Ga naar inhoud

Systeemherstel werkt niet meer


RenateB

Aanbevolen berichten

post-34672-1417704965,3867_thumb.jpg

Bijgaand de tekening van de Runtime error.

Heb ook geprobeerd mijn CD in te voeren met Servicepack 2, dit doet ie niet.

En de andere foutmelding heb ik precies ingevoerd wat er gezegd werd via dosprompt, maar dan vindt hij het pad niet........

Systeemherstel doet het nog steeds niet en internet wordt alsmaar trager....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk zijn er systeembestanden beschadigd. De oorzaak is niet direct duidelijk, maar het kan dat er ook sprake is van defecte hardware zoals de harde schijf.

Daarom wil ik je eerst adviseren de schijf op fouten te controleren alvorens we de softwarematige beschadigingen aanpakken.

Start weer een opdracht prompt zoals je eerder ook hebt gedaan.

Als commando typ je deze keer: chkdsk /f /r

Je krijgt de melding dat de schijf in gebruik is, met de vraag of je de schijf na een herstart wilt controleren. Die vraag mag je bevestigend beantwoorden.

Daarna start je de computer opnieuw op. Zodra de schijfcontrole voltooid is noteer je of er fouten zijn gevonden.

Als er inderdaad fouten zijn gevonden voer je de procedure opnieuw uit. Wanneer de fouten aanhouden zul je de schijf moeten (laten) vervangen.

Als de schijf in orde is, gaan we een reparatie-installatie van Windows uitvoeren. Je hebt hiervoor de originele Windows XP installatieschijf nodig.

Let op: Als je een recovery schijf hebt van de fabrikant kan het zijn dat de opties anders zijn, of niet mogelijk zijn.

Denk er ook aan voor de zekerheid een backup te maken van belangrijke bestanden, omdat het toch een zware procedure is voor het systeem.

- Configureer het systeem zodat je vanaf de cd-rom speler kunt opstarten. Raadpleeg de handleiding van het systeem als je niet weet hoe dit moet.

- Start de computer op, en als je de melding krijgt om op een toets te drukken om van CD te starten, druk je op een toets.

- Na enige tijd krijg je de optie om Windows te installeren [Enter], of om de herstelconsole te openen [R]. Hier kiezen we voor de installatie met de [Enter] toets.

- Als het goed is zal de installatie de bestaande Windows installatie herkennen, en aanbieden deze te repareren [R]. Dit mag je dan doen.

- Verder volg je de instructies op het scherm. Het lijkt op een herinstallatie, maar je zult zien dat de documenten en programma's op hun plek blijven staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

chkdsk /f /r gedaan, op J geklikt en pc opnieuw opgestart. Er gebeurt niets en er wordt geen schijfcontrole uitgevoerd. Nogmaals geprobeerd, weer niets.

Na de J ingetypt te hebben, heb je neem ik aan ook op [Enter] gedrukt? Je krijgt dan als het goed is de mededeling dat de schijfcontrole bij de volgende herstart zal worden uitgevoerd.

Dat ziet er in het Engels zo uit:

C:\Users\name>chkdsk /f /r
The type of the file system is NTFS.
Cannot lock current drive.

Chkdsk cannot run because the volume is in use by another
process.  Would you like to schedule this volume to be
checked the next time the system restarts? (Y/N) Y

This volume will be checked the next time the system restarts.

Als dat goed is gegaan, heb ik geen verklaring waarom het fout gaat.

Wat je dan zou kunnen proberen is om vanaf de Windows XP cd op te starten, en dan de schijfcontrole uit te voeren.

Start de computer op vanaf de CD, en kies in het eerste menu voor de herstelconsole [R]

Soms moet je dan eerst de juiste windowsinstallatie selecteren.

Typ zodra je in de console zit: chkdsk C: /p /r (het commando is inderdaad iets anders in deze modus)

De controle zou nu wel direct moeten starten zonder herstart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer in dat geval eerst eens een System File Check. Zoals eerder aangegeven heb je hier wel een Windows CD voor nodig. Probeer deze dus te lenen of maak een SP3 CD met behulp van de SP3 download en Windows SP2 CD. Een derde mogelijkheid is de pc te herstellen met de mogelijk meegeleverde disks c.q. herstelpartitie. SFC start je door de command prompt (start-uitvoeren-"cmd"-enter) te openen en vervolgens "sfc /scannow" te typen en het commande uit te voeren met enter.

Op het einde zie je eventuele beschadigde bestanden en of deze zijn gerepareerd.

Mocht deze niets vinden dan wijs ik nogmaals naar de herstel procedure in post #13. Dit kan alleen met behulp van de Windows CD.

aangepast door MicrosoftHelpt
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.