Ga naar inhoud

website


Aanbevolen berichten

Ten geleide:Ik merkte eigenlijk pas aan het einde van mijn reactie dat ik best veel had getypt. Dus het is even wat leesvoer, maar ik denk dat het (niet alleen voor jou) een mooi handvat is om te weten wat je zou kunnen doen en waar je rekening mee zou moeten houden als je een eigen website wil gaan maken.

De meningen verschillen nogal wat je nodig hebt wanneer je een eigen website wil maken. Ik raad altijd aan om eerst eens na te denken wat je op je website wil plaatsen. Wordt het een familiewebsite of wordt het een bedrijfswebsite of wil je graag bloggen of is het een website voor een vereniging en ga zo maar door.

Alhoewel ik vroeger al snel naar de HTML en PHP code zou grijpen doe ik dat tegenwoordig steeds minder. Tegenwoordig geef ik zwaar de voorkeur aan het Content Management Systeem (CMS) Wordpress.

Het is een erg uitgebreid blog CMS, maar kan ook heel erg goed als gewoon CMS gebruikt worden.

Dan is natuurlijk de eerste vraag, hoe installeer je dan dat Wordpress?

Als eerste moet je natuurlijk zorgen dat je een goede webhosting vind. De duurste is niet altijd de beste. Een goede webhosting maatschappij (in Nederland) vind ik deze: link (expres geen naam: commercieel bedrijf).

De volgende stap die je dan zou moeten nemen is wordpress installeren. Op de website van Wordpress vind je hele goede handleidingen hoe je dit CMS nou moet installeren. Bijvoorbeeld via deze link: WordPress ? Nederland

Maar het kan zelfs nog makkelijker en sneller mits jouw webhostingspartij (stap 1 op de website van wordpress) het pakket 'installatron' gebruikt. Hiervoor kun je vaak wel informeren bij jouw webhostingspartij of ze dit ondersteunen (De hostingpartij die ik aangeef heeft dat ook).

Met behulp van installatron kun je namelijk een scala aan pakketten installeren waaronder Wordpress. Installatron slaat het uploaden en aanmaken van een database over. Je hoeft alleen een paar gegevens in te vullen zoals de naam van de website, een gebruikersnaam en wachtwoord om in te loggen en je website staat in minder dan 5 minuten online.

En dan heb je je website, maar hoe nu verder?

Je zult merken dat je website nog heel erg kaal is of dat er allerlei informatie in staat waar jij niets aan hebt. Dit laatste heet dummy-data, en geeft een beeld hoe het eruit zou kunnen zien. Let op dat "zou kunnen" vet gedrukt is. Het is dus niet dat dat het enige is, je kunt dingen verplaatsen, aan of uit zetten, er anders uit laten zien, etc. Een scala aan mogelijkheden dus!

Tijdens de installatie krijg je een linkje eindigend op '/wp-admin'. Daar kun je op inloggen met de gebruikersnaam en wachtwoord die je hebt aangemaakt. Nu kun je allerlei dingen doen met je website. Hier wordt het wel even lastig als je net nieuw bent met Wordpress. Je hebt best veel knoppen en linkjes. Ik raad dan ook aan om eens de kleine wordpress handleiding te lezen via deze link (pdf bestand): De kleine wordpress handleiding. Dit is een korte handleiding om snel de meest gebruikte kneepjes van Wordpress te leren.

Wat je altijd kunt doen als je benieuwd bent wat iets doet, is gewoon eens een kijkje nemen op een pagina. Zolang je niets opslaat, zal er ook niets gebeuren. Bijna elke pagina (in het backend) van wordpress heeft een kleine handleiding en is te bekijken door bovenin de pagina een balkje uit te klappen. Altijd handig voor als je iets niet zeker weet!

Ik wil dat mijn website er heel anders uit ziet!

Er zijn een scala aan templates te downloaden. De ene is gratis, de ander betaal je een paar euro voor (soms ook best wel veel). Ook hiervoor zijn hele goede handleidingen te vinden op het internet hoe je dit nu moet doen.

Ik wil iets maar wordpress ondersteund dat niet standaard, wat een rot pakket!

Geen zorgen! Wordpress heeft talloze plugins die je kunt gebruiken. Wil je een fotoalbum, ga je eerst op onderzoek uit welke plugins er allemaal zijn en bekijk je welke het beste bij jouw situatie past! Daarna kun je vaak via de plugin-pagina van jouw wordpress installatie de plugin zoeken en installeren. Nog even activeren, handleiding goed doornemen, een aantal opties juist zetten en de plugin is vaak dan al klaar om gebruikt te worden!

Leuk die plugins, maar ze zijn behoorlijk complex en ik gebruik nog niet eens de helft van wat ze leveren!

