Ga naar inhoud

eigen sjabloon aanmaken


snowi

Aanbevolen berichten

Om een eigen sjabloon aan te maken in Word 2010, klikte ik (voorheen Win XP en nu Win 8.1) op “bestand” + “openen” en koos “sjablonen” en verder na eigen gewenste instellingen maakte ik een eigen sjabloon. Doch als ik nu op “bestand” klik en “openen” zie ik dat het gewijzigd is en alleen bij “bestand” + “nieuw” o.a. de sjablonen staan maar hoe de eigen gewenste sjabloon op te slaan wil maar niet lukken. Graag raad a.u.b.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Clarkie,

Wat ik ooit en wel lang geleden genoteerd had (en naderhand bleef het gewenste sjabloon zo en diende ik het niet meer aan te passen…) wou ik dat weer zo toepassen doch dat werkte niet.

Wat ik toen noteerde van een website:

Wijzigen
U kunt nu wijzigen wat u wilt. Zo kunt u bijvoorbeeld eigen stijlen toevoegen aan het sjabloon, maar u kunt ook de standaardstijl, toepasselijk genoemd Standaard, aanpassen, zodat u automatisch begint met het gewenste lettertype, grootte, kleur etc. Klik hiervoor met de rechtermuisknop op de stijl Standaard en vervolgens op Wijzigen. In het venster dat verschijnt maakt u de gewenste aanpassingen. Zorg ervoor dat u de optie Nieuwe documenten op basis van deze sjabloon aanvinkt en klik op OK. Door het selecteren van de zojuist genoemde optie, wordt Normal.dotm automatisch aangepast, u hoeft niet op Opslaan te klikken. Wanneer u Word nu sluit en opnieuw start, wordt de zojuist aangepaste Standaard-stijl opnieuw getoond

 

Maar ik heb uw raad i.v.m. Word 2013 toegepast en de te volgen weg was juist dezelfde. Het is dus nu opgeslagen als document1 (Zie printscreen)

 

 

 

Doch als ik nu Word afsluit en ik heropen Word, verschijnt niet de gewenste sjabloon of ik moet naar “Verkenner” - “documenten” en dan klikken op “document1”. Dat gaat natuurlijk, maar is wel omslachtiger werken tegenover vroeger als het naar wens ingestelde sjabloon automatisch verscheen en dat telkens bij het openen van Word.

post-20197-0-95624600-1424190295_thumb.p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik ook zoek en na lang proberen, het vinkje bij "startscherm weergeven wanneer deze toepassing wordt gestart" kan ik nergens niet vinden.

 

Ook alles uiitgevoerd na het klikken op "deze tip" doch ook zonder resultaat. Misschien toch een verschil tussen Office 2010 en 2013..

 

Mijn sjabloon is enkel een aanpassing van de kantlijnen en letter-keuze en grootte en verder zonder tekst of wat dan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe je sjablonen kan openen in Word 2010 lees je in deze link.

Als je de sjabloon aangepast hebt dan kies je best voor opslaan als... dan heb je de keuze om het sjabloon op te slaan als document of sjabloon ( en nog andere mogelijkheden).

 

Nog enkele interessante links:

 

https://support.office.com/nl-nl/article/Sjablonen-in-Office-2010-4555d886-9b9d-4fd9-afe5-36704932b9fe

https://onya.khleuven.be/msoffice/word2010/1131.asp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Clarkie,

Ik heb via uw link  https://support.offi...e5-36704932b9fe de daarin vermelde volgende link geopend: https://support.office.com/nl-nl/article/Een-nieuwe-sjabloon-maken-Word-2010-cb17846d-ecec-49d4-82ea-a6f5e3e8b9ae#__toc278287930 en daar was gelukkig wel veel uitleg te vinden. (Wel voor Win 7, Vista en zelfs nog XP :mellow:  maar nog niet voor 8.1 )  Maar voor zover mogelijk heb ik de te volgen weg voortgezet, doch na klikken op “openen” van Word was het weer het origineel van Word. Dan in een zoveelste poging (het houdt ons jong, nietwaar?☺) heb ik niet vanuit de snelkoppeling vanop het bureaublad, maar door het klikken met de rechtermuisknop op het Word-icoon onderaan de taakbalk en op  “sjabloon” en dit met de rechtermuisknop naar rechts gesleept op het bureaublad en dan op “snelkoppeling” geklikt. En nu staat het gewenste sjabloon op mijn bureaublad en bij het aanklikken verschijnt het zoals ik het graag heb. Zie bijlage a.u.b.

 

Misschien en hoogst waarschijnlijk niet conform de geijkte regels van toepassing volgens Windows…maar het werkt. Meer moet dan niet zijn voor een leek. ;)

 

Vriendelijk dank voor alles!

post-20197-0-54941300-1424344973_thumb.p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat voor jouw het probleem opgelost is maar ik heb nog een tip voor je.

 

Als je vaak gebruikte bestanden snel wil openen of terug vinden in Word kan je ook in het menu uit jouw bericht 8 klikken op de punaise (duimspijker) om het bestand vast te pinnen.

Zo blijft het altijd aanwezig in dat menu als je rechts klikt op dat Word icoon.

Wil je het bestand losmaken van het menu klik je weer op de punaise.

 

post-9560-0-21395400-1424361793.png

 

post-9560-0-34784100-1424361813.png

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.