Ga naar inhoud

Externe HD niet leesbaar


nielsbeertje

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Gisteravond ben ik met vrienden een film gaan kijken, en ik had daarvoor mijn HD meegenomen. We hebben de HD aangesloten op de XBOX USB ingang en geprobeerd om zo een film te kijken. Echter zaten we in het verkeerde menu, ik klikte maar door en door en op een gegeven moment kwam ik er achter dat ik op formatteren had geklikt (erg dom). Na 1 seconde sprintte ik al naar de HD en ik heb toen de stroom en de USB eruit getrokken (beide draadjes overigens niet defect). We hebben toen besloten een film te kijken die niet op de HD stond maar gewoon uit de kast kwam.

Ik kwam die avond thuis en probeerde mijn HD aan te sluiten op mijn computer, maar hij herkende m niet meer. Ik hoorde wel het bekende deuntje (tu-du) en een zandloper bij de muis, ook ging het lichtje op de HD branden zoals het altijd brandde als ik hem aansloot. Maar de externe HD was niet te zien bij 'deze computer'.

Hoewel hij onzichtbaar lijkt, is hij nog wel zichtbaar bij Schijfbeheer, hij staat daar als volgt omschreven:

[ATTACH=CONFIG]24137[/ATTACH]

Waar ik 'bang' van wordt is dat het wel mogelijk is een nieuwe partititie te starten op de schijf, ik had er al 4 gemaakt voordat hij defect ging en dat is volgens mij het maximum op een schijf (?). Dat zou dus, gegeven het feit dat hij aangeeft dat de HD 'niet toegewezen' is, betekenen dat ófwel alles eraf is, ófwel hij alleen zegt dat alles eraf is. Ik hoef jullie niet uit te leggen dat ik vurig hoop op het laatste.

Apparaateigenschappen geeft aan dat het apparaat correct werkt. Opnieuw opstarten helpt niet, apparaat is ook al op meerdere PC's getest. Zoals gezegd brandt het lampje op de HD zoals het altijd deed, ik heb verschillende snoertjes geprobeerd aan te sluiten maar ook daar lijkt het probleem niet te schuilen, alle snoertjes hadden namelijk hetzelfde effect. Ook het opnieuw installeren van het apparaat heeft niet geholpen. Programma's als Recuva hebben geen effect, zij lezen de schijf namelijk helemaal niet.

Specificaties:

WD ext HDD 1021 USB Device (HD)

ASUS K501N Series 32 bits (PC)

Het zou erg fijn zijn als er iemand tips heeft om ook maar het minste of geringste terug te krijgen.

Alvast bedankt,

Niels

post-42068-1417705313,2433_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb toen de stroom en de USB eruit getrokken

...terwijl de schijf aan het lezen/schrijven is. Dan kan het bestandssysteem nu beschadigd zijn.

Met een LinuxLiveCD kun je beschadigde schijven vaak nog wel benaderen om daarna de bestanden veilig te stellen op een andere HDD.

Hier een handleiding: http://www.pc-helpforum.be/f284/bestanden-windows-kopi-ren-via-ubuntu-23338/

Let op: Je moet niets installeren, maar kies voor 'uitproberen' in het welkomstmenu.

aangepast door Chato
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de CD op laten starten terwijl de externe USBschijf al aangesloten was? In dat geval zou de schijf automatisch gemount (aangekoppeld) moeten worden.

Als dat niet helpt wil je dan eens een terminal openen (met de schijf aangesloten), en in die terminal het volgende intypen, na elke regel een ENTER geven en daarna alles in je terminal kopieren (met rechtermuisknop of met CNTRL+A, CNTRL+C) en dan plakken (CNTRL+V) in je volgende post

lsusb
lspci
sudo fdisk -l

Als om een wachtwoord wordt gevraagd laat je deze gewoon blanco.

EDIT:

Als je niet weet hoe je een terminal moet openen, kijk dan hier

aangepast door Chato
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook nog andere programma's dan Recuva, die zeker in zo'n geval vaak een beter resultaat opleveren. Voor een snellere bewerking zou ik overigens de schijf uit de USB-behuizing halen, en deze direct aansluiten in de computer. Dit omdat een (S)ATA-verbinding vele malen sneller is dan een USB-connectie.

In dit geval zou ik aanraden eens op zoek te gaan naar of FileScavenger of DIY iRecovery. Beiden zijn niet moeilijk te begrijpen, en beiden kennen een zeer goede methode om een diepe scan uit te voeren op de harde schijf. Zeer waarschijnlijk is bij het formateren enkel en alleen de partitie- en de bestandsstructuur beschadigd, en zijn de gegevens zelf allemaal nog aanwezig. De kans is vrij groot dat u wel vrijwel al uw gegevens weer kunt herstellen, maar dat velen niet meer de originele benaming hebben. Mocht het enkel en alleen om films gaan, zal dit in principe geen probleem vormen; maar als er meer data opgeslagen was dan zal wat uitzoekwerk nodig zijn.

Een belangrijk punt: schrijf gegevens die u met een programma kunt herstellen NIET terug naar de schijf waar je ze vanaf haalt. De kans is dan namelijk vrij groot dat u het herstel van andere bestanden onmogelijk maakt: u overschrijft dan namelijk zeer waarschijnlijk de sectoren waarin die zijn opgeslagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.