Ga naar inhoud

partitie uitbreiden


chrisv

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb op mijn laptop aparte partities aangemaakt voor bestanden en een voor foto's. Achteraf blijkt nu dat deze veel te klein zijn.

Wil ik echter een volume uitbreiden lukt me dat niet, ook verkleinen niet.

Wat is hiervan de redenen.

in de bijlage zit een overzicht van mijn schijfbeheer.

Alvast dank.

chrisv

post-16420-1417705987,7763_thumb.jpg

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alle ruimte voorbehouden is, kan je natuurlijk niets meer bijvoegen.

De oplossing: een partitie die veel te ruim is (ik denk hier aan je C: 400 Gig) gaan verkleinen en dan krijg je 'vrijgekomen ruimte die je aan een andere partitie kan toekennen.

Stel dat je 100 (of 200 of 300 - afhankelijk van wat allemaal op je C staat) vrijmaakt en je wil die aan je I én K toevoegen dan gaat het als volgt:

a. Je C verkleinen (*) (ruimte àchteraan vrijmaken)

b. je D in zijn geheel naar links schuiven (move)

c. je I naar links schuiven

d. Je I groter maken door de rechterbalk naar rechts te schuiven (Resize)

e. Je linkerbalk van de K naar links schuiven tot tegen de I aan

en de zaak in gang zetten.

succes!

Let in dit geval op ! : je gaat aan de slag met een systeempartitie en dan maak je best vooraf een backup (image, ghost, cloon) van die schijf voor-het-geval-het-mis-gaat.

9 op 10 gaat het niet mis, maar er kan altijd vb een stroomuitval zijn tijdens je actie (je moet het maar meemaken) dan ben je hopeloos je systeem kwijt en zit je goed in nesten. 't Is dan niet onoplosbaar, maar een backup spaart je dan veel zorgen uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, waar dat blauwe nulletje staat, vul je gewoon een getal in: 1000 staat daar voor 4 Gig

Als je daar vb 100000 in vult, zal je merken (als je het veld verlaat door elders te klikken) , dat in het vakje eronder de nieuwe grootte van je C komt te staan (originele grootte verkleind met hetgene jij opgegeven hebt)

Dan zal ook Verkleinen aanklikbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.