Ga naar inhoud

Back-Up lukt niet.


Ferry

Aanbevolen berichten

Geacht forum,

In 2010 heb ik mijn huidige computer, een HP-Pavilion Slimline – model s5620nl , aangeschaft. Tot ca. 2 weken gelden werd er altijd automatisch door windows 7 (64bits) een back-up naar een externe harde schijf geschreven. Toen kwam er evenwel opeens de melding : Back-up is mislukt. Bij het aanklikken van meer informatie volgt nog de mededeling: “Er is geen back-up gemaakt omdat een van de essentiële volumes onvoldoende schijfruimte heeft. Maak ruimte vrij door overbodige bestanden te verwijderen en probeer het opnieuw.”

Voor mij was dit niet goed te begrijpen omdat de vrije ruimte op de externe harde schijf ruimschoots die van de harde schijf overtrof. Totale ruimte harde schijf: 453 GB en beschikbare ruimte op dat moment 130 GB terwijl de beschikbare ruimte op de externe harde schijf toen 1 TB was.

Op zoek naar een oplossing heb ik de oude back-up op de externe harde schijf verwijderd. Achteraf weet ik dat ik dat niet had moeten doen. Daarnaast heb ik ook de externe harde schijf gedefragmenteerd.

Omdat het allemaal niets hielp me laten helpen door een ICT-docent . Zijn diagnose was dat de ruimte voor het systeem op de vaste harde schijf van 100MB te klein was. Vervolgens met een programma van internet de partities veranderd en voor het systeem een ruimte van 450 MB gecreëerd. Dat ging allemaal vlot totdat we Windows weer wilden opstarten en de melding kregen: “Kan Autocheck niet vinden. Skip Autocheck.” Vervolgens van alles geprobeerd maar windows was niet meer op te starten. Dus schijf geformateerd en alles weer opnieuw geïnstalleerd met het voor mij opmerkelijke en teleurstellende resultaat dat als ik weer probeer om een back-up te maken er weer de melding kwam dat de back-up mislukt is.

Inmiddels heb ik een vermoeden dat het probleem wordt veroorzaakt door de op de harde schijf staande D- (recovery)schijf . Deze is rood en van de 12,4 GB is nog maar 32 mb beschikbaar.

Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen omdat het mij essentieel lijkt dat ik in geval van een storing het systeem kan terugzetten naar een vorige versie, wat ik nu niet kan. Indien uw oplossing inhoudt dat ik toch de partities moet veranderen, ben ik hier, zoals u gezien het bovenstaande zult begrijpen, huiverig voor. Het is me wel gelukt om een systeemherstelschijf te maken. Kan ik hier eventueel mee volstaan in het geval zich een storing voordoet?

Ik hoor graag van u.

PS. Ik heb windows 7 - 64 bits

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dag Ferry,

:welkom:

Maak eens van schijfbeheer een printscreen met de externe schijf aangesloten en plaats die afbeelding in je volgende bericht.

Schijfbeheer bereik je via start-> configuratiescherm-> systeembeheer-> computerbeheer, daar klik je op schijfbeheer. Je schijven worden dan in beeld gebracht.

Hoe je een printscreen kan maken lees je hier (klik erop), hoe je een afbeelding in je volgende bericht kan plaatsen hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Clarkie,

Van de foutmelding stuur ik je bijgaand 2 printscreens. Verder merk ik op dat het programma Norton360 er geen probleem mee heeft om op dezelfde externe harde schijf een back-up te maken. Alleen voor zover ik het kan overzien maakt Norton alleen een back-up van de bestanden en niet van het systeem. Kun je me zeggen of één of meer van de door jou genoemde back-up programma's ook een kopie maakt van het systeem?

post-47166-1417705655,3508_thumb.jpg

post-47166-1417705655,392_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ervaring tot nu toe.

Paragon Backup and Recovery Free 2011 - Handleiding is niet gratis. Moet Product Key en Serial Number invoeren. Krijg met deze download tegelijkertijd van 3 programma's, t.w. RegCleanPro, Advanced System Protector en MY PC-Back Up. Zijn geen van alle gratis. Eerste 2 reeds verwijderd. Bij verwijderen van programma 3 de melding dat ik hier even mee moet wachten. Door onzekerheid dit advies maar gevolgd.

Ga nu Macrium Reflect proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het proberen te downloaden van Macrium Reflect krijg ik de melding (zie bijlage) "The option selected for download contains WinPE Components from Microsoft. The Microsoft WinPE component download will be 162,9 MB in size. Proceed with the download?" Daar ik niet weet wat de consequenties zijn als ik de download doorzet, heb ik het niet gedaan. Het lijkt er op dat men immers met deze vraag twijfel zaait of het wel verstandig is om de download door te zetten. Dus graag eerst advies hierover. Het ziet er overigens naar uit dat ook dit programma niet gratis zal zijn. De site waar je dit kunt downloaden is nl. dezelfde als van Paragon Back up and Recovery.

Morgen zal ik EaseUS Todo Backup proberen.

PS. Inmiddels ook het programma My PC-Backup verwijderd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Clarkie,

In je laatste bericht heb ik de link van Paragon aangeklikt en dan komt er toch wel degelijk een dialoogbox tevoorschijn waarbij je een Product Key en Serial Number moet invoeren. Vervolgens Macrium Reflect geprobeerd en dan komt weer de melding: de melding (zie bijlage) "The option selected for download contains WinPE Components from Microsoft. The Microsoft WinPE component download will be 162,9 MB in size. Proceed with the download?"Omdat ik niet weet of het verstandig is om dan door te gaan, ben ik weer gestopt.

Hierna heb ik EaseUS Todo Backup free geïnstalleerd. Als ik dan het programma vraag om een systeembackup, komt er een dialoogbox tevoorschijn, waarbij ik begin te twijfelen of het wel verstandig is om door te gaan. Op de bijlage kun je zien dat er staat Disk/Partition en ik heb er angst van, gezien de eerder gemelde ellende die ik heb gehad met het veranderen van partities, om dan verder te gaan. Bovendien vind ik het vreemd dat er bij Destination de C-schijf staat. Het komt me voor dat een systeem backup nu juist op een exerne harde schijf opgeslagen zou moeten worden.

Dus graag advies.

post-47166-1417705655,5611_thumb.jpg

post-47166-1417705655,6044_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat scherm van Macrium reflect is een download manager, er wordt gevraagd op welke locatie je de download wil opslaan en welk versie je gaat downloaden. Daar is dus niks mis mee.

Wat de software Easeus Todo backup free betreft.

Het gaat hier om software waarmee je backups maakt en dus geen partities gaat aanpassen.

Je kan zelf de plaats waar de back-up moet terecht komen aanpassen via het venster Destination helemaal beneden dat venster via het map icoon.

Een handleiding vindt je hier. (punt 4.B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.