Ga naar inhoud

Harde schijf vervangen


francist

Aanbevolen berichten

Ik heb zopas windows 10 geïnstalleerd en krijg de melding dat mijn harde schijf op het punt staat te crashen! Een verkooptruk dacht ik, maar eigenlijk niet vrees ik. Al een tijdje ondervind ik wel iets dat niet altijd zo OK is.

Mijn vraag is echter "hoe kan ik die harde schijf vervangen door een ander zonder dat ik al mijn programma's opnieuw moet installeren", want dit zou weer een heel werkje worden. Ik werk namelijk met enkele verouderde programma's die haast nergens meer te krijgen zijn maar die in voor geen geld van de wereld zou willen inruilen voor een ander (b.v. aldus fotostyler) Ik heb voor windows en office, waar ik het meest mee werk, wel een licentie, maar dat is ondertussen al lang geleden, en ik weet zo niet onmiddellijk hoe ik er opnieuw zou moeten aan beginnen.

 

Bestaat er dus en mogelijkheid, nu mijn harde schijf nog altijd werkt (ondanks hoge fluittoon bv) om die volledig, met programma's en al te copiëren. En zo ja, hoekan ik dat doen?

groeten

Francis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

'k zou er maar haast mee maken als ik het zo lees.

 

Eerst: kloon je schijf met vb het freeware EaseUS (goed programma, gebruik ik er ook voor) - er zijn er nog andere (Paragon bv, is ook goed, ...)

 

BELANGRIJK: vergeet niet een opstartschijf met dat programma te maken want die heb je nodig om je backup op je nieuwe schijf te zetten !  (zèlf zou ik ook twéé backups maken, voor het (zeldzame) geval dat er fouten in de backup zouden zitten - mja: dan kan je nog altijd je oude schijf even terugplaatsen natuurlijk)

 

Dan een nieuwe schijf, start op met die boot-cd/dvd (van Easeus) en zet je kloon op je nieuwe schijf.

 

Alleen: als je oude schijf een Sata is en je nieuwe wordt een SSD, dan moet je nog tussenstappen ondernemen.

 

ps: de kloon natuurlijk niet op je oude schijf plaatsen, maar op een usb (groot genoeg) of een externe schijf

Link naar reactie
Delen op andere sites

eigenlijk begrijp ik nog niet goed wat ik juist moet doen, kanje mij stap voor stap zeggen wat ik moet doen. Klonen,... back up, boot-cd... Sata enn SSD, dat klinkt voor mij als latijn, 'k heb er niet veel kaas van gegeten, ik weet het wel. Ik weet wel wat het meeste betekent, maar hoe ik dat moet doen is niet zo duidelijk.

Kan ik bijvoorbeeld die nieuwe harde schijf al niet onmiddellijk aan mijn compter koppelen en alles rechtstreeks daarnaartoe doen? Of vertel ik nu onzin waarmee ik alleen maar in de problemen geraak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Francist,

 

nu ik je antwoord zo lees, vraag ik me af of het niet wat teveel van het goede voor je is, want voor heel dit gebeuren moet je op verschillende terreinen wat kennen : je moet dus een goede boot-dvd kunnen branden, je moet dat kloonprogramma goed leren gebruiken, ...,  en je moet ook je schijf uit je pc/laptop kunnen/durven halen om ze door een andere te gaan vervangen EN - als je een moderne, snelle schijf wil plaatsen (een SSD dus) moet je wellicht ook nog in je Bios duiken om de Uefi te gaan aanzetten/wijzigen ...

