Ga naar inhoud

Kan je win10 installeren na 2 jaar?


Kurtt

Aanbevolen berichten

Stel dat je van Win10 terug naar WIn7 gaat (of er terug een gemaakte image van win7 op zet), is de upgrade later naar win10 dan nog gratis? (dus als er al win10 op gestaan heeft) (bv als je na 2 jaar toch terug wil upgraden naar win10 vanuit win7?)

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn broer kent niets van terugzetten van image, dus dat ga ik even overslaan. Ik heb backups gemaakt.

Ik zou willen weten, als ik nu de activatie code opschrijf op een papier (windows 10), en nadien een image van win7 er terug opzet, kan hij dan 3 jaar later gratis Windows 10 installeren?  Ik geloof zelfs dat je geen productcode nodig hebt, want éénmaal windows 10 geinstalleerd is, wordt er een soort van hardeware id gestuurd naar microsoft zodat die weet dat win10 geactiveerd is ('voor het leven'), ook al formatteer je je harde schijf of zet je een image terug.  Kan iemand dit bevestigen? Kan de link niet meer terugvinden op internet. Op internet zal er wel meer over te vinden zijn.

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je schrijft klopt: eenmaal geïnstalleerd wordt de configuratie van je systeem (= de 'code') naar windows doorgestuurd en die kunnen dan later gaan vergelijken.

 

Alleen: als je er nu de 7 terug op zet en je wil na dat jaar upgraden: vraag 1: waar ga je de upgrade-software halen? (die je tot dan gewoon kan downloaden) ? Het zal nadien - met wat gezoek - wellicht wel te vinden zijn, maar dan komen we bij vraag  2:

als je dan terug van 0 wil vertrekken, moet je dus de upgrade uitvoeren en op het einde ervan gaat het systeem éérst opnieuw geactiveerd moeten worden - en gaat dàt nog lukken?

Ik heb daarover nog niets gelezen, maar de kans bestaat dat windows de (automatische) activatie dan gewoon stil legt en dan sta je daar.

 

Of ik er zéker van ben: neen, maar 'k zou er mijn boontjes niet op te week leggen ook.

Windows biedt iets voor een jaar aan en 't zou dan wel gek zijn dat ze het nà dat jaar gewoon stilletjes laten doorgaan... 'k zou er niet op rekenen. (maar voor mijn part zou het tóch kunnen lukken... ?) - vandaar dat ik je een kloon  aan raadt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Windows biedt iets voor een jaar aan en 't zou dan wel gek zijn dat ze het nà dat jaar gewoon stilletjes laten doorgaan

 

Ook niet als ik de productcode noteer van zijn huidige win10?

Mijn broer heeft tevens win10 cd gemaakt.

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat versta je onder een win 10 cd? Wellicht de upgradesoftware om van de 7/8 naar de 10 te gaan (een gedownloade iso die je dan op dvd zet)

Je zal wel begrijpen dat windows dàt truukje nà juli volgend jaar gaat stilleggen toch?

(vergelijk het met een ander programma waar je een tijdelijke testversie van kan binnenhalen: na zoveel dagen gebruik weigert die immers ook dienst ? - 't zou anders makkelijk zijn :)

 

en met die key (het zijn wat men noemt 'generieke' keys) ben je dan niets.

 

'mijn broer kent niets van het terugzetten van image' - euh: jij dus ook niet? (anders doe je het dan toch gewoon voor hem?)

 

en nog een vraagje: heb jij / heeft je broer al die windows 10?

Zo nee: is er een bepaalde reden voor?

Zo ja: wil jij/hij dan terug? (zo ja: om welke reden - enne: denk je dan dat die reden binnen twee jaar 'niet meer telt' ?

 

edit: "Kan je win10 installeren na 2 jaar?"  euh ja: door hem te kopen :xd:

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Passer,

 

Hij heeft die win10 momenteel, maar er zijn problemen met die usb. De pc zegt voordurend "een aangesloten usb apparaat werkt niet goed" , zelfs als alle usb's zijn uitgetrokken, vandaar dat hij oftewel een image met win 10 van een twee weken geleden wil terugzetten of een andere image van win7 (iets langer geleden gemaakt).  (topic http://www.pc-helpforum.be/topic/60289-een-van-de-aangesloten-usb-apparaten-werkt-niet-goed-hij-herhaalt-dit-steeds-zelfs-als-geen-usb-apparaten-aangesloten-zijn/)

 

Ik kan het inderdaad terugzetten, maar dan zal ik de gemaakte image met win10 op moeten gebruiken, want als ik de image gebruik waar win7 op staat, kan hij na 30 juli 2015 geen windows 10 meer gratis geactiveerd krijgen. Mijn broer was best tevreden over Windows 7, dus zo onlogisch is mijn vraag niet om er terug een image van Windows 7 op te plaatsen, niet?

