Ga naar inhoud

PC loopt steeds vast na inbouw 120 GB Adata S510 SSD


TheFox58

Aanbevolen berichten

Ik heb een half jaar geleden een Asus 1015XP EeePC met een 320GB Seagate HD, Atom N570 Dual Core CPU, 1GB RAM en Windows 7 Starter gekocht. Ik heb de geheugenmodule inmiddels vervangen door een 2GB exemplaar (tevens maximium dat ondersteunt wordt) en de HD vervangen door een 120GB Adata S510 SSD. Bij deze gelegenheid heb ik het besturingssysteem gewijzigd in Windows 7 Ultimate 64-bit. In principe loopt de PC als een speer smilie.gif, echter hij loopt regelmatig vast :embarassed: en dan kan ik een halve minuut tot enkele minuten wachten :embarassed: voordat ik weer verder kan. Toch lees je op diverse fora dat een SSD de zinvolste upgrade is voor elke PC. Het lijkt net of de SSD te snel is voor de PC en dat deze op hol slaat. Als de PC vast hangt brand het ledje voor HD-activiteit continu en staat vaak in de titelregel van de applicatie (reageert niet). De muis cursor is dan vaak het enige dat nog een teken van leven geeft. Soms helpt Ctrl+Alt+Del om hem uit de loop te halen en opent Windows Taakbeheer. Hierin zie je dan dat de processorbelasting erg laag is en de geheugenbelasting middelmatig.

Als ik met het hulpprogramma "broncontrole" (opstarten met resmon) naar de schijfactiviteiten kijk, dan zie je de blauwe lijn op 100% staan. Pas als deze weer zakt kan de processor opgegeven taken uitvoeren.

Ik heb geen idee waar ik de oplossing moet zoeken en sta op het punt om weer een normale HD in te bouwen. Wie kan mij verder helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb reeds de laatste bios versie 1401 er op staan. Ook de Intel chipdrivers heb ik geïnstalleerd. Ik heb echter de AHCI driver pas geïnstalleerd nadat ik Windows 7 had geïnstalleerd. Hiervoor heb ik een registeraanpassing moeten doen. Nu staat in het bios AHCI aan en boot de PC ook in deze modus. Eerder wou de PC niet booten als ik AHCI in het bios aanzette. Ik heb ook de laatste firmware van Adata voor de S510 120GB op de SSD gezet en al diverse voor een SSD gewenste aanpassingen in Windows 7 handmatig gecontroleerd en eventueel waar nodig aangepast. Dit alles tot op heden zonder het gewenste resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er stond Windows 7 Starter en Asus Express Gate Cloud op. Ik heb de drivers geïnstalleerd van de volgende Asus site ASUS - Eee- ASUS Eee PC 1015PX Sommige drivers waren wel 64-bits.

Het betreft: Chipset-TNM10-V9_1_1_1020 (64-bit); Acpi64 (64-bit); Realtek ALC269 Audio Driver 6373_PG322_Win7_Vista_XP (ook 64-bit); Intel VGA Pineview Driver Intel_VGA_Pineview_Driver_V814_10_2364_for_W7; Atheros Ethernet Driver; TouchPad ETD8_0_5_3_ps2drv_WHQL (ook 64-bit); diverse Utilities (o.a. ASUSUpdt, CapsHook, ECam, EeeDocking_Non_Touch_V3_8_3 (ook 64bit), Instant_On-V2_1_6, LiveUpdate_1_31, SuperHybridEngine2_19); Wireless AZ_BR43225_WLAN_NB047Win7_5_100_82_34 (ook 64bit); Express_Gate_Cloud_Source_Code; AHCI; EN_EXGATECD_2_7_55_298_GHO.

Ik heb dus ook het tweede besturingssysteem Express Gate Cloud geïnstalleerd, maar dat heb ik eerder in Windows 7 Starter nooit actief gezien. Nu wisselde bij elke reboot het systeem van besturingssysteem. Dus om en om startte mijn PC op in Windows 7 Ultimate of Asus Express Gate Cloud. Dit vind ik erg vervelend. Ik heb liever dat ik zelf kan bepalen met welk besturingssysteem mijn PC default opstart (zoals bij mijn desktop PC met meerdere besturingssystemen). Ik heb ook geen idee hoe ik dit tweede beturingssysteem weer moet verwijderen. Ik hoop dat je vragen hiermee beantwoord zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dus die van Asus gebruikt. Ik heb Windows 7 Ultimate met de bios in IDE mode geïnstalleerd en heb geprobeerd om achteraf de AHCI mode in de bios in te schakelen, maar dan kreeg ik mijn systeem niet opgestart in Windows. Ik dacht dat ik geen AHCI driver had en heb daarom die van Asus geiïnstalleerd, maar nog steeds zonder het gewenste resultaat. Na wat speurwerk heb ik op internet gevonden hoe ik dit moest verhelpen. Ik heb een registerwijziging door moeten voeren, daarna tijdens het rebooten de bios op AHCI zetten en vervolgens Windows opstarten. Dit lukte toen wel. De problemen met de SSD traden ook al op toen het systeem nog in IDE modus draaide. Ik merk wat dat betreft geen verschil met de AHCI mode en vraag me ook af of dit er wel iets mee te maken heeft.