 

Als ik je antwoord zo lees, vrees ik dat het teveel van het goede is voor jou(w voorlopige kennis)

 

Wat ik zelf in jouw geval dan zou doen:

ofwel naar een goede kennis gaan die voldoende van die zaken af weet om het voor jou te doen

ofwel gewoon naar een computerzaak gaan (kost je dan wel geld, ja..) en daar een nieuwe schijf kopen en ze laten plaatsen en tegelijk vragen je oude schijf te klonen en er terug op te zetten. Je kan vooraf vragen hoeveel méér ze voor dat laatste vragen en als je dàt teveel zou zijn, kan je er vanaf raken met een nieuwe schijf te laten plaatsen (en ze gereed te laten maken) en dan kunnen we ons eventueel vooraf tevreden stellen met die cloon te maken en die er achteraf op te plaatsen - dan ben je al van veel werk (en problemen) af.

 

Al die andere zaken kan je natuurlijk zelf leren, maar het zijn er  in dit geval wel zodanig veel, dat er een hoop tijd in gaat steken vrees ik...

( en als ik dan lees "Ik heb voor windows en office, waar ik het meest mee werk, wel een licentie, maar dat is ondertussen al lang geleden, en ik weet zo niet onmiddellijk hoe ik er opnieuw zou moeten aan beginnen", dan overtuigt me dat nog meer van wat ik hier schrijf...)

 

Denk hier dus maar even over na als je wil.

 

Alleen: het eerste wat je nu direct zou moeten doen is al je eigen bestanden veilig gaan stellen op een usb-stick / externe harde schijf / dvd of wat dan ook, dat je diè tenminste nog hebt als je schijf het zou begeven.

 

Met welke windows zit je op dit ogenblik trouwens nog?  (want mogelijk zijn voor die 'programma's die je niet wil missen' op dit ogenblik andere / betere alternatieven op de markt - je kan trouwens niet

 

Wat ik me trouwens nog afvraag: je zit nu met een windows 10 - ben je zeker dat jouw 'oude' programma's het op die 10 nog wel doen - en zo ja: dan is eigenlijk het hele probleem terug te brengen tot: ik moet een aantal programma's terug gaan installeren en 'k voel me daar niet gerust bij... ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het lijkt er op dat ik van die computer niets afweet, maar ik durf wel het een en ander aan hoor.

Alleen wil ik een duidelijke uitleg vooraf hoe ik met de verschillende programma's om de kloon en de back up te maken moet werken en in welke volgorde ik dat best doe.

 

Misschien is alles al duidelijk als ik gewoon het programma EaseUS opstart. Ik zou het liefst niet voor onverwachte dingen staan, dat is alles.

 

​Komt erbij dat ik voorlopig nog altijd mijn oude harde schijf heb om op terug te vallen mocht iets verkeerd lopen. Ik zou de nieuwe harde schijf alleen eens zelf willen installeren,... inderdaad om een mogelijks onnodige kost niet te moeten doen.

 

Maar als jullie, deskundigen, vinden dat ik beter met mijn poten van dit machine blijf, even goede vrienden, laat het gerust weten. Anders zou ik graag stap voor stap eens uitgeschreven zien hoe ik dit moet aanpakken, welke programma's...

 

groeten

Francis

 

​ps, het gaat hier over een desktop, niet over een laptop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zaken liggen blijkbaar toch wat anders dan.

 

Ok:  nog even hardop denken: "Al een tijdje ondervind ik wel iets dat niet altijd zo OK is."

Leg even uit: waaraan ondervind je dat? (krijg je foutmeldingen, lopen dingen vast, staan er terugkerende zaken in je logboeken of wat)

want uit dat zinnetje had ik besloten dat je schijf het aan het opgeven was, maar nu ik je beginpost teruglees, zou  de melding 'dat je schijf op het punt staat te crashen' inderdaad ook wel kunnen wijzen op malware of virussen - terwijl je schijf nog in prima staat zou kunnen zijn.

 

Anderzijds spreek je van 'een hoge fluittoon' - en dàt is nu wel niet 'normaal' - alleen: a. ben je zeker dat het geen fan (ventilator) is die ergens tegenaan sleept en b. als een schijf het begint op te geven hoor je normaal geen fluittoon, maar hoor je ze wel 'tikken'... - je spreekt echter van een 'fluittoon' ... ?

