Ga naar inhoud

Aomei partitieproblemen


snowi

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 nieuwe extern HD’s  2.5”  1Terra gekocht die ik gelijk zou willen opdelen in 2 partities met AOMEI. Maar 1 partitie kan ik indelen en benoemen met de partitie/stationsletter “K” zoals gewenst, maar de eerste partitie die door de PC zelf drive “J” genoemd wordt, kan ik niet benoemen met een ander stationletter of partitie. Dus klikken op “create partitie” zoals ik deed met partitie “K” en dat moeiteloos ging, werkt nu niet . Wat doe ik fout?

(partiie "K" hen ik omgezet naar NTFS)

 

post-20197-0-03000600-1433437110_thumb.j

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schijf (o) was zo ingesteld door Acer bij aankoop PC in januari 20105...doch durf ik niet goed te gebruiken daar ik (voorlopig) toch plaats genoeg heb.

 

Neen. Ik probeerde die schijf 'J' ook naar NTFS om te zetten maar dan krijg ik volgend venster:

zie printscreen

 

 

En met dezelfde bewerking met schijf "K" werd dat niet gevraagd en converteerde hij van FAT naar NTFS zonder verdere vragen.Ook het geven van de zelf gekozen stationletter 'K' was geen probleem. Alleen schijf 'J' geeft problemen. 

post-20197-0-51914800-1433534717.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schijf (0) was niet zo ingesteld bij aankoop; daar staat normaal Windows op en is nu leeg, blijkbaar heb je Windows omgezet naar schijf 1. Klopt dat?

 

Ga naar schijfbeheer, klik met de rechtermuisknop op de J schijf en kies formatteren...  , in het volgend venster selecteer je NTFS en snelformatteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK! Het formateren van ‘J’ naar NTFS is volgens uw aanwijzingen goed gelukt!

 

Toch even een verduidelijking, MET schaamte: :blush:

 Half mei was ik een Easeus BU-recovery  aan het terugzetten en besefte dat ik toch enkele voorname Worddocumenten had gemaakt en gewoon op de desktop geplaatst zonder ze vooraf in een map te saven. Ge voelt het al. Dan in paniek de recovery die amper een 2-3-tal minuutjes had gelopen, tijdens het uitvoeren gestopt (er werd gevraagd of ik werkelijk wil stoppen maar verder geen verwittiging...) maar het was al te laat voor ik besefte dat zoiets fataal kan zijn. En dat is het ook.

 

Resultaat een PC-crash. Niets beeld of geluid meer, alleen:

Direct na het opstarten met het logo van Acer, een scherm met:

 Your PC needs to be repaired. A required device ins't connected or can't be accessed.

error code 0X0000225. You'll need to use the recoverytool (disc or USB)

press enter to try again   of    F8 for startup again  of   esc for UEFI firmware setting.

 

Dan na meerdere pogingen met de emergency-disc van Easeus toch de System-BU kunnen terugzetten. Ook had ik eveneens de dataschijf ‘E’ gewist: per ongeluk geherformatteerd. Maar door terug de partitie ‘E’  aan te maken is dat gelukkig ook in orde gekomen. Een leek en paniek gaan zeker niet goed samen.

Dus zal Windows origineel op die schijf (O) hebben gestaan, maar bij het terugzetten van de systeem-BU naar een andere partitie geschreven. Denk ik toch want ik weet het echt niet.. Wel werkt de PC nu goed.

Hopelijk kan ik nu verder en de 2de HD ook zo bewerken. Op hoop van zegen!

 

NB wat mag of kan ik nu doen met die schijf (O) die nu ongebruikt is? Mag ik die verder als een gewone schijf gebruiken voor opslag allerhande?

 

 

Wat betreft die schijven/letters:

Ik ben het nu eenmaal als leek zo gewend. Ik heb 3 extern HD’s die in gebruik voor systeem- en dataopslag. En ik moet toch weten welke schijf ik daarvoor gebruik of ga gebruiken?  Bv. Eaesus vraagt toch ook voor het maken van een systeem-of file BU naar de stationsletter of voor een recovery naar waar hij dat moet terugzetten? Iemand zei me ooit dat bv. Linux geen letters gebruikt en alleen Windows dat doet en hij met mappen werkt...maar dat begrijp ik helemaal dan niet. Maar ik heb nu die ‘J’ schijf via computerbeheer kunnen formateren naar +NTFS en schijnt alles OK te zijn. Op hoop van zegen..

 

Bedankt alleszins voor je antwoord!

En bestaat er een eenvoudigere manier om schijven te beheren...laar maar komen! Altijd bereid om mijn leven te beteren! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

NB wat mag of kan ik nu doen met die schijf (O) die nu ongebruikt is? Mag ik die verder als een gewone schijf gebruiken voor opslag allerhande?

 

 

Wat betreft die schijven/letters:

Ik ben het nu eenmaal als leek zo gewend. Ik heb 3 extern HD’s die in gebruik voor systeem- en dataopslag. En ik moet toch weten welke schijf ik daarvoor gebruik of ga gebruiken? 

 

 

 

 

Je kan iedere partitie of schijf een eigen naam geven zoals bijvoorbeeld data, backup, documenten, foto's,........

Klik in je verkenner in het linker deelvenster op de schijf/partitie met de rechtermuisknop en in het venster dat je dan krijgt klik je op naam wijzigen.

Geef dan een passende naam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik niet begrijp en sta me toe dat te zeggen zonder iemand voor het hoofd te stoten door mijn onwetendheid en/of onkunde, maar als ik op zo één schijf aparte mappen aanmaak en ik kopieer mijn gegevens naar desbetreffende mappen met grote regelmaat daar naar toe, hoe weet ik dan dat die mappen niet overvol geraakt? Als ik klik op een partitie zie in toch via eigenschappen wat er nog rest?

Het is alsof het een beetje gelijkt op het vroegere DOS, met hoofd- en subdirectories.  Maar waarschijnlijk sla ik de bal weer totaal mis.

Nu goed, Ik heb met een vroeger gebruikt progje ‘ minitool partition-manager’ (biedt zo te zien meer mogelijkheden) alsnog het gewenste resultaat bekomen en ben heel dankbaar voor je hulp.

 

Ooit hoop ik de werkwijze van de mappen i..p.v de partities te begrijpen. Maar euh... we zijn nog (tamelijk) jong, dus...

 

Dit onderwerp mag afgesloten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.