Het lijkt net of de SSD steeds op hol slaat en 100% belast is, waardoor er geen andere activiteiten plaats kunnen vinden. Wat hij dan aan het doen is, is me een raadsel. Ik heb ook al een SSD tweakprogramma gedownload en gedraaid, maar ook dat leverde geen verbeteringen op. Ik tast nog steeds in het duister omtrent een mogelijke oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat dit voor een deel aan de gebruikte driver ligt :hmmmm: Zeker bij het gebruik van een SSD is dit zeer goed merkbaar.

Ga via Start/Configuratiescherm naar Apparaatbeheer klik op het driehoekje naast IDE ATA/ATAPI-controllers om het open te klappen.

Kun je hier een screenshot van maken en plaatsen in je volgende bericht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Sorry voor mijn late reactie, maar ik heb mijn EeePC volledig opnieuw moeten installeren. Ik was het steeds 2x booten zat en heb geprobeerd van het 2e besturingssysteem ASUS Express Gate Cloud af te komen door de betreffende verborgen bestanden op de C-schijf te wissen. Ik was er al bang voor maar het lukte me daarna niet meer om Windows op te starten of gerepareerd te krijgen m.b.v. de reparatiebestanden op de originele installatie DVD (overgezet op een bootable USB-stick) of met andere hulpprogramma's.

Ik heb de SSD geformateerd en ben dus opnieuw begonnen in de hoop zo van mijn probleem af te komen. Ik heb me er deze keer van overtuigd dat de bios ingesteld stond op AHCI alvorens Windows 7 Ultimate te installeren. Ik had eerder voor de 64-bit versie gekozen omdat ik ergens op internet gelezen had dat het hiermee mogelijk was om een 4 GB RAM module te gebruiken in de EeePC. Ik heb dit geprobeerd maar dan start de EeePC niet meer op. 2 GB RAM is echt het maximum dat door dit moederbordje ondersteund wordt.

Ik heb nu dus maar de 32-bit versie geïnstalleerd en zag direct na installatie nog bij apparaatbeheer een AHCI-driver onder de IDE ATA/ATAPI-controllers staan, maar heb daar toen helaas nog geen screenshot van gemaakt. Na het installeren van de ASUS drivers (waarvan enkele specifieke Intel-drivers) en alle Windows updates stond er inplaats van de AHCI-driver nu Intel® NM10 Express Chipset, zie bijgaand screenshot.post-36797-1417705051,3263_thumb.jpg

Helaas had ik nog steeds dezelfde problemen. De SSD lijkt op hol te slaan en het indicatie-ledje van schijfactiviteit brand volcontinu en de PC reageert nagenoeg nergens op. Soms 1 minuut, soms enkele minuten en heel soms wel langer dan 10 minuten. Dit is om gek van te worden. Uiteindelijk begint het ledje weer te knipperen en gaat de PC verder met waar hij gebleven was. Soms staat zelfs de secondenwijzer van de klok stil en is de muiscursor nog het enige dat beweegt. Na wat gesnuffel op internet ontdekte ik een recente firmware upgrade voor dit type SSD. Mijn SSD was voorzien van firmware versie 3.2.2 en ik had al eerder naar een updat gezocht, maar geen recentere kunnen vinden. Nu was er dan ineens firmware versie 5.0.2a.

Na het uitpakken van het zip-bestand bleek dat hierin 6 verschillende firmware varianten zitten. Met het firmware updat programma ADATA_SF_FieldUpdater.exe kon ik achterhalen dat mijn SSD type 22857 is, en één van de firmware bestanden heet 22857.vic. Ik heb de firmware geupdate naar deze versie en het programma vertelde me dat dit gelukt was. Inderdaad was de firmware gewijzigd van 3.2.2 naar 5.0.2a. Na het opnieuw opstarten signaleerde Windows nieuwe hardware (de gewijzigde 120 GB SSD) en zijn er opnieuw drivbers geïnstalleerd. Hierna moest ik nogmaals opnieuw opstarten en leken de problemen verdwenen. Toch is de PC nog enkele keren vastgelopen en leek het probleem nog niet verholpen, maar gaande weg ging hij het toch steeds beter doen. Wellicht heeft het systeem weer orde moeten scheppen in de eerder veroorzaakte puinhoop.

Het probleem lijkt nu voorgoed opgelost want het systeem loopt de laatste dagen weer als een zonnetje.

Ik vermoed dus dat er toch ergens een voor mijn systeem hinderlijk foutje heeft gezeten in de vorige versie van de firmware van de SSD.

Iedereen die zich over mijn probleem gebogen heeft en mij van advies gediend heeft in ieder geval bedankt voor de genomen moeite en getoonde interesse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.