 

Hoe meer gegevens we hebben, des te beter weten we in welke richting we moeten denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit zopas nog even nagegaan, de hoge fluittoon... zeer vervelend komt wel degelijk van de harde schijf. Ik heb de stroomtoevoer even uitgeschakeld voor deze schijf en de fluittoon verdwijn geleidelijk, naarmate de schijf stil valt.

 

Het probleem dat ik nu en dan eens ondervind is vooral dat ik soms wel 2 maal opnieuw moet opstarten vooraleer de computer wil opstarten. Niet direct zo'n groot probleem dacht ik. Vooral de melding dat er een gevaar tot crashen bestaat na het installeren van windows 10 maakt mij nu wel wat ongeruster.

 

Ik heb wel een backup laten maken op een externe harde schijf door windows 10 tijdens het upgraden. Maar oorspronkelijk werd ook gemeld dat dit niet lukte. Ligt dat aan mijn interne harde schijf of niet ik weet het niet. Daardoor vertrouw ik nu natuurlijk ook deze backup niet zo goed. (deze backup werd gemaakt op een externe harde schijf)

 

Mijn oude externe harde schijf geraakt stilaan vol met gegeven die niet weg mogen (ben lesgever en er staat veel lesmateriaal en didactisch materiaal op) Veel ruimte vrij maken kan ik dus niet meer. Waarom vertel ik je dat, wel ik ben ook van plan om een nieuwe externe harde schijf te kopen, dus deze kan ik dan natuurlijk al gebruiken om een nieuwe back up te maken en misschien kan ik die ook nog voor andere dingen gebruiken die nodig zijn om een nieuwe interne harde schijf te installeren.

 

Mijn gegevens staan ook haast allemaal op een tweede interne harde schijf, geen tweede partitie op de eerste schijf, maar wel degelijk een tweede harde schijf, dus wat dataverlies betreft zit ik wel behoorlijk safe

op mijn opstart harde schijf is er nog 285 van 465 MB beschikbaar

mijn harde schijf wordt herkend als "ST3500320AS" en is van Seagate

 

Moet ik nog meer info doorspelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijkt dus toch je schijf te zijn die mogelijk ergens tegenaan sleept - wat dan het piepen zou kunnen veroorzaken. Als de wrijving groter wordt, zou het draaien wel eens kunnen vertragen en stoppen, dus toch tijd voor een nieuwe schijf.

 

Wat je data betreft zit je dus met die 2de schijf veilig. Mooi zo.

 

ok - een stappenplan dan:

 

a. je huidige C klonen met vb EaseUs

b. een nieuwe schijf steken (kies je voor een sata- zoals vroeger - of een SSD ( deze zijn duurder, zijn nog niet extra groot, maar zijn wel veel sneller - het zijn schijven in de aard van usb-sticks en geheugenkaartjes voor foto-apparaten e.d. - ze hebben geen draaiende onderdelen meer)

   (eventueel je computer / schijf voorbereiden indien nodig)

c. met behulp van de (te maken) boot-cd/dvd van EaseUs  je kloon van je externe naar je nieuwe schijf plaatsen

 

Voor a en c kan ik je goed helpen (is ook niet zo moeilijk - trouwens Clarkie heeft er nog een topic over gemaakt met plaatjes en al) , voor b - in het geval van een SSD - ken ik te weinig voor het geval de bios misschien zou moeten aangepast worden, ....

(maar ik vermoed dat Droske je hierbij wel goed zal kunnen begeleiden)

 

Een kloon op een SSD terugplaatsen gaat soms vlekkeloos maar soms zijn aanpassingen vereist. Misschien dat je best aan de verkoper van je schijf wat toelichting vraagt (of gewoon vraagt of hij ze erin steekt en ze eventueel klaar maakt) - dit natuurlijk voor het geval je een SSD kiest.

Bij een gewone sata gaat het allemaal (normaal) vanzelf.

 

Enfin, plaats het allemaal maar eens op een rijtje en vertel dan je plannen maar

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.