Ga naar inhoud

Nieuwe PC budget €800,-


ThomasH

Aanbevolen berichten

Beste PCH,

Het is inmiddels alweer bijna 2 jaar sinds ik mijn PC heb. Ik heb inmiddels aardig wat opgespaard en vond het wel eens tijd voor een nieuwe sinds ik hem toen voor een laag budget moest maken.

Het lijstje:

  1. Waarvoor heb ik een PC nodig ? - Gamen, vind het vooral ook fijn als ik onder het gamen fatsoenlijk youtube kan kijken zonder lag. Hij moet probleemloos en snel 3D tekenprogramma's aan kunnen daarom dus handig om een SSD erin te hebben. En verder natuurlijk de standaard dingen
  2. Wat is mijn budget ? - Mijn budget ligt rond de €800,- kan natuurlijk altijd nog wat omhoog of omlaag.
  3. Een merkcomputer of een samenstelling ? - Samenstelling
  4. Ga ik overklokken ? - Misschien in de toekomst.
  5. Ga ik later upgraden ? - Wou dit wel zo lang mogelijk uitstellen. Maar ja gebeurt in de toekomst waarschijnlijk wel.
  6. Heb ik al die nieuwe functies wel nodig ? - SSD SATA-600 en usb 3.0 zit overal tegenwoordig wel op.
  7. Ga ik zelf assembleren ? - Jup
  8. Heb ik een besturingssysteem nodig ? - Windows 7 heb ik al liggen.
  9. Ga ik zelf installeren ? - Jup
  10. Heb ik een voorkeur aan onderdelen ? - Niet zozeer, ben wel fan van een zo hoog mogelijke prijs/kwaliteit verhouding.
  11. Heb ik nog randapparatuur nodig ? - Alles is aanwezig.
  12. Heb ik specifieke wensen ? - Bij mijn oude AMD zat een standaard koeler die soms nog wel eens wil gaan stofzuigen heb er dit keer graag een stille koeler.
  13. Woont u in Nederland of België, wil u bestellen bij een specifieke (web)winkel ?- Azerty.

Mijn oude setje draait nog prima, dus er is geen haast dus zou het fijn vinden als ik wat meer advies en keuzes kan krijgen (:

Mijn oude systeem gaat daarmee dus in de verkoop, dus misschien dat jullie ook een prijs indicatie kunnen geven.

Mijn oude systeem:

Besturingssysteem

MS Windows 7 Ultimate 64-bit

Processor

AMD Phenom II X4 955 43 °C

Deneb 45nm Technologie

RAM

12,0 GB Dual-Kanaal DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24)

Moederbord

ASRock 870 Extreme3 (CPUSocket) 40 °C

Graphics

Radeon HD 6800 Series (Sapphire/PCPartner) 35 °C

Harde schijven

977GB SAMSUNG SAMSUNG HD105SI ATA Device (SATA) 23 °C

Optische schijven

TSSTcorp CDDVDW SH-S223C ATA Device

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor je oude systeem zou ik proberen om toch nog 300 euro te halen, misschien 350 als je geluk hebt, maar een gemiddelde prijs zal eerder naar de 250 aanleunen.

Samenstelling:

Heb een samenstelling gemaakt die net binnen je budget valt (780 + verzending), met een snelle i5 quadcore processor, 8GB aan Corsair Vengeance geheugen geplaatst op een ASRock Z77 Pro3 moederbord. Het aantal geheugen is wel verminderd in vergelijking met je vorig systeem, maar tenzij je met virutele systemen gaat werken of intensief videobewerking voldoet 8GB zeker. (Hoe dan ook, geheugen kan je heel gemakkelijk en goedkoop upgraden)

Verder zit er ook een Gelid Tranquilo Rev. 2 koeler bij, om de processor beter en vooral stiller te kunnen koelen. De grafische kracht wordt verzorgd door de MSI GTX 660 Twin Frozr, opnieuw met aangepaste en stillere koeling. Verder is er een standaard 2TB harde schijf aanwezig. Ook een DVD-brander ontbreekt niet.

Dit alles wordt gevoed door de XFX PRO650W en geplaatst in een nieuwe revisie Fractal Design Core 3000 behuizing.

Als je wat kan doorsparen, zou ik toch even nadenken over onderstaande mogelijkheden:

- Voor 60 euro meer haal je een GTX 660 Ti in huis (ook met aangepaste koeling), waarmee je ongeveer zo'n 20 procent prestatiewinst behaalt. (Met een non-Ti variant kan je nog altijd games vloeiend afspelen, vaak op de hoogste / allerhoogste settings)

- Een SSD zit er niet bij, omdat gamen hier de prioriteit heeft. Maar als je nog wat geld over hebt, zou ik je toch zeker aanraden om een Samsung 840 te nemen als bootschijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reactie!

In dit geval ga ik inderdaad liever voor the Ti variant, en betaal ik graag 60 euro meer voor die 20%.

Ik geef wel de voorkeur aan een SSD niet alleen voor het opstarten maar ook voor de 3D teken programma's voor school. Blijf je dan nog steeds bij een Samsung 840 of een raad je dan wat anders aan.

Zo is ook die €800,- een richtlijn en geen maximum budget.

Zou je misschien wat ondersteuning kunnen geven waarom je deze behuizing kiest? Aangezien ik zelf ook van alles tegen ben gekomen wat mij aan staat en dan kan ik kiezen en vergelijken.

En zoals ik las presteert deze i5 ook zeer goed met het gamen? Want mijn oude CPU ging nog wel eens moeilijk doen.

En 8GB ram is ruim genoeg, maar door een samenhang van omstandigheden is het in mijn oude systeem 12GB geworden.

Nog even een vraag buiten het systeem om, mijn oude systeem heb ik opgehaald maar is het ook handig om het laten bezorgen aangezien je over veel geld praat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 'PE' staat voor 'Power Edition' en is een speciale variant van MSI. Deze editie is bestemd voor overklokkers en daardoor de meerprijs in deze samenstelling niet waard.

Of je voor iets meer geld een grotere opslagcapaciteit neemt, is je eigen keuze. Persoonlijk heb ik genoeg aan 120GB maar meer is natuurlijk altijd gemakkelijker. De Pro-series hebben toch wel een serieus prijsverschil (en zijn ook iets sneller), maar in de praktijk ga je daar niets van merken.

Om nog even op je overige vragen te antwoorden: De Fractal Design 3000 is eigenlijk algemeen een uitstekende case, en is een combinatie van een goed design, goede ventilatie en degelijke features. Daarbij heeft de 3000 een uitstekende prijs/prestatie-verhouding.

De i5 processor is inderdaad uitermate geschikt om te gamen, maar uiteraard ook voor andere intensieve doeleinden. Wat betreft ophalen of bezorgen is het ook persoonlijke keuze, ik kies altijd voor verzenden (omdat ik in België woon), en heb daar nog nooit problemen mee gehad. Altijd duidelijk contact en snelle leveringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hem net in elkaar gezet alles draait etc, maar ik krijg geen beeld mensen ideeën? Ik heb alle snoertjes naar het RAM gekeken etc. maar ik ben ten einde raad :S

Eigenlijk toevallig dat ik hier passeer en waarschijnlijk hebt u hier al aan gedacht, maar misschien kunt u uw grafische kaart er best eens volledig uithalen en uw scherm aansluiten op de aansluiting op het moederbord van de onboard gpu?

Op die manier ontdekte ik mijn defecte grafische kaart.

grtjs

Stefan

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.