Ga naar inhoud

resolutie probleem


Aanbevolen berichten

Ik heb me net een nieuw netbook aangeschaft, HP mini 200. Ubuntu 12.04 als OS geïnstalleerd. Blijkt nu dat ik de resolutie niet kan aanpassen waardoor ik enorm veel moet scrollen om iets te kunnen bekijken. Ook wanneer ik rechts klik op mijn bureaublad, achtergrond, moet ik normaal gesproken een aanpassing kunnen doen pictogramgrootte. Ook dit regeltje ontbreekt en kan er ook hier dus niets aangepast worden. Kan dit euvel verholpen worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb sinds gisteren mijn netbook terug. Blijkbaar is de resolutie inderdaad niet aan te passen naar boven toe. Men heeft er terug, zoals bij levering, een win7 opgezet ter controle en ook hier is er enkel aanpassing mogelijk naar 800x600, hoogste resolutie is 1024x600. Ik denk dat ik het inderdaad hiermee zal moeten doen. Ga er nu terug Ubuntu opzetten en dan zien we wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Ubuntu geinstalleerd is (of vóór de installatie met de LIVE-CD) kun je kijken welke resoluties er beschikbaar zijn in een Linux-omgeving.

Dan beschik je in ieder geval over krachtiger tools dan in Windows.

Kijk eens welke output $ xrandr geeft. Dit zijn de beschikbare resoluties, maar met xrandr zijn deze ook te 'overrulen'.

(Kan ook met de Live-CD)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doe je met de opdracht cvt en daarna geef je de gewenste resolutie op. Voor bijvoorbeeld 1024X768 geef je volgende opdracht:

$ cvt 1024 768

De output daarvan gebruik je om de nieuw ingestelde modus in te stellen.

Een duidelijke stap-voor-stap tutorial vind je hier: How change display resolution settings using xrandr | Ubuntu Geek

Let ook goed op hoe je de instelling 'vastzet' zodat het na een reboot nog steeds werkt.

Als je helemaal geen ervaring hebt met de terminal lijkt die tutorial moeilijker dan het is, maar het wijst zichzelf.

Laat ff weten als je er niet (helemaal) uitkomt,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even nagekeken met xrandr. Hier krijg ik slechts 1 resolutie te zien (1024 x 600) en geeft men ook aan dat dit het maximum is. De leverancier heeft er terug een win7 starter opgezet en ook hier krijg je maar 1 resolutie te zien (1024 x 600). Ik denk dus dat ik ermee zal moeten leren leven en mijn plan zal moeten trekken. Bij Linux nl waar het netbookje ook naar toegeweest is, kreeg men er ook niet meer uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als xrandr maar één resolutie laat zien kun je met cvt een andere resolutie instellen.

Zie mijn vorige bericht.

Op Linux nl kan ik jouw post niet vinden.

Maar als je tevreden bent met de huidige resolutie is het de moeite van het werk met cvt niet waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.