Ga naar inhoud

Foutmelding bij opstarten Mint17


Aanbevolen berichten

Ik weet niet wat er aan de hand is maar plots krijg ik bij het opstarten van mijn notebook HP mini 200 volgende foutmelding:

 

"Draait in modus voor weergave van programmatuur.

 

Cinnamon wordt nu niet versneld door de grafische kaart, waardoor de processorbelasting waarschijnlijk veel hoger is dan normaal.

 

Er zou een probleem kunnen zijn met uw stuurprogramma's of met iets anders. Voor de beste gebruikservaring raden wij u aan om deze modus alleen te gebruiken voor probleemoplossing."

 

Buiten dat ik sinds het verschijnen van deze melding ondervindt dat alles trager verloopt, op het moment geen probleem maar toch had ik dan graag terug overgeschakeld naar de gewone modus. De vraag is, hoe doe ik dat?

 

HP mini 200

OS Linux mint 17

Link naar reactie
Delen op andere sites

het ziet er naar uit dat de chip (videokaart) niet meer gebruikt word en dat u nu grafische ondersteuning krijgt van de processor.

kijk even bij extra stuurprogramma's of uw grafische kaart er nog bij staat en zo ja gebruik deze dan, als ze er niet meer bij staat is de kans groot dat de grafische kaart kapot is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo  Hensyr,

 

denk dat ik iets over het hoofd zie. Bij instellingen kan ik enkel naar stuurprogrammabeheer gaan, daar vindt ik echter niets van extra stuurprogramma's zoals je meld. Zit ik op een verkeerde plaats, moet ik gaan zoeken via de terminal of zit de kaart er inderdaad niet meer in. Zou een herinstall oplossing kunnen bieden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Knapgastje,

 

Stuurprogrammabeheer of extra stuurprogramma's is hetzelfde progje, alleen is het bij Zorin OS extra stuurprogramma's en bij Mint 17 stuurprogrammabeheer.

Ik durf die soms nog door elkaar halen, mijn verontschuldiging.

 

Maar ik vrees dat de chip niet meer werkt.

U kan eventueel een herinstallatie doen maar ik vrees ervoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ben ook een kijkje gaan nemen op

 

https://community.linuxmint.com/tutorial/view/2019

 

Ook hier wordt het probleem besproken. Ik heb alle stappen die men voorschrijft gevolgt en wanneer ik dan het progy open en op "begin" klik, krijg ik de melding dat er voor mijn driver geen update nodig is. Toch blijf ik met de foutmelding zitten en dus ook de vertraging.  Als lesgever dien ik soms al eens een filmpje te voorschijn te toveren maar dit is steeds een "schokkende" gebeurtenis. Zit ik inderdaad met iets onherstelbaar of???? Ik heb getracht om via een externe cd drive te herinstalleren, raar genoeg ziet mijn laptopje echter de speler ook niet meer zitten ook al staat in de bios aangeduid dat hij eerst naar de usb cd/dvd speler moet gaan kijken, start hij onmiddellijk op vanaf de HD, uiteraard met de foutmelding! :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer eens de graphics manager (GDM) opnieuw te installeren

 

open een terminal en geef achtereenvolgens deze commando's in:

sudo apt-get update

gevolgd door enter.

 

als er om uw wachtwoord gevraagd wordt geef dat dan in (opgelet u kan dit niet zien, geen bolletjes en geen sterretjes niets, geef dus het juiste wachtwoord in en druk op de enter toets).

 

geef nu volgende commando in:

sudo apt-get -d install --reinstall gdm

gevolgd door enter.

 

Als er gevraagd wordt om verder te gaan geef dan de juiste letter in j voor ja of y voor yes (afhankelijk van de taal die in de terminal gebruikt wordt, gevolgd door enter).

 

geef nu volgend commando in:

sudo apt-get remove --purge gdm

gevold door enter.

 

geef dan volgend commando in:

sudo apt-get install gdm

gevolgd door enter

 

geef nu volgend commando in:

sudo reboot

gevolgd door enter, de computer wordt nu opnieuw opgestart.

 

Als dit niet heeft geholpen raad ik u aan belangrijke gegevens van uw data eerst veilig te stellen op een ander medium.

Doe dan een herinstallatie.

 

Voor wat de cd-rom betreft: als uw computer gewoon werkt, kan je dan de cd-rom gebruiken of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Hensyr,

 

Ik heb nu ook de door u voorgestelde stappen willen ondernemen. Krijg echter volgende foutmelding:

 

"sudo apt-get update
E: Kon vergrendeling /var/lib/apt/lists/lock niet verkrijgen - open (11: Resource temporarily unavailable)
E: Kan de map /var/lib/apt/lists/ niet vergrendelen"

 

Ik krijg dus stilaan het idee dat heel het systeem hier in de prak aan het draaien is. Zal dus een volledige reïnstall moeten doen denk ik. Voor wat betreft de cd speler misschien verkeerd gemeld door mij. De speler wordt nog wel gezien, kan ook de bestanden openen maar start niet op naar een install als ik de laptop opstart. Kan ik, als het geheel os opgestart is alsnog naar de cd overstappen om te installen of wat moet ik verder doen. HELP ik weet het echt niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even iets voor de duidelijkheid:

 

1) Als u een installatie dvd van Linux in de cd-rom steekt kan u de bestanden zien?

ja of nee

 

2) Als u een installatie dvd van Linux in de cd-rom heeft zitten en u start de computer opnieuw op kan u dan de bootvolgorde (F9 meestal voor HP) zodanig aanpassen dat de cd-rom als eerste start?

ja of nee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Hensyr,

1) ik kan de bestanden inderdaad zien

2) in BIOS staat de USB cd/dvd als eerste. Ik ga er dus vanuit, gezien het om een externe speler gaat, dat dit correct is en dat, bij het opstarten van de laptop, deze normaal eerst zou gaan zien naar deze speler, dat doet hij dus niet, er wordt ineens opgestart vanaf de hd. Maakt het een verschil dat ik dit bekijken in BIOS of via f9?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knapgastje, op 04 Maa 2016 - 12:36, zei:Knapgastje, op 04 Maa 2016 - 12:36, zei:

Dag Hensyr,

1) ik kan de bestanden inderdaad zien

2) in BIOS staat de USB cd/dvd als eerste. Ik ga er dus vanuit, gezien het om een externe speler gaat, dat dit correct is en dat, bij het opstarten van de laptop, deze normaal eerst zou gaan zien naar deze speler, dat doet hij dus niet, er wordt ineens opgestart vanaf de hd. Maakt het een verschil dat ik dit bekijken in BIOS of via f9?

 

wat bedoel je met een externe speler? eentje die aangesloten is met een usb poort?

 

heeft deze laptop geen eigen cd-rom?

aangepast door Hensyr
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.