Ga naar inhoud

Run out of available memory


Jive1

Aanbevolen berichten

Hey!

De laatste dit jaar.....

Af en toe heb ik een klein probleemke, als ik mijn pc gewoon even laat staan, zonder te werken dus, en dan merk ik dat de toepassing die ik aanstaan heb, en dat is in mijn geval altijd mijn flight simulator FS2004, schijnbaar te veel geheugen heeft gebruikt en dan krijg ik het volgende message, zie bijgevoegd message.

Dat is niet zo dikwijls dat dit gebeurt, maar telkens moet ik dan ALLEEN die toepassing herstarten, alle andere toepassingen blijven gewoon verder werken. Ik bedoel als mijn Excel of Word op de achtergrond draaien, of welk ander programma ook, die blijven gewoon actief staan, maar enkel en alleen mijn FS2004 moet ik dan opnieuw opstarten, en dat is wel vervelend....

Wat zou dit kunnen zijn, hoe zou ik dat kunnen oplossen?

Ik heb Windows7 met 8GB RAM. De harde schijf waarop mijn FS2004 staat is 500GB, met de toepassing zelf is niet de C:/ maar die gebruikt momenteel nog maar 85GB, dus plaats genoeg mag ik zeggen...

Graag een tip hoe ik dit moet oplossen...

Jive1 - Belgium

 

 

post-1236-0-47030500-1451572795.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

Beste wensen voor 2016!

Bedankt voor de tip, maar hier kan het niet dezelfde oorzaak geweest zijn als toen. De fout treedt alleen op als ik een pauze neem zonder mijn pc af te zetten of op stand-by. De fout heeft dus te maken met iets anders, zoals bijvoorbeeld, wat ik vermoed, een stuk van het geheugen dat tijdens stilstand toch door een of ander program gebruikt wordt, tot het op is dan wel... En dan komt het berichtje... Dat is wat ik denk.

Groeten

Jive1 - Belgium

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, meestal als ik met FS bezig ben staan er wel een paar kleinere programma's aan, addon's, maar dat is eigenlijk al altijd zo, en al vele jaren, sinds ik met FS bezig ben ( dat was al vanaf 1998, zeker! ), en vermits ik die error maar zelden he gehad, maar nu wel, moet ik die error dus zeker daaraan niet toeschrijven.

Wat ik nu tegenwoordig wél aanstaan heb, is Winword, omdat ik een bepaalde procedure aan 't instuderen ben, en die zou kunnen parten spelen?... Tenzij... Ik weet niet of Winword zoveel memory nodig heeft, ook als dat maar gewoon aanstaat en eigenlijk op zulke momenten ook niet echt 'gebruikt' wordt;;;;

Groeten

Jive1 - Belgium

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

In bijlage een beeld dat het verloop aangeeft, vermoedelijk naar de fout toe....
Het zijn 10 weergaven van 10 achtereenvolgende toestanden die een na een illustreren wat er gebeurt, en wat naar mijn gevoelen verklaring kan geven voor de fout die ik met mijn FlightSimulator de laatste weken tegengekomen ben.
Let op! Dat is pas enkele weken tot enkele maanden. Tevoren was het me niet opgevallen.

 

Beeld 1, opgeomen ca 10 minuten na het aanschakelen van mijn PC. Merk op dat de blauwe grafiek onderaan stilletjes oploopt, terwijl eigenlijk niets in actie is op mijn pc...

 

Beeld 2, nadat ik mijn FligthSimulator aanschakel ( zie de plots opkomende curven groen en rood ), bereidt mijn systeem zich voor, en dat duurt enkele minuten, vandaar de heftige pieken in de grafieken. De blauwe grafiek is ondertussen en tot bij die start wat gestegen, maar daalt plots als mijn FS gestart wordt, en blijft zowat constant tot wanneer mijn FS goed op dreef is.Merk op dat het 'vrij' geheugen, aanvankelijk 3591Mb al sterk gedaald is, nu al naar 2642Mb. Maar dat is wel normaal, denk ik. Dat dalen gebeurt echter, vanaf nu, heel de tijd, gedurende het verdere verloop van deze

testen. Tegen het einde aan is dat nog slechts 232MB!

