Ga naar inhoud

Fotokwaliteit vergelijking 2 printers


Kurtt

Aanbevolen berichten

Ik heb zonet een nieuwe printer gekocht: Canon MG4250.

Mijn vorige printer was: Epson Stylus SX410.

Ik heb dezelfde foto geprint met beide printers, en wat blijkt, mijn oude printer (Epson Stylus SX410) print deze veel beter af: het gaat om een foto van een wielrenner, wielerbroek is veel zwarter (dus realistischer) dan op de nieuwe printer. Op de nieuwe printer heeft de afbeelding veel te lichte kleuren.

Ik had nog géén instellingen aangepast (afdrukopties/kleurintensiteit) toen ik de nieuwe printer uitteste.

Nu heb ik wat gespeeld met de instellingen (oa. de kleurintensiteit) maar nu is de afbeelding weer veel te donker.

Nu is mijn vraag:

Scoort mijn nieuwe printer (Canon MG4250) beter op het vlak van printen van foto's dan mijn oude printer? Staat dit ergens gedocumenteerd? Zoja, wat doe ik dan fout . Ik heb ook al een kleurprofiel gekozen maar heeft het probleem niet opgelost.

CD die er bij zat ook geïnstalleerd, zelfde resultaat.

UPDATE: als ik in word de afbeelding invoeg, en dan print, zijn de kleuren wel heel goed en (bijna) net zoals bij de oude printer. Alleen bij het toegevoegde programma om foto's af te drukken en bij Windows Photo Viewer (als ik afdruk), wordt de foto met zichtbare pixels afgeprint. Hoe zou dit komen? Dat het in Word wel perfect wordt afgedrukt en in Windows Photo Viewer en bijgeleverde prog niet?

Canon Pixma MG4250 (nieuwe printer)

http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Multifunctionals/Inkjet/PIXMA_MG4250/

(foto's: 4800 dpi max)

Epson Stylus SX410 (mijn oude printer)

http://www.epson.be/be/nl/viewcon/corporatesite/products/mainunits/specs/3536

(foto's: 5760 x 1440 dpi max)

Wil dit zeggen dat mijn oude printer nauwkeuriger foto's print dan mijn nieuwe printer? Vandaar dat ik pixels zie als ik een foto op volledig blad afdruk (bij de nieuwe printer) en geen zichtbare pixels zie bij de oude printer?

Of interpreteer ik de getallen verkeerd ?

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dezelfde foto bij beide printers getest in Windows Photo Viewer.

Bij Windows Photo Viewer kan je kiezen of je de afbeelding in paspoort formaat afdrukt, of op het volledig blad.

Bij de oude Epson, zie je geen pixels (zo van die blokjes)

Bij de nieuwe Canon, zie je wel blokjes

Anderzijds print de Canon wel mooier af dan de Epson als de afbeelding niet op volledig blad wordt afgedrukt.

Dus als ik de foto verklein (bv in Word , door aan de hoeken te slepen) . Dus enkel als de foto op volledig blad wordt afgedrukt (geen witruimtes) is de oude printer beter. (geen blokjes)

Het lijkt erop dat de oude printer de foto zodanig vergroot om op volledig blad te kunnen, zonder dat de foto aangetast wordt. Bij de nieuwe printer is het met blokjes.

Zou het te maken hebben met de max resolutie van beide printers (zie bericht 1)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.