Ga naar inhoud

Zorin tip: dual boot? ja maar dan veilig met EasyBCD!


Hensyr

Aanbevolen berichten

Dual boot, Windows en Linux naast elkaar maar samen op één computer, en wie verzorgt er de opstart van die systemen?
Grub of de MBR?

Normaal - wanneer alleen Windows op de computer staat - is het de MBR (Master Boot Record) die zorgt voor de bootloader van Windows, maar als u op de traditionele manier Linux installeert, neemt GRUB (Grand Unified Bootloader) over.
Grub is vele malen beter dan MBR maar kan voor narigheden zorgen.

Wanneer GRUB verprutst wordt door een update/upgrade van Linux kan het gebeuren dat Windows zoek is. Ook omgekeerd wanneer een uitgebreide update van Windows zorgt dat het MBR herschreven word, kan het gebeuren dat GRUB uw Windows niet meer terug vind.
U kunt dan - als u er verstand van heeft - de GRUB herschrijven of herstellen in de terminal met een Linux Live cd maar dit is omslachtig.

Even ter verduidelijking:

Klassieke Windows installatie: MBR zorgt voor de vlotte opstart met de Windows Boot Loader

post-42696-1417705932,6894_thumb.jpg

Dualboot: GRUB neemt over en laat u kiezen wat er moet opgestart worden, Windows of Linux

post-42696-1417705931,7494_thumb.jpg

Wanneer GRUB verprutst wordt heb je niks meer, geen Windows en geen Linux

post-42696-1417705932,6383_thumb.jpg

Er is een veiligere manier als het op opstarten van de systemen aankomt.
We behouden het MBR en laten die onaangeroerd en maken een toegang tot GRUB via de bootloader van Windows, we maken dus een entry naar Linux
Waarom is dit beter?
Het is veiliger!
Wanneer u Linux verprutst kunt u nog altijd Windows opstarten en wanneer u Windows verprutst, zoekt het MBR naar het eerste opstart medium en kunt u nog altijd Linux opstarten.
Ook al is het MBR beschadigd dan nog kan u met de Windows herstel dvd uw MBR herstellen en een nieuwe entry maken naar Linux op zeer eenvoudige wijze.

Even ter verduidelijking:

We behouden de MBR en maken een entry naar Linux

post-42696-1417705931,9103_thumb.jpg

Wanneer u Linux of de GRUB verprutst kan u nog altijd Windows opstarten

post-42696-1417705931,9586_thumb.jpg

Wanneer Windows is verprutst kan u nog altijd Linux opstarten

post-42696-1417705932,0066_thumb.jpg

Wanneer de MBR herschreven wordt door een update van Windows, kan u nog altijd een nieuwe entry maken naar Linux
Wanneer de MBR verprutst is kan u die eenvoudig herstellen met de Windows dvd en de herstel uitvoeren, daarna maakt u de nieuwe entry naar Linux.

Om een toegang (entry) te creëren maken we gebruik van het gratis programma EasyBCD dat u hier kan downloaden (in Windows).

Voorbereiding!

Wanneer u een systeem heeft met Windows vooraf geïnstalleerd doet u er goed aan de Windows partitie eerst te verkleinen en nadien een chkdsk uit te voeren, dan kan u van de vrijgemaakte ruimte een partitie maken.
U kunt ook een tweede harde schijf (interne schijf geen externe schijf) gebruiken en er partities op zetten.
Voor dat u Linux installeert zorgt u dus voor een swap-partitie en een root-partitie.
Voor de swap-partitie is 1024 MB (1GB) genoeg
Voor de Linux partitie is 60 GB voldoende
Dit kan u doen met GParted (Gnome Partition Editor) die in de live dvd aanwezig is van Linux Zorin OS of Linux Ubuntu.
Nu om Linux te installeren moet u nu goed opletten dat u de root-partitie kiest voor de opstartlader (GRUB), dat is heel belangrijk!
Gebruik dus niet de partitie of harde schijf waar Windows is op geïnstalleerd want dan vervang je de MBR door GRUB en dat is dus niet de bedoeling.

