Ga naar inhoud

BIOS updaten via MS-DOS opstartbare diskette lukt niet


Aanbevolen berichten

Geachte,

Mijn pc start niet meer op. Ik krijg steeds het leuke foutberichtje: "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot media in Selected Boot device and press a key".

Ik kan wel nog in de BIOS geraken. Mijn HD wordt wel nog gedetecteerd zoals het CD-Rom station en het Floppy-Diskstation.

Ik kan ook nog een DVD van bvb een Linux-Mint distributie  inbrengen, en hij laadt die volledig en zonder problemen op.

Ik ben naar de website van ASRock gegaan (is het merk van mijn Moederbord). Zie https://www.asrock.com/MB/Intel/775i65G/index.nl.asp#BIOS.

Ik heb het batterijtje van het moederbord al vervangen door een nieuwe, maar dit leek niet het probleem te zijn.

Volgens ASRock moet ik de volgende instructies volgen : zie: https://www.asrock.com/support/BIOSIG.nl.asp?cat=DOS.

Ik heb een oude Windows-XP-opstartdiskette gebruikt om in MS-DOS te geraken wat gelukt is.

Daarna heb ik de 2 bestanden via de website van Asrock gedownload en geünzipt.

Na het booten van mijn pc via de windows-XP opstartdiskette, heb ik de diskette eruit gehaald en vervangen door een andere waar de 2 geünzipte bestanden opstaan van asrock.

Tot zover geraak ik, maar als ik na de A:\ prompt invoer : "ASRflash.exe 75i65G_3.30" dan verschijnt steeds het foutberichtje: Bad Command or File Directory.

 

Als ik 'DIR' in tik krijg ik:

A:\ > dir

  Volume in drive A has no label

  Volume Serial Number is 14F9-FAA1

  Directory of A:\

    775I65~1   30     <DIR>             02/12/2009   15:15

       0 file(s)                                        0 bytes

       1 dir(s)                                         567296 bytes free

(hier staat wel 775I65~1 en niet 75i65 ?????)

Misschien is de BIOS niet de oorzaak van het opstarten, maar aangezien er al een oude versie op staat, en dat  hij de foutmelding: "CMOS Settings Wrong" bij het opstartscherm geeft, vermoed ik dat het updaten toch geen kwaad kan.

Als dat ook niet zou helpen, dan is de HD misschien defect.

 

Kan iemand mij zeggen hoe ik die programmaatjes op de disketten kan doen werken a.u.b.?

 

Alvast bedankt op voorhand voor de moeite.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt de files foutief naar je diskette gekopieerd.


Ik vermoed dat je deze zip-file gedownload hebt : 775i65G(3.30).zip


Als je daarop dubbelklikt zie je een map 775i65G_3.30 Deze map heb je op de disk gezet. Dat is niet de bedoeling.

Dubbelklik op die laatste map en je krijgt 2 files: 75i65G_3.30 en ASRflash.exe . Deze 2 bestanden moet je naar de disk kopiëren.

En dan geef je in DOS het commando ASRFLASH 75i65g_3

 

Enkel ter info: er staat 775i65~1 i.p.v. 775i65G_3 omdat DOS slechts overweg kan met namen van ten hoogste 8 karakters. Dus gaat men dat afkorten: de eerste 6 karakters van de (lange) naam, gevolgd door ~ en een volgcijfer (hier dus 1)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste nokiaprox,

 

Hartelijk bedankt voor je vlugge antwoord.

U had inderdaad gelijk. Ik heb letterlijk uw instructies gevolgd en de BIOS-update is succesvol verlopen. Zelfs met een oude Windows-98 opstartdiskette.

Ik heb de BIOS daarna nog gecontroleerd, en alles is in orde op dat gebied.

 

Helaas verschijnt bij het 'gewone' opstarten nog steeds de foutboodschap "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key'.

Ik veronderstel dat dit wel zal liggen aan mijn harde schijf.

Alvast nogmaals bedankt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even al een paar vraagjes zodat mensen weten hoe de zaken zitten en er verder mee kunnen:

 

17 uren geleden, Ruud163 zei:

k heb een oude Windows-XP-opstartdiskette gebruikt

betekent dit dat je nog met XP werkt?  (en besef je dat die niet meer ondersteund wordt, o.a. qua veiligheid?)