 

Ik wil hem niet steeds helpen dus vandaar dat ik een methode zocht zodat hij niet met images moet bezigzijn; en dat hij dus vanuit win7 later weer win 10 kan installeren.

 

Je kan wél een "verse" installatie van win 10 uitvoeren als je EERST geupgradet hebt vanuit win7, en deze "verse" installatie kan je ook NA dat jaar doen. Dat heb ik zeker gelezen ergens! (verse installatie is dus win10 helemaal opnieuw installeren, alle partities weg en win10 erop) .  Dus volgens een hardware id weet windows dat je van win7 naar win10 gegaan bent.

 

Nu is mijn vraag of je 2 jaar later ook van win7 naar win10 kunt... als je weet dat een verse installatie wél altijd kan als je windows maar geupdated hebt vanuit win7 of win8.1 naar win10

 

Dus om zeker te zijn volgens jouw dat hij nog gratis windows 10 kan gebruiken, moet ik de image die ik gemaakt heb van win10 bij hem installeren en niet de image van win7 die ik ook vroeger bij hem gemaakt heb?

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan wel de image van de 7 gebruiken (maar dan moet je het hele upgradegedoe naar de 10 natuurlijk overdoen)

 

Wat je 7 betreft: je broer was er tevreden over en ik ken dat: dat was ik over mijn 98 en xp ook - al wil ik er toch niet meer naar terug eens je van de nieuwe mogelijkheden 'geproefd hebt' :)

Trouwens, wat schreef iemand een tijd geleden? "Los van ... kan je jezelf de vraag stellen hoe slim het is te vechten tegen evolutie van een OS door niet te willen gewennen en voor een verouderd OS te kiezen" - is ook het overwegen waard...

 

"Je kan wél een "verse" installatie van win 10 uitvoeren als je EERST geupgradet hebt vanuit win7, en deze "verse" installatie kan je ook NA dat jaar doen. Dat heb ik zeker gelezen ergens!"

Dat klopt wel, alleen moet je erbij bedenken dat je die clean install vanuit de 10 moet doen - en dus moet je na dat jaar nog een 10 hebben. Het gaat dus niet lukken nà juli 2016 vanaf een 7 een clean install naar de 10 te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt wel, alleen moet je erbij bedenken dat je die clean install vanuit de 10 moet doen - en dus moet je na dat jaar nog een 10 hebben. Het gaat dus niet lukken nà juli 2016 vanaf een 7 een clean install naar de 10 te doen.

 

Passer, heel veel dank voor je tijd. Ben je zeker dat je de clean install vanuit win10 moet doen? Ik dacht dat je ook gewoon kon opstarten met de gemaakte win10 cd en van daaruit de setup kunt doen. (dus je zit dan nog niet in windows). Ik dacht dit ergens gelezen te hebben, MAAR je kunt ook volledig gelijk hebben!

 

Je zou dit eigenlijk eens moeten staven met websites waar dat gezegd wordt; op de community van microsoft of forum van microsoft vind je er heel veel info over. Ik ga dat daar eens opzoeken (jij mag dat ook hoor :) als je tijd hebt). Spijtig genoeg heb ik nu weinig tijd, en ik moet morgen naar mijn broer. Ik denk dat ik voor de zekerheid de image van win10 terugzet, en LATER, als het probleem zich weer voordoet, de image van win7 terugzet)...

 

Ook de tip van usb één voor één uninstalleren (eerst alle usb loskoppelen) in Apparaatbeheer ga ik morgen éérst eens uitproberen... alhoewel ik ooit daar teveel dingen had verwijderd uit die usb opsomming met als gevolg dat pc niet meer stabiel was (heel lang geleden op mijn pc), maar ik ga het toch proberen. :top:

 

En ik wil je zeker NIET tegenspreken,. Neem het dus niet persoonlijk! Ik leer graag bij!

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.