Even ter verduidelijking:

Een computer met 1 interne harde schijf 180 GB groot en 3 partities, de schijf noem ik /dev/sda

[*=1]1 partitie voor Windows 119 GB, de partitie noem ik /dev/sda1
[*=1]1 partitie voor Linux 60 GB, de partitie noem ik /dev/sda2
[*=1]1 partitie voor swap 1 GB (1024 MB), de partitie noem ik /dev/sda3

De GRUB (opstartlader) zet je hier dus op de partitie /dev/sda2 (niet op /dev/sda, niet op /dev/sda1 en niet op /dev/sda3)!

post-42696-1417705931,8342_thumb.jpg

Een computer met twee interne harde schijven


[*=1]Harde schijf 500 GB /dev/sda
[*=1]Harde schijf 180 GB /dev/sdb

Op de eerste harde schijf van 500 GB staat Windows geïnstalleerd en er is een Recovery partitie


[*=1]1 partitie voor Windows van 470 GB noem ik /dev/sda1
[*=1]1 partitie voor de Recovery van 30 GB noem ik /dev/sda2

Op de tweede harde schijf van 180 GB staat Linux Zorin OS


[*=1]1 partitie voor Linux van 178 GB noem ik /dev/sdb1
[*=1]1 partitie voor swap van 2 GB (2048 MB) noem ik /dev/sdb2

De GRUB zet je hier dus op de partitie /dev/sdb1

post-42696-1417705931,7001_thumb.jpg

Wanneer alles correct is geïnstalleerd en u start nu de computer op, mag GRUB in geen geval opstarten maar alleen Windows, met andere woorden: Linux is wel geïnstalleerd maar de MBR kan het niet zien, u kan dus nu Linux niet opstarten.

Nu maken we met EasyBCD een entry (toegang) naar Linux.
Start de computer op in Windows.
Start het programma EasyBCD voor de eerste maal op, automatisch zal EasyBCD een back-up van het MBR maken en opslaan in uw map documenten, mocht het fout gaan kan u de MBR herstellen met deze back-up.

Zo ziet EasyBCD er uit.

post-42696-1417705932,7388_thumb.jpg

 

  • View Settings: er is 1 entry en dat is de Windows bootloader
  • Edit Boot Menu: je kan hier een entry bewerken
  • Add New Entry: die gaan we dus gebruiken voor het maken van een entry naar Linux
  • Advanced Settings: daar blijven we uit!
  • BCD Backup/Repair: als je de back-up wil terug zetten naar de eerste settings (bevind zich in de map documents).
  • BCD Deployment: daar blijven we ook uit!
  • Usefull Utilities: hebben we niet nodig.

Klik op Add New Entry, een nieuw venster opent zich en u ziet dat de tab Windows is uitgelicht.

post-42696-1417705932,7914_thumb.jpg

Klik op de tab Linux/BSD want we gaan een entry voor Linux maken.

post-42696-1417705932,839_thumb.jpg

En hier veranderen we het een en ander:

[*=1]bij type kiezen we voor GRUB2 (Ubuntu, afgeleiden van Ubuntu, Linux Mint en Zorin OS gebruiken GRUB2)
[*=1]bij name vul je vrij in, bijvoorbeeld: Linux voor de duidelijkheid
[*=1]bij drive kiezen we de betreffende root-partitie waar we bij installatie van Linux gekozen hebben welke partitie dit is.

In dit voorbeeld kies ik de eerste partitie van drive 0 waarin ik Zorin OS heb geïnstalleerd (u kan zien dat op drive 1 in de tweede partitie Windows is geïnstalleerd).
U moet dus goed weten wanneer u Linux installeert u goed onthoud waar op welke schijf en partitie u de GRUB hebt geïnstalleerd.


post-42696-1417705932,8861_thumb.jpg
post-42696-1417705932,9351_thumb.jpg

Klik op Add Entry en dat is alles!
De entry is gemaakt.

post-42696-1417705932,9824_thumb.jpg

Wanneer u nu de computer opstart, krijgt u na de MBR de Windows bootloader te zien en kan u kiezen welk systeem u wilt opstarten met de pijltjestoetsen van uw toetsenbord en bevestigen met de enter toets.

post-42696-1417705933,1993_thumb.jpg
of kies voor Linux
post-42696-1417705933,2456_thumb.jpg

Indien u voldoende Engels kent en wat tijd hebt, heb ik hier nog een fantastisch filmpje waarin het uitgelegd wordt van a tot z. (duurt 40 minuten).

=youtube_share;xlTgaWs9BD0]




Indien u vragen hebt, stel ze dan gerust in dit forumonderdeel. aangepast door Hensyr
foto's goed zetten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.