 

Zo ja:  Op z'n minst duid dat op schade aan de MBR, wat mogelijk nog (tijdelijk) op te lossen is door op te starten met een Windows CD van dezelfde versie als je nu hebt, en dan Shift+F10 te toetsen zodat je de commandoprompt te zien krijgt.
Daar tik je dan in bootrec /fixboot en/of bootrec /fixmbr.

Daarna start je opnieuw op en dan zou het kunnen werken.

 

Maar - als het dan werkt - zou je best zo snel mogelijk met een progje als CrystalDiskInfo je harde schijf eens laten testen want mogelijk is die brak en aan vervanging toe.

enne... BELANGRIJK: als je terug op je schijf raakt: alle belangrijke bestanden al maar dadelijk ergens anders veilig stellen (en dus NIET op een partitie van dezelfde schijf - moest die schijf gepartitioneerd zijn) maar op een andere schijf, stick of DVD of in de cloud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Passer,

Bedankt voor uw reactie.

Om direct op uw vraag te antwoorden i.v.m. Windows. Ik ben geen Windows fanaat, en ik werk al meer dan 10 jaar met Linux.

Ik had die diskettes nog liggen van vroeger.

Op mijn 'misschien defecte harde schijf' stonden 2 Linux versies. Een Mint en een Ubuntu. Geen Windows !

Ik ben ooit wel begonnen met Windows (95, 98, 98SE, XP ,7 en nu windows10 op een goedkoop notebook). Ik werk bijna altijd met Linux.

De windows gebruik ik enkel als ik toch om een of andere reden een programma niet kan gebruiken via Linux (vb. iTunes, e.a.)

Maar om een of andere reden kon ik die dus niet meer aan mijn harde schijf.

Ik heb zojuist met (ook) een oudere versie van Parted Magic (versie 2013_02_28) een Disk Health van mijn HD gedaan.Ik stuur je in annexe de resultaten.

Volgens mijn bescheiden mening lijkt die HD niet defect. Ik heb de schijf deze morgen al uit mijn pc gehaald, en alle draden eens goed uitgetrokken en daarna er terug in. Maar ik zie niets abnormaals.

Waarschijnlijk moet ik op een of andere manier aan mijn MBR geraken ????

Kan ik niet via een iso-linux van bvb Ubuntu aan de HD geraken en daar die MBR 'repareren' of hebt u andere suggesties ???

Ik zou liefst de data op die HD bewaren maar indien ze verloren zouden gaan zal de wereld wel niet vergaan hoor.

 

 

SAMSUNG_HD502IJ_S13TJ90S555603_2019-02-02.txt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je logje is voor mij ook Latijn - in die sector ben ik ook een N00b...  (wachten dus op anderen?)

 

En dus het enigste verband met XP is gewoon dat je diskette gebruikte om op te starten en verder te geraken - en staat er dus geen XP op je systeem... (uit het gebruik van die diskette meende ik op te maken dat je naast Linux ook nog XP had- foute interpretatie dus.)

 

Dan trek ik me wel terug uit je topic (want van Linux ken ik buiten de naam bijna niets), ik dacht je te kunnen helpen om de XP terug op de rails te krijgen. Sorry....

 

Anderen die kunnen helpen... ? ?

 

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van Linux heb ik geen verstand maar ik denk dat het hier om een hardware probleem gaat.

Dan denk ik bv aan:

  • Harde schijf stuk.
  • Slecht contact van power- of datakabel van moederbord naar harde schijf.

Controleer die kabelverbindingen eens.

Heb je de mogelijkheid om de harde schijf eens aan een andere computer te koppelen om na te gaan of ze toegankelijk is?

 

 

 

 

aangepast door droske
typfoutje hersteld
Link naar reactie
Delen op andere sites

hey beste Ruud,

 

Hebt u nog de opstartbare cd of usb-stick met ubuntu?

Dan kunt u uw schijf controleren of die nog gezond is.

- Plaats de cd of usb-stick in de computer en start daarvan op zodat u in de live omgeving komt van Ubuntu.
- Dan als u in de live omgeving zit, klik dan op het ubuntu logo en zoek naar het programma "Disks".

- Open het programma "Disks"

- Een venster wordt geopend en selecteer in de linker kolom uw harde schijf

- Dan helemaal rechtsboven in datzelfde venster klikt u op de 3 horizontale streepjes.

- Een snelmenu wordt nu geopend, klik daarin op "SMART Data & Self-Tests..."

- Een tweede venster wordt nu geopend en daarin kunt u nu aflezen of uw schijf ok is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.