

Dat is geen ingebouwde veiligheid maar is veroorzaakt door oververhitting.

Is het mogelijk om hier een foto van te maken en te plaatsen in je volgende bericht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al is de situatie weel zeer speciaal.

's Morgens is er maar gewoon gesurft zonder enig probleem of abnormaal lawaai.

Een half uurtje later zet ik de computer in slaapstand.

Vijf minuutjes later trekt de pc terug mijn aandacht omdat er een abnormaal luid lawaai is van de ventilator terwijl hij is slaapstand zou moeten zijn.

Gevolg dat ik ook een indringende geur bemerk en dan maar de computer via de stekker moet uitzetten want hij hing helemaal vast en geen beeld.

Later de dag doe ik de computer open en zie ik de videokaart in twee stukken liggen en het koperen plaatje ligt er langs.

Ik vermoed dus ook wel dat de videokaart stuk is... al zie ik geen enkele schade aan de elektronica, niets gesmolten of zwart.

Hieronder de foto's

post-11286-1417704939,6907_thumb.jpg

Halfjaarlijks maakte ik de computer stofvrij. Al zat er wel aan de binnenkant heel wat stof maar daar kun je natuurlijk niet aankomen. :-)

post-11286-1417704939,5473_thumb.jpg

post-11286-1417704939,5897_thumb.jpg

post-11286-1417704939,6269_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Special is het wel heel zeker, dit heb ik nog nooit gezien :o

Er hoeft niet gelijk iets zichtbaar aan de elektronica te zien zijn, maar vermoedelijk zal je GPU verbrand zijn :hmmmm:

Hoe oud is deze grafische kaart eigenlijk, is er nog garantie op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een HD 5770 XFX van nu net is meer dan twee jaar oud dus helaas geen garantie meer.

Heb gisteren super voorzichtig de koelpasta van de processor gedaan en daar is dus ook wel niets aan te zien.

Ook nog wel een een belangrijke opmerking is dat er geen kortsluiting moet geweest zijn want de computer doet het nog perfect met een oude videokaart.

Aangezien ik hem in der tijd gekocht heb voor tekenprogramma's, bewerking en nu een dan een (nooit zwaar) spelletje is dit toch wel jammer.

Een externe koeler kopen, lenen zal ook geen goede optie zijn met de hoop dat gij het misschien nog doet..?

Maar dan blijft natuurlijk nog de vraag waarom dat hij bij "geen" belasting zo warm is kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.