Ga naar inhoud

Mem test voor Windows Vista Home Premium 32 bits


amazone

Aanbevolen berichten

Ik was hier wat aan het rondneuzen en vond een artikel over Memtest+86

Het ging over een 64bits pc.

 

Mijn Dell Inspiron 1720 laptop heeft af en toe BSOD.

Ik heb het ding in occasie gekocht en hij heeft dit probleem vanaf het begin gehad.

Maar het gebeurde zelden en voor de rest was hij OK.

 

Vorige zomer in Frankrijk wilde hij mijn Bios wachtwoord niet meer aanvaarden.

De Dell helpdesk vermoedde dat het probleem bij het moederbord lag.

Ik had die laptop ginds absoluut nodig dus heb ik hem in een pc winkel binnengebracht en gevraagd het moederbord te vervangen. Die waren niet meer nieuw te krijgen maar er werd in America een moederbord gevonden. 

De laptop werkte daarna weer.

Ik kreeg er een CD bij "Dell laptop computers Bios upgrade for service technicians only"

 

Ik heb nu terug al enkele malen een BSOD gekregen en dacht de laptop terug naar de winkel te doen maar het duurt nog even voor ik daar terug naartoe kan.

 

Kan ik die Memtest op mijn laptop laten lopen of moet het een andere zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De memtest+86 kan je in principe op elke pc laten gebruike omdat de tool opstart vanaf de cd.

 

Om de bsod nader te bekijken kan je het volgende doen.

Download en installeer Blue screen view.
Start Blue Screen View op. 
Je zal nu een overzicht krijgen van de laatste foutmeldingen en Minidumps (.dmp-bestand). 

Selecteer het eerste bestand uit de lijst onder Dump File en druk op Ctrl+A 
Klik vervolgens op File (Bestand) en daarna op Save Selected Items (geselecteerde items opslaan) (Ctrl+S) 
Sla het bestand op je bureaublad op. 
Voeg nu het bestand als bijlage toe aan je volgend bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dump.txtLeuk programma : lijkt erop dat het kan aanduiden welke driver de fout veroorzaakt.

Heb het ook op mijn pc gezet. Er opent niets - ik vermoed dat ik de dumpfiles regelmatig opkuis (met schijfopruiming denk ik)

Op de desktop heb ik de Minidumpfiles verzet naar T partitie en dat weet het programma ook.

 

Op laptop lijk ik dat niet gedaan te hebben maar daar zit niets in minidump.

Er zit wel MEMORY.DMP file op mijn T partitie en die heb ik met BlueScreenView geopend.

Ik stuur het filebestand hierbij op.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Controleer eens of je BSOD meldingen correct staan ingesteld.

 

Ga naar configuratiescherm - systeem en beveiliging - systeem en klik in de linkerkolom op geavanceerde systeeminstellingen.
Open de tab geavanceerd en klik bij opstart en herstelinstellingen op de knop instellingen.

Controleer dan of de instellingen staan zoals hieronder.

 

post-344-0-52490300-1424932698.jpg

Onderaan bij systeemfouten moet je automatisch opnieuw opstarten uitvinken.
Bij foutopsporingsgegevens registreren selecteer je kleine geheugendump (128 kB)

Dit kan ook kleine geheugendump (256 kB) zijn
Bestaand bestand overschrijven moet je uitvinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry was paar dagen weg.

Bij mij stond Herstelopties (indien nodig) afgevinkt - heb dat nu aangevinkt

Rest was OK behalve dat de kleine geheugendump slechts 64kb is maar dat kan ik niet aanpassen.

En bij mij is de map op T:\Minidump maar dat weet BlueScreenView dus.

 

Blijkbaar had je niets aan wat ik je stuurde.

Wachten op volgende BSOD?

Kan even duren - dan kom ik hier terug

 

Heb ook eens naar de instellingen van mijn desktop gekeken.

Ook daar stond Herstelopties (indien nodig) afgevinkt

Maar op deze pc stond niet "kleine geheugendump" maar kernelgeheugendump.

Toen ik dat aanpaste naar kleine geheugendump kreeg ik de boodschap die ik hier bijvoeg

 

post-1398-0-07965500-1425146777_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga naar configuratiescherm - systeem en beveiliging - systeem en klik in de linkerkolom op geavanceerde systeeminstellingen.
Open de tab geavanceerd en klik bij visuele effecten, processorgebruik, geherugengebruik en virtueel geheugen op de knop instellingen.

Klik op de tab geavanceerd en dan bij virtueel geheugen op de knop wijzigen.

Als bovenaan het vinkje geplaatst is, is alles in orde en kan je alle vensters sluiten met annuleren.

 

Als het vinkje niet geplaatst is, klik dan in het lijstje met stationsletters op de C (systeem)

Selecteer dan de optie grootte wordt door het systeem beheerd.

Klik op OK en bevestig je keuze indien gevraagd.

Sluit alle vensters met OK.

 

Herstart de pc en kijk of je nu nog de foutmelding krijgt als je de instellingen voor de geheugendump aanpast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat op mijn laptop het vinkje bovenaan geplaatst is maar op mijn desktop (waar ik dus de boodschap kreeg) niet.

Wel is de rest zoals je beschreef - zie bijlage.

Dus moet ik niets veranderen?

 

Maar iets anders : Ik heb bij de herinstallatie van mijn PC's steeds het stappenplan van Schoone PC gevolgd. Ik dacht dat daar werd aangeraden het wisselbestand een vaste grootte te geven. Je moet dan dezelfde begin en eindgrootte instellen.

Hij raadt dit aan omdat het wisselbestand dan niet gefragmenteerd wordt (logisch - je geeft een vaste ruimte)

Raar dat dit noch op mijn pc noch op mijn laptop zo ingesteld staat.

Wat is jouw idee daarover?

Welke grootte nemen? Aanbevolen grootte is 4603Mb

 

 

 

post-1398-0-45435900-1425208039_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zelf de grootte van het wisselbestand gaat instellen, neem je als minimum 1,5 keer en als maximum 2 (of 3) keer de grootte van het effectieve ram geheugen.

Als je dus 4 GB ram hebt, zal de grootte van het wisselbestand dus tussen de 6 en de 8 GB of tussen 6 en 12 GB zitten.

Met 8 GB ram komt het wisselbestand dan op 12 tot 16 GB of 12 tot 24 GB.

Hoe meer ram geheugen je hebt, hoe kleiner echter de nood aan een wisselbestand.

Daarom wordt bij grote ram geheugens (vanaf 8GB) meestal een andere sleutel gehanteerd.

Dan wordt het minimum 1 en het maximum 1,5 tot 2 keer het ram geheugen.

 

Als je het wisselbestand zelf instelt en je komt in een situatie dat je over het maximum zou gaan, krijg je een foutmelding en zit je eigenlijk vast.

Als je het wisselbestand door het systeem laat beheren, wordt het maximum automatisch aangepast als je erover zou gaan en krijg je dus geen foutmelding; je merkt niet eens dat je de "limiet" hebt bereikt of overschreden.

 

Wat betreft fragmentering van het wisselbestand, is er eigenlijk geen verschil tussen zelf instellen of door het systeem laten beheren.

Je krijgt in beide gevallen het minimum aan ruimte gereserveerd. Heb je meer modig, dan krijg je meer en indien mogelijk is dit dan aansluitend (zonder fragmentatie) maar dit is niet altijd mogelijk en dus kan het wisselbestand in beide systemen toch gefragmenteerd zijn.

 

Mijn advies: laat het wisselbestand door het systeem beheren, dan hoef je er niet meer naar te kijken en is het altijd voldoende groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.