Dit wordt wel al iets lastiger. Ik herken dit probleem best wel vaak. Mensen hebben de eerste de beste plugin geïnstalleerd zonder verder te zoeken of er ook alternatieven zijn. Op sommige websites kom je wel eens een overzicht tegen van "de Top 10 fotoalbum plugins voor wordpress". Let hier bij op dat je niet altijd de eerste pakt omdat die op nummer 1 staat. Vaak staat deze op nummer 1 omdat die juist erg geavanceerd is en erg flexibel in te zetten is. Zoek dus altijd naar de best passende plugin.

Kom je er nu achter dat het ECHT niet past bij jouw situatie, dan kun je altijd nog een eigen plugin maken. Dit is wel wat lastiger omdat je hiervoor de PHP code in moet duiken. Maar ook hiervoor zijn een heleboel mooie handleidingen geschreven! Bij de ene handleiding is het wat beter uitgelegd als bij de ander.

Ik zal even een praktisch voorbeeld schetsen wanneer je zou kiezen voor een eigen plugin:

Een voorbeeld dat ik nu kan bedenken is dat een niet nader te noemen klant/partij ooit een overzicht wilde hebben van een programmaboekje (een soort agenda). Dat programmaboekje moest gedownload kunnen worden. Elk evenement in het programmaboekje moest een aantal velden krijgen zoals de prijs, locatie, begin en eindtijd, een korte beschrijving en nog een aantal gegevens. Standaard zit dit niet in wordpress, en andere plugins waren VEEL te uitgebreid. Dus heb ik er zelf eentje geschreven met nog geen 60 regels code. Wordpress heeft namelijk 'custom post types' waar mee zoiets gerealiseerd kan worden. Aan de linkerkant van je scherm krijg je dan een nieuwe knop waarmee je jouw eigen gemaakte 'post type' kunt beheren. In mijn geval was dit het programmaboekje en de evenementen.

Als laatste!

Als je website erg in trek is bij de mensen en je laat mensen ook inloggen op jouw website of je gaat analytische gegevens bijhouden om inzicht te krijgen in je bezoekers, zorg dan dat je bekend bent met een aantal privacy wetgevingen zoals de cookie-wet (elk land heeft zo weer zijn eigen wetgeving, dus zelf even zoeken naar wat dit betekend in jouw eigen land). Het plaatsen van een privacybeleid laat aan de gebruikers van je website zien wat je met hun gegevens doet (kijk bijvoorbeeld naar die van pc-helpforum onder aan elke pagina: link).

Ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt, het is misschien wat uit de richting van je daadwerkelijke vraag. Maar dan weet je ook direct wat er nog allemaal mogelijk is en waar je rekening mee zou moeten houden als je bepaalde keuzes maakt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt denk ik nogal complex omdat het veel tekst is, of omdat het een onbekend terrein is waar je je op begeeft (het is ook maar een handvat, je hoeft je er niet aan te houden).

Maar dat pad heeft iedereen moeten lopen die een website wilde maken. Vroeger waren er niet echt handige tools, en was je zeker een half jaar bezig om je website eruit te laten zien als iets waar we tegenwoordig om lachen! Ik heb zelf dat pad ook gelopen op vroege leeftijd. Ik ben zelf begonnen met HTML code leren toen ik 14 was denk ik. Jarenlange ervaring in allerlei talen en heel wat mogelijkheden bekeken, kom je er uiteindelijk toch achter dat er al honderden mensen je voor zijn geweest.

Het lastigste vindt ik persoonlijk nog altijd een goede inhoud bedenken qua tekst. Je wilt namelijk dat bezoekers nog eens terugkomen en dat ze via de homepagina doorklikken naar andere pagina's en niet direct afhaken (bouncen). Het is dus altijd aan te raden om in de taal van je publiek te schrijven (formeel of informeel, wel of geen vakjargon, etc).

Extra tip

Als extra tip wil ik het volgende software pakketje meegeven: usbwebserver

Dit is een tooltje waarmee je een webserver op je eigen computer kunt gebruiken. Je hoeft het niet te installeren, en draait alleen wanneer jij het programma opent.

De reden waarom je dat tooltje nodig hebt is omdat bijne elk CMS tegenwoordig (als je het daar in zou willen maken) gebaseerd is op PHP en gebruik maakt van een database. Usbwebserver geeft die functionaliteit zo uit één klein pakketje en hoef je je geen zorgen te maken over configuratie etc.

Je kan het niet gebruiken als de echte website, maar wel om hier een en ander op te testen zonder dat het je geld kost. Heb je ermee getest en een beetje mee gespeeld kun je altijd nog kiezen of je het wel of niet doet!

Haal er je voordeel uit zou ik zeggen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.