Ga naar inhoud

Gigabyte GA-P35C-DS3R overclock menu


Aanbevolen berichten

Bepaalde merk pc's hebben een minder toegankelijke BIOS, misschien dat je daardoor niet zal kunnen overclocken.

Als je een van die waarden zou kunnen aanpassen zal het hoogstwaarschijnlijk enkel de FSB zijn, aangezien dat bij een groot deel van de processoren de multiplier gelocked is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters

Blz 50 in het boekje van je moederbord. ;)

Staat onder M.I.T.

Multiplier zal wel niet aan te passen vallen (of je moet een extreme edition gekocht hebben, naar beneden lukt wel vaak maar is met C2D's niet nodig normaal gezien), gewoon de cpu host frequency opdrijven (daarvoor moet je daarboven eerst op enabled zetten) en je pci-e bus locken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt, tussen haakjes ik heb geen merk PC.

Dit moederbord staat er toch voor bekend om goed over te clocken?

Ik heb geen Extreme edition dus ik kan de MP niet aanpassen.

Maar wat is cpu host frequency is dat de FSB verhogen?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters

Dat moederbord is inderdaad een van de betere overklokkers, dus daar ligt het zeker niet aan (en nog een geluk dat je geen merkpc hebt, daarbij valt er normaal gezien niets te overklokken of je moet er een andere bios in gaan flashen)

CPU host frequency staat bij jou idd voor de FSB, bij elk moederbord noemen ze dat wel eens anders...

Let op dat je nu vb met 533mhz op je geheugen staat en op automatisch (je kan hem ook locken op 533 mhz) maar dat dat een bepaalde verhouding is; namelijk 4x de host frequency die je instelt. Als je je host frequency dus langzaam opdrijft daarn 200 (dan heb je een overklok van rond de 50%) dan draait je geheugen eigenlijk al op 800mhz, terwijl in de bios toch staat dat het op 533mhz draait...

Ik overklok de eerste keer normaal gezien met systool, daarmee kan je in een paar stappen gemakkelijk (en een stuk sneller of telkens in je bios gaan & rebooten) zoeken wat ongeveer het maximum is wat je geheugen-chipset en cpu aankunnen zonder te crashen, en dan zoek je daarmee de ideale combinatie (zijnde je geheugen zo snel mogelijk steken, en de cpu gewoon laten volgen op die FSB)

Sowieso op het gemakje de spanning te verhogen van zowel geheugen als cpu terwijl je bezig bent met zoeken wat de max frequenties zijn, anders ga je niet zo heel ver raken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters

Ik heb even gekeken & vrees dat systool mss niet al te snel bruikbaar voor je is; ik zie er namelijk geen kant-en-klare instellingen voor een P35 chipset in zitten (jammer op zich)...

Het zal dan toch maar op de "oude" manier via bios instellen & rebooten moeten gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters

Foutje, ligt aan mij.

Blijkbaar zitten er onder de P35 meerdere clockgeneretors, de jouwe is vb een

ICS 9LPRS587

Als je die opgeeft aan systool kan hij normaal wel overweg met je moederbord :)

Stap 1: zoek het max van je geheugen.

Kijk even naar je geheugen & geef in je bios het maximale spanning die je mag geven om het nog veilig te houden. Als je het zelf niet weet kan je veiligheidshalve 2v aan houden (dat kan gelijk welk DDR2 geheugen aan), of je geeft even het type op, dan kijk ik even welke chips het zijn & zoek ik even op wat dat geheugen mag krijgen.

Zet dan de multiplier van je cpu zo laag mogelijk (je systeem zal sloom aanvoelen nu, maar dan weet je tenminste dat je totaal geen risico loopt dat het je cpu is die te hoog geklokt wordt).

Spanning op je northbridge met 0.1v verhogen tov standaard.

PC gewoon booten, systool openen, in cpu overclocking jouw clock gen aangeven & dan verhoog je daar je fsb tot je merkt dat hij vast begint te zitten. Je kan vb Superpi gebruiken om te kijken tot hoe ver hij wil gaan. Eens je merkt dat hij daar fouten begint te maken, dan bekijk je die frequentie, haal er een stukje of 5 af.

Zet die frequentie in je bios in (nog steeds met je cpu zo sloom) en start op met een Memtest CD en laat dan een uur of 6 testen of je ram fouten maakt.

Indien het fouten maakt staat het nog steeds te snel, en moet je de snelheid weer wat verlagen.

Indien het geen fouten maakt dan kan je evt proberen met nog 1tje hoger te gaan, en nog eens memtest te draaien.

Zo ga je vinden wat het max van je geheugen - chipset combinatie is.

Stap 2: Zoek ongeveer uit welke vcore je op je cpu mag steken zonder dat hij echt warm komt bij stressed lopen (neem 60° als bovengrens), maar overdrijf hierin ook niet. 1.4 tot 1.45 moet je toch aanhouden als maximum, zelfs als je temperatuur niet verder zou oplopen.

Pas dan telkens de multiplier aan (normaal is die los naar onder toe) zodat je de hoogst haalbare cpusnelheid eruit haalt tegen het maximale wat je chipset-geheugen combinatie aankan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.