Ga naar inhoud

externe schijf


leek

Aanbevolen berichten

Eerst wil ik meegeven dat stationsletters van externe schijven kunnen veranderen door het verwijderen/ aansluiten op je PC.

Volgens het speccy logje ben je in het bezit van een Intel SSD van een 250GB.

Die schijf bestaat uit twee partities....... eentje is 350MB en werd aangemaakt door Windows zelf tijdens de installatie. Maar merkwaardig er is opeens geen stationsletter meer.

De tweede partitie voorzien van de stationsletter C , waarop je Windows geïnstalleerd staat is 223Gb groot.

post-23245-1417706055,8129_thumb.jpg

post-23245-1417706055,8368_thumb.jpg

Dan is er ook nog een WD schijf van 1000GB, maar daar is opeens ook geen stationsletter toegekend.

post-23245-1417706055,8619_thumb.jpg

post-23245-1417706055,8786_thumb.jpg

Heb je ondertussen iets gewijzigd in schijfbeheer bij een van de bovenstaande schijven?

Dan heb je nog de QPXT U3 111 GB met 3 partities.

eentje is 58MB, de ander 99MB... alle twee zonder schijfletter.

De derde partitie van 111GB is voorzien van de stationsletter E.

post-23245-1417706055,8956_thumb.jpg

post-23245-1417706055,9103_thumb.jpg

Als ik de afbeelding van schijfbeheer uit bericht 5 vergelijk met Speccy is 1 schijf niet aangesloten/ zichtbaar, en dat is die van 111GB.

post-23245-1417706055,9314_thumb.jpg

Graag had ik een nieuwe afbeelding van schijfbeheer met alle aangesloten schijven in een volgend bericht.

Vermeld ook op welke schijf je die back- up wou maken. Ik vermoed die WD van 1000GB want die is nog helemaal leeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

In de pc zat (en zit nog steeds) een WD 1TB hd. Ik heb bij de aankoop daar een 120 GB ssd bij laten zetten. Later is deze vervangen door een 240 GB ssd. In het begin waren schijven, ik weet niet meer welke, in partities verdeeld. Later zijn deze partities ongedaan gemaakt. Ik moest even denken hoe e.e.a. is gegaan omdat ik geen verstand heb van pc's heb ik bij de aankoop beslissingen genomen waarvan ik achteraf enigszins spijt had, vandaar de wijzigingen.

Nu gebruik ik de 120 GB ssd in een Sharkoon behuizing als backup schijf, dit is nu schijf E.

Printscreens van schijfgebruik:

post-48497-1417706056,0028_thumb.jpg

post-48497-1417706056,1126_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu gebruik ik de 120 GB ssd in een Sharkoon behuizing als backup schijf, dit is nu schijf E.

Is niet correct.

De E is een van de 3 partities op die 120GB harde schijf, de andere partities zijn niet voorzien van stationletters.

Je E partitie en WD schijf zijn nog leeg.

Zoals reeds eerder gemeld kan de stationsletter wijzigen naargelang je schijven aansluit of loskoppelt.

Dus toch altijd even opletten dat je bepaalde bewerkingen niet op de verkeerde schijf gaat uitvoeren.

Je kan de partities altijd voorzien van een naam zodat je ze gemakkelijker herkent.

De naam veranderen kan je gewoon via de verkenner.

Klik met de rechtermuisknop op de schijf/ partitie en klik in het menu op naam wijzigen.

post-23245-1417706056,2391_thumb.png

Maar er is eigenlijk geen enkel probleem.

Het enige dat je zou kunnen overwegen is om de SSD van 120 GB te formatteren zodat je terug 1 schijf hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het nog niet helemaal. De volumes zijn verkleind, zie afbeelding. Bovenaan staan schijven, wat is de bovenste schijf zonder letter met de blauwe balk?

Is de 2e schijf, C, dezelfde als schijf 0 ? Waarom is daar 101,68 GB niet toegewezen, is die 101,68 GB wel beschikbaar?

Is de 3e schijf, D, dezelfde als schijf 1? Waarom is daar 928,34 GB niet toegewezen en is die 928,34 GB wel beschikbaar?

Sorry voor al die vragen maar ik probeer er ook van te leren.

post-48497-1417706056,9529_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat is de bovenste schijf zonder letter met de blauwe balk?

Dat is geen schijf maar een partitie en meer bepaald een partitie gereserveerd door het systeem tijdens de installatie van Windows ( zie ook reeds vorige berichten). Daar blijf je best van af.

Meer info in deze link.

Is de 2e schijf, C, dezelfde als schijf 0 ? Waarom is daar 101,68 GB niet toegewezen, is die 101,68 GB wel beschikbaar?

Is de 3e schijf, D, dezelfde als schijf 1? Waarom is daar 928,34 GB niet toegewezen en is die 928,34 GB wel beschikbaar?

In je afbeelding zijn twee schijven zichtbaar.

De eerste schijf bestaat uit 3 partities.

  • partitie 1 moet je vanaf blijven omdat die door het systeem gereserveerd is, zie ook tekst hierboven.
  • partitie 2, voorzien van stationsletter C... daar is je besturingsysteem Windows8.1 op geïnstalleerd.
  • partitie 3 is momenteel niet toegewezen omdat je daar bericht 16 zal uitgevoerd hebben.... dus volume verwijderen.

De tweede schijf bestaat uit 2 partities.

  • partitie 1 die voorzien is van stationsletter D en is maar 3GB groot. :hmmmm:
  • partitie 2 is nu ook niet toegewezen omdat je daar ook bericht 16 zal uitgevoerd hebben.

Ik heb zo het vermoeden dat je aan het experimenteren bent, let daar mee op want binnenkort draait je systeem in de soep.

Twee vragen die je moet beantwoorden:

Vraag 1: wat wil je doen met partitie 3 op de eerste schijf?

Bij de C voegen of als aparte partitie behouden voorzien van een stationsletter?

Vraag 2: Wil je op schijf 2 partitie 2 toevoegen bij de eerste partitie met letter D, wat het meest logische is?

post-23245-1417706057,2071_thumb.jpg

aangepast door clarkie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.