Ga naar inhoud

Nieuwe laptop kopen, info gevraagd


Aanbevolen berichten

Levert de laptop dan de betere prestatie als ik het 6GB RAM laat zitten of als ik dit uitbreidt naar 16GB RAM?

Want je zei dat de videokaart ook 2GB heeft en Windows zelf 6GB virtueel geheugen aanmaakt. Daardoor snap ik het niet goed.

Gaat het 16GB RAM geheugen dan misschien niet goed werken ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet het zo bekijken:

Eerst wordt er geheugen gebruikt en als het vol is dan wordt de videokaart geheugen gebruikt en als dat ook vol is dan virtuele geheugen gebruikt dat op de harddisk bevindt.

Als je 16 GB geheugen plaats dan zal 16 Gb geheugen nooit vol geraken en dus zal je ook vlot kunnen blijven werken.

Dat is een voordeel met 16 Gb maar het is niet zo dat je ook sneller werkt want dat hang grotendeels af van de processor en soms in combinatie van videokaart naargelang je met iets bezig ben.

Ben je bijvoorbeeld met Games bezig dan zal de processor het doorgeven aan de videokaart en de processor van de videokaart doen dan de rest.

Ben jij met Photoshop bezig dan zal je vooral geheugen en videokaart gebruiken.

Dus als photoshop maximaal 6 Gb geheugen nodig heeft dan hebt je ook 10 Gb geheugen over om iets anders te doen.

Ben je iets aan het rekenen dan zal vooral de processor zijn werk doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

stegisoft heel erg bedankt! :top:

Dus 16GB zal misschien niet volledig vol gebruikt worden maar met het oog naar de toekomst om nog een tijdje vlot te kunnen blijven werken, is het 16GB RAM toch mooi meegenomen omdat software misschien meer geheugen gaat vereisen?

Indien dat zo is dan snap ik het. Dan kan ik dit topic markeren als opgelost.

Moesten er problemen optreden bij het vervangen van het RAM of de SSD plaatsen dan contacteer ik dit geweldige forum weer. Echt geweldig dat zoiets bestaat! :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus 16GB zal misschien niet volledig vol gebruikt worden maar met het oog naar de toekomst om nog een tijdje vlot te kunnen blijven werken, is het 16GB RAM toch mooi meegenomen omdat software misschien meer geheugen gaat vereisen?

Dat klopt met de toekomst want we hebben geen glazen bol hé

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na nog wat speurwerk over het grafische geheugen heb ik besloten om voor Crucial te gaan i.p.v. Corsair.

Dit is niet zonder reden. Ik wil dit hier toch nog snel even vermelden voor mensen die eventueel hetzelfde overwegen te doen.

Het Corsair geheugen wordt gebouwd in de fabriek met 2 soorten IC's. Je kan de sticker van Corsair wegnemen en kijken welke code er op de IC staat.

D9PCP -> hiermee crasht de laptop bij games (slechte IC)

D9QBJ -> laptop werkt wel goed zonder crash (goede IC)

Het Crucial geheugen daarentegen werkt wel zonder crashes maar deze latency is CL11. Die van het Corsair geheugen daarentegen is CL10 maar ik las dat het geheugen dat standaard in de laptop geleverd wordt ook CL11 is. Daarom lijkt het mij verstandiger om toch voor de zeker werkende Crucial CL11 te kiezen omdat dit ook dezelfde latency is als de standaard RAM. Ook al is deze mss iets trager. Dit zal je wel amper merken denk ik.

Alle vragen zijn nu uitgeklaard en daarmee is deze discussie opgelost! :top:

aangepast door dimitris
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.