Ga naar inhoud

Automatische nummering plaatsen bij velden


tclaesse

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn probleem is hetvolgende : Ik ben net gestart met het ontwerpen van een database om quizvragen te stockeren. Nu wil ik in m'n formulier automatisch 2 nummers koppelen aan 2 velden (categorie en bron). Bron geeft aan van welke quiz het komt, categorie is duidelijk neem ik aan (vb.geschiedenis, sport....)

De twee numerieke velden zijn 'bronnummer' en 'categorienummer'. Logischerwijze moeten deze 2 velden dus rekening houden met hetgeen werd ingevuld bij de velden 'bron' en 'categorie'.

Bijvoorbeeld : Ik voer de eerste vraag bij de categorie 'sport' in dan zou bij categorienummer '1' verschijnen en bij bronnummer '1'

Wanneer ik dan een andere categorie 'geschiedenis' heb wordt er verondersteld dat ik opnieuw categorienummer '1' heb en moest dit binnen dezelfde bron zijn dient hier dus '2' te komen.

In bijlage een pril voorbeeld van m'n database die ik nog maar net heb aangemaakt. In het formulier frm_quizvragen kunnen er altijd de nodige aanpassingen worden gedaan.

Database verwijdert op vraag van TS

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb m'n database licht aangepast door de 2 velden categorienummer en bronnummer in ID te veranderen. Mijn probleem is evenwel nog niet opgelost hiermee. Dien ik misschien gebruik te maken van de functie DMax?

Database verwijdert op vraag van TS

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het in mijn geval vrij moeilijk om de juiste relaties te leggen omdat zowel categorienummer als bronnummer moeten 'kijken' naar de velden categorie als bron. Is het niet zo dat ik eerder bepaalde functies moet gebruiken (dmax, dlookup?) Moest er iemand een idee hebben mag er steeds in het frm_quizvragen aanpassingen gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stegisoft,

Alvast van harte bedankt voor de moeite maar eigenlijk is het nog niet helemaal wat ik zoek. Ik geef een voorbeeld :

Ik duid in het selectievakje bij bron "Kwissen met mensenkennis" aan en bij categorie bijvoorbeeld "Sport"

Automatisch zou nu naast bron een veldnaam bronnr moeten komen met daarin het cijfer "1" (eerste vraag die hoort bij de bron "kwissen met mensenkennis")

Ook automatisch zou nu naast categorie een veldnaam categorienr moeten komen met daarin het cijfer"1" (eerste vraag die hoort bij de categorie "sport").

Stel ik naderhand een tweede vraag over sport binnen de bron kwissen met mensenkennis dan verwacht ik bij bronId "2" en bij categorieId "2". Duid ik evenwel een andere soort quiz aan over de categorie geschiedenis dan verschijnen er bij bronnr en categorienr tweemaal "1", enz...

Ik denk dat dit alleen kan opgelost worden met generieke functies tenzij er andere eenvoudigere oplossingen bestaan en daar ben ik naar op zoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stegisoft,

Het is helaas nog niet wat ik zocht...Momenteel linkt hij de benaming van een quiz (vb twee voor twaalf) aan id4 maar eigenlijk is het de bedoeling dat hij start met 1 en bij elke vraag binnen een quiznaam telkens met één verhoogt. Bijvoorbeeld vraag 2 van twee voor twaalf dient ie 2 te geven (en dus niet telkens 4)

Hetzelfde voor de categorie: vraag 1 van bijvoorbeeld sport begint met categorieId 1, telkens bij een nieuwe vraag binnen eenzelfde categorie verhogen met 1. Wanneer ik bijvoorbeeld 4 vragen van sport heb en wil overschakelen naar een nieuwe categorie (vb.geschiedenis) begint hij daar in het begin vanaf 1 bij categorieId.

Volgens mij kan dit enkel met generieke functies worden opgelost of misschien inderdaad met visual basic code.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.