 

Beeld 3 geeft weer hoe mij FS stilaan op volle toeren gaat. Opvallend, maar normaal, bij het eerste deel van de processor gaat groen helemaal bovenaan en rood helemaal onderaan. In het derde deel van de processor zitten beide curven onderaan. De positie van deze curven op dit moment zijn echt wel de normale toestand als mijn FS goed funktionneert....
Af en toe komen heftige schommelingen voor, maar dat is telkens als ik een ander programma start of stop, terwijl mijn FS nog draait. Dat is dus ook wel normaal te noemen. 

 

Beeld 4 geeft weer hoe die toestand inderdaad normaal is, en dat de blauwe grafiek onderaan iets boven de 2,5 Gb blijft. En dat is zo, zolang ik met de FS normaal werk. D.w.z. er is dan steeds activiteit, vliegtuigen stijgen op, landen, andere zichten worden gekozen, steeds blijft normalerwijze die grafiek zo verlopen. Ook de waarden van het fysieke geheugen blijven dan vrij constant.

Vanaf nu heb ik alle activiteit van de FD gestopt, de FS wel laten aanstaan, maar gewoon geen activiteit laten gebeuren, stilstaand beeld dus. De evolutie van de grafieken bij voortdurende beeldstilstand, zelfs aanvankelijk bij geminimaliseerd beeldscherm, waarbij de activiteit va FS ook helemaal stil, Vanaf hier echter moeten we op de blauwe curve letten, die gaat nu stilaan stijgen.

 

Beeld 5, idem. Merk dus op hoe bij verloop van tijd ( de tijd actief staat telkens mee vermeld ) en stilstaand beeld de waarden on het fysieke geheugen toch stilaan veranderen

 

Beeld 6, nota, de schommelingen in de grafieken komen voort van andere programma's die ik, tijdens het verder werken van mijn FS, even aanspreek, bv mijn mailprogramma, en Internet explorer, de schommelingen zijn weer weg als weer alleen mijn FS werkt.

 

Beeld 7: hier zie je wat gebeurt als ik van mijn FS het screen even minimaliseer, er is dan een tijdelijke stop van de FS, alle activiteiten worden bevrozen, de tijd van FS valt stil, er is dus helemaal geen activiteit, waardoor de grafieken van het eerste deel van de processor beide naar onderen gaan, wat ik ook als normaal ervaar,,en bij het weer maximaliseren van het FS-beeld op het scherm, keren de curven weer naar hun normale 'werk'-stand. Merk op dat de blauwe grafiek inderaan continu ietsje omhoog gaat als ik mijn screen minimaliseer...

 

Beeld 8, hier wordt het zeer duidelijk dat de blauwe curve onderaan in de loop van de tijd merkelijk is omhoog gegaan. En dat is bij steeds stilstaand beeld, geen activiteit dus in mijn FS. De schommelingen van de groene en rode curven komen voort van andere programmas die even gebruikt worden terwijl mijn FS gewoon verderloopt. Dat is normaal.

 

Beeld 9, het geheugengebruik loopt verder op volgens de blauwe curve onderaan.

 

Beeld 10, daar wordt de FS uitgeschakeld ( zie groen en rood beide naar beneden ), en de blauwe curve daalt dan plots.

Mijn besluit hieruit is....
Dus het geheugen dat ergens verbruikt wordt, gebeurt weldegelijk in mijn FlightSimulator programma.  De waarde daarvan was al opgelopen tot boven 4,6GB, en bij het stoppen van de FS zakt die plots naar de originele beginstand. Dat is OK, dus.

 

Maar...
Ik ben echter niet verder gegaan, ik heb de FS afgesloten omdat ik uit ervaring al weet dat het hier begint gevaarlijk te worden. In vorige gevallen als de fout optrad, kon ik soms enkele minute tevoren nog zien dat die waarde inderdaad nog hoger opgelopen was, en dat ik daarna, als ik het gewoon liet verdergaan, de fout kreeg, of zelfs tweemaal bluescreenfout heb gehad.

Ik vind dat dus erg ongewoon, dat oplopen van geheugen, de blauwe lijn die blijft oplopen. Vroeger, tot voor enkele maanden, had ik dat nooit, en nu sinds zoals ik zei enkele weken/maanden wel.
De FlightSimulator wordt niet meer ondersteund door Microsoft, ik kan dus daar geen uitleg gaan vragen.
Ik richt mijn hoop nu op PC-HelpForum
Groeten
Jive1 - Belgium

post-1236-0-80408600-1452504261_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.