Ga naar inhoud

Laptop


ward

Aanbevolen berichten

Hi folks. Kom direkt to the point: laptop start niet meer op, een ventilator staat te draaien als gek en verder niets. Wanneer ik de laptop na een tijd gewacht te hebben de laptop afzet en na een paar minuten terug op, dan is hij weg, dus start op. Blijkbaar moet die eerst wat warm lopen voor hij wil beginnen. Zou de hdd versleten zijn, hoe kan ik deze laten cheqen door vista of is er een betere oplossing? Thnx bij voorbaat.

laptop van PBell

OS Vista

ouderdom ongeveer 4-5 jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mss kan er iemand zeggen hoe ik bij vista de hdd kan testen, gaat dat met chqdisk en hoe geraak ik daar dan indien ja.

Je kan je harde schijf testen volgens onderstaande methode indien Windows nog opstart:

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start.

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test?


Je kan de harde schijf ook testen vanaf een opstartbare cd:

Om je harddisk op fouten te controleren kun je het volgende uitvoeren.

Je dient wel een andere werkende pc/laptop ter beschikking te hebben.

Download Seatools for DOS ISO image op een andere pc.

Brand de ISO als image op een lege cd.

Stel in je BIOS je cd/dvd-rom in als first boot device en leg de cd in je drive.

Start nu je pc/laptop op vanaf deze cd.

Als de tool is opgestart accepteer je de gebruikersovereenkomst en zie je een venster waarin je jou HD kunt selecteren.

Klik in de linker bovenhoek op Basic tests en in het keuze menu kies je voor Long test.

Wat geeft dit als resultaat?

Een handleiding voor het gebruik van Seatool for DOS vind je hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.