Ga naar inhoud

Partities van D bij C toevoegen


Coen

Aanbevolen berichten

Euh... gewoon van je D naar je C kopiëren?

Want een partitie is een deel van een (fysieke) schijf en die kan je niet aan een andere fysieke schijf toevoegen...

 

Of bedoel jij: ik wil op mijn C een partitie bijmaken en daar de gegevens van een partitie van mijn D op zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie.

Het is echt mijn bedoeling partities van de D-schijf vrij te maken en die aan de C-schijf toe te voegen.

Ik heb dat al eens eerder gedaan bij mijn oude computer, maar ik ben vergeten hoe dat ging en welk programma daarvoor bestaat.

In het programma van Windows 10 staat ook dat het mogelijk moet zijn.

De D-schijf heeft veel ruimte, de C-schijf veel minder, en die wil ik dus vergroten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar de ruimte van een SCHIJF kan je niet vergroten. Je kan alleen PARTITIES groter of kleiner maken.

 

voorbeeld: als je een schijf van 1 gig hebt, kan je die gaan verdelen in partities, zo bevat mijn hoofdschijf 5 partities die ik elk groter of kleiner kan maken.

Maar mijn schijf van 1 Gig-zelf: die kan ik niet vergroten of verkleinen - die blijft 1 Gig.

 

Maak eens een screenshotje van je huidige schijfindeling, dan wordt het ons wel duidelijker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn computer heeft een harde schijf van 1 TB, die is verdeeld in een C-partitie 149 GB en een D-partitie van 762 GB.

Ik wil graag 100 GB van de D-schijf verplaatsen naar de C-schijf, zodat die niet vol kan raken, zoals mij overkwam bij de vorige computer.

Ik denk dus dat het mogelijk moet zijn 100 GB vrij te maken op de D en die toe te voegen aan de C-partitie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, nu ben ik mee. :)

 

Vooraf al een verwittiging: je gaat je C-partitie vergroten - op zich geen probleem - , maar ik raad je sterk aan van vooraf een kloon (image, ghost, kopie) van je c-partitie te maken want als het vergroten mis gaat, geraak je nog zeer moeilijk of zelfs niet meer aan een werkende computer.

Na deze 'angstzin' toch ook weer alles wat relativeren: normaal gaat het hele gebeuren vlekkeloos doorgaan en heb je géén problemen. Alleen lopen die dingen toch (gelukkig zelden) fout en dan zit je met een C waar je niet aan kan. Ik denk bv maar aan: de stroom valt uit terwijl je het aan het doen bent, ...

Aan jou dus om te besluiten of je het al dan niet gaat doen: zeker spelen met een kloon te maken (o ja: en zeker ook een opstart-dvd voor het geval je die kloon moet terugzetten.

 

Nu wat het vergroten betreft: je hebt blijkbaar een Windows 7 en dan staat hier (<klik!) helemaal uitgelegd hoe je het best tewerk kan gaan vanuit je Windows-zelf.

 

(je kan in jouw geval misschien best even die tekst uitprinten om naast je te leggen bij het vergroten. Denk eraan: je moet éérst een stuk van je D afsplitsen zodat je wat vrije ruimte hebt vooraleer je die vrije ruimte aan je C kan toewijzen. Dus eerst je D vooraan vrij maken (verkleinen tot 662 Gb) en dan heb je 100 Gig vrije ruimte en kan je die achteraan je C gaan toevoegen.

 

Samengevat:

1. Je D vooraan verkleinen tot 662 Gig

2. dan het vrije stuk tussen C en D  bij je C gaan voegen.

 

succes - en als je nog vragen hebt: stel ze maar hé?

 

edit: waar ik net achteraf nog aan denk:  je hebt een C van 150 Gig en die is niet groot genoeg? Mmm... zelf heb ik een C waarom mijn Windows 10 ... maar 60 gig gebruikt. 'k Vroeg me dus net af wààrdoor die andere plaats bij jou gebruikt wordt.

Een mogelijkheid is dat je Mijn Documenten een boel plaats inneemt (hoe groot is die map bij jou?) - want dan dacht ik: Coen kan misschien veel makkelijker zijn Mijn Documenten naar de D verplaatsen en dan heeft hij ook méér plaats op zijn C vrij (en moet je geen partities gaan wijzigen)

Dus: hoe groot is je map Mijn Documenten?

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals, bedankt.

Ik heb een gloednieuwe computer met Windows 10, ook heb ik een nieuwe opstart disk en een complete back-up van mijn computer op een uitwendige 1 TB schijf.

Maar, ik herinner mij dat iemand mij een programma aanbeval waarmee deze partitie-handeling heel simpel kon worden uitgevoerd.

Ik vraag me dus af welk programma dat was.

Dat programma zat op mijn vorige computer, maar die is geheel in het ongerede geraakt na het installeren van Windows 10, en die ligt nu op het recycling-perron in mijn woonplaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had in je profiel gekeken en daar stond nog iets van de 7 - maar je hebt blijkbaar de 10

 

Dan kan je ideeën opdoen met wat Clarkie hier schrijft - het gaat over een andere opstelling, maar je krijgt er ideeën mee voor jouw schijf - of je kan er Minitool Partiton voor downloaden: het is een goed progje, freeware - 'k gebruik het voor zo iets ook zelf.

 

(zoals steeds: bij het downloaden van freeware altijd uitkijken wat je mogelijk méé kan installeren en desnoods afvinken wat je niet op je systeem wil)

 

Moest je het laatste kiezen en wegwijzertjes willen, dan vertel je het maar. (Hier lees je er trouwens meer over)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.