Ga naar inhoud

Voorbereiding voor dual boot


Aanbevolen berichten

Ik wil graag dual boot mogelijk maken bij geïnstalleerde W7 en geplande Zorin OS9. De huidige situatie is:

- Een SSD van 111 GB waarvan 38 GB gebruikt voor alle programma's en mail-opslag.

- Een 2e partitie harde schijf van 931 GB waarvan 4 GB gebruikt voor opslag van documenten.

Mijn vragen zijn:

  1. Kan ik een nieuwe partitie toevoegen op de SSD (b.v. 60 GB) voor installatie van Zorin en andere programma's?
  2. Kan ik die nieuwe partitie met GParted of liever met EasyBCD toevoegen zoals beschreven door Hensyr op 30/8/2014 of beschadig ik dan reeds geïnstalleerde programma's? Indien nodig kan ik mogelijk alle bestaande programma's tijdelijk overzetten naar een externe backup schijf?

Ik voel me bij deze mogelijke acties op zeer glad ijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Jopie,

Welkom op PC Helpforum.

Als het mijn computer zou zijn dan zou ik de SSD van 111 GB met rust laten.

Waarom? Omdat 111 GB niet overdreven veel is voor Windows als je de mappen Downloads, Documenten, Muziek enz... niet op de tweede schijf zet.

Ik neem aan dat de tweede schijf geen partitie is maar een HDD van 931 GB?

Eerst zou ik een Data partitie maken op de tweede harde schijf en een symbolische link maken voor de mappen Downloads, Documenten, Favorieten, Muziek, Video's zodat de SSD daar niet voor gebruikt hoeft te worden.

De SSD zou ik uitsluitend beperken tot het in hoofdzaak besturen van Windows. Zo blijft uw computer vliegens vlug met Windows.

Voor Linux is dit niet zo hard nodig dat dit op een SSD moet worden geïnstalleerd, dat programma wordt niet trager met de tijd no matter what you do with it! Dat is Linux, het raakt niet verstrikt en is stabiel en blijft stabiel als je de updates volgt natuurlijk.

Dan zou ik op de tweede schijf (931 GB) een swap partitie maken van 2 GB, een /Home partitie van 60 GB en een root (/) partitie van 60 GB met GParted.

In de root (/) partitie installeer je dan Zorin OS 9 Core en onthoud of schrijf op welke partitie dat is want deze kies je ook voor de grub2 (belangrijk).

De partities voor Linux hoeven ook geen primaire partities te zijn maar mogen ook logische partities dit in tegenstelling met Windows, die moet altijd geïnstalleerd worden op een primaire partitie.

Nadien kan je met EasyBCD de grub instellen zodat het Windows MBR met rust gelaten wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download de Zorin OS 9 Core .ISO van hier.

Afhankelijk van uw computer of dit een 32-bit machine is of een 64-bit machine kan u kiezen welke .ISO je moet downloaden.

Zie foto:

547cc566d1932-download_1.jpg

- - - Updated - - -

Op het info icoontje naast de download link kan je de md5sum terug vinden.

- - - Updated - - -

zie foto voor md5 checksum:

post-42696-1417706062,6143_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Hensyr,

Ik ben niet zo snel. Er zijn nog wat andere zaken die ik probeer te begrijpen.

Wel heb ik nog het volgende n.a.v. je reactie:

De winkel waar ik deze desktop kocht heeft die HD "2e partitie" genoemd. Maar bij navraag bij hun heeft deze aanduiding geen technische betekenis. Het is gewoon de harde schijf van 931 GB. Enkele vragen die ik nog heb:

- Wat bedoel je met "symbolische link"?

- Ik denk te begrijpen waarvoor de Swap partitie, Root partitie en Data partitie is maar waarvoor dient die Home partitie?

- Wat bedoel je met "(/) en met "(/Home). Moet ik dat in de naamgeving verwerken? Heb ik enige vrijheid om de naam van elke partitie te beïnvloeden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dank u voor uw reactie.

De winkel waar ik deze desktop kocht heeft die HD "2e partitie" genoemd. Maar bij navraag bij hun heeft deze aanduiding geen technische betekenis. Het is gewoon de harde schijf van 931 GB.

Gewoon ter informatie: Een harde schijf kan een HDD of SSD zijn waarin u partities kan aangeven.

Je kan dus een harde schijf opsplitsen in partities, elke partitie krijgt dan een stationsletter toegewezen zoals de C: schijf (Windows besturing) D: schijf (voor Data) en zo verder...

De partities worden dan aanzien als zouden het afzonderlijke schijven zijn maar fysiek is het maar 1 harde schijf die opgesplitst is.

Als u twee fysieke harde schijven hebt zoals een SSD en een HDD dan kan je SSD de C: je Windows schijf zijn (besturing) en de HDD je D: je Data schijf zijn, je kan dit eventueel als een partitie aanzien maar dat is eigenlijk fout, het zijn schijven en geen partities.

Van zodra je de schijf opsplitst heb je te maken met partities zoals je kan zien aan het voorbeeld van bericht #4

Wat bedoel je met "symbolische link"?

Dat vraagt om wat meer uitleg wat niet zo eenvoudig is.

Het beste kan ik u doorverwijzen naar de webpagina van Menno Schoone over het verplaatsen van mappen.

Eigenlijk komt het erop neer dat duidelijk wordt gemaakt aan Windows dat die mappen zoals Documenten, Downloads, Muziek, Favorieten, Video's en zo verder zich niet meer op de C: schijf bevinden maar op de D: Data schijf of partitie.

Maar als ik me niet vergis heeft de winkel waar u de computer hebt laten maken dit al voor u gedaan en staan die mappen reeds op uw Data schijf: HDD, controleer dit even.

Ik denk te begrijpen waarvoor de Swap partitie, Root partitie en Data partitie is maar waarvoor dient die Home partitie?

Niet alles door elkaar halen!

- De Data partitie is voor uw Windows bestanden zoals documenten, video's, muziek, favorieten, afbeeldingen en zo verder...

- De swap partitie is voor Linux, deze zorgt ervoor dat de partitie aangesproken wordt als uw RAM geheugen te beperkt is.

- De root partitie (/) is voor Linux besturingssysteem zoals Zorin OS 9 Core of Linux Mint of een andere distro.

- De home partite (/home) is net zoals bij Windows waarin uw documenten, afbeeldingen, muziek, video's en zo verder in komt te staan tijdens de installatie (de gebruiker partitie).

Wat bedoel je met "(/) en met "(/Home). Moet ik dat in de naamgeving verwerken? Heb ik enige vrijheid om de naam van elke partitie te beïnvloeden?

U hoeft niet perse een home partitie te maken als u dit niet wil, dan kan u alles (de gehele installatie van Zorin OS 9 Core) installeren op de 60 GB root (/) partitie.

Maar tijdens het partitioneren met GParted kan u kiezen voor een home (/home) partitie van 60 GB en een root (/) partitie van 60 GB (zie voorbeeld in bericht #4) of u kan gewoon de root (/) partitie zetten op 120 GB in de plaats en daar volledig Zorin OS 9 Core op installeren.

Wat betreft (/) en (/home) betekenis: tijdens het partitioneren en of installeren kan u voor dit / kiezen = root partitie en u kan voor dit /home kiezen = home partitie, waarvoor root partitie dient voor het besturingssysteem (Zorin OS 9 Core) en home partitie voor de gebruikers mappen.

Ik hoop dat ik u wat wijzer heb gemaakt, begin niets als u iets niet begrijpt! Vraag het liever nog eens, wij doen ons best het voor u uit te leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.