Ga naar inhoud

Virus probleem of harde schijf stuk, weet het niet ?


Aanbevolen berichten

Hallo, heren / dames,

 

Ik heb een probleem waar ik zelf er niet uitkom, graag jullie ondersteuning gewenst.

 

Mijn zoon belde mij een paar dagen geleden, dat zijn laptop raar deed.

 

Zijn laptop was opeens zeer traag/sloom en zijn antivirusscanner was uitgezet via een rode kruis (Avast).

 

Ook vroeg het laptop steeds om een wachtwoord. Dat was raar want ik had al een jaar of 2 zijn wachtwoord om in te loggen in Windows uitgezet.

 

Via teamvieuwer kon ik in zijn laptop inkomen en inderdaad het was zeer traag en antivirusscanner was uitgezet en er was geen beweging in te krijgen, kon niet scannen.

 

Via Teamvieuwer heb ik  Malwarebytes antimalware laten lopen, dat programma vond niets, dat vond ik wel erg vreemd.

 

Ook spybot had geen succes.

 

Ik heb hem geadviseerd om het internetverbinding te beëindigen en het internetverkeer op zijn pc af te sluiten en laptop opnieuw op te starten.

 

Dat heeft hij gedaan en daarna was het laptop niet meer op te starten, laptop kwam in een loop terecht en bleef vragen om  een wachtwoord, hij kon wel kiezen om alles opnieuw te installeren en als hij dat deed kwam hij terecht in het wachtwoord gedeelte.

 

Ook kon hij het systeem niet terug zetten, weer wachtwoord.

 

Als hij niet snel genoeg reageerde start het laptop vanzelf weer en begon alles weer opnieuw.

 

Ook kwam er een melding dat er misschien iets was met de harde schijf en dat er chkdsk /r uitgevoerd moest worden.

 

Dat is raar, want dat wijst er op dat er mogelijk iets aan de hand is met de harde schijf, maar hoe zit het dan met het antivirusprogramma dat steeds wordt uitgezet ? vreemd.

 

Goed via de telefoon kwamen we er niet uit en ik vroeg hem om het laptop naar mij te brengen, zodat ik kon zien wat er precies aan de hand is.

 

Goed laptop is nu bij mij.

 

Oké, ik starte het laptop en de loop begon weer opnieuw, blauwe scherm met bovengenoemde melding van chkdsk  /r, echter ik kon ook ergens klikken om in een scherm in te komen en daar trof ik de scherm waar je de pc opnieuw kan installeren en herstelsysteem.

 

Ik probeerde systeemherstel en ja hoor hij vroeg om het bekende Windows inlogwachtwoord, welke ik al een paar jaar had uitgezet, dat ging dus niet lukken.

 

Echter er zat er naast een knop ernaast met doorgaan, ik dacht het zal wel niet zijn.

 

Ik drukte er op, laptop ging door die scherm , alleluja, ik probeerde het laptop terug te zetten naar een eerdere systeemherstelpunt te zetten.

 

Dat lukte niet,  en dus weer terug in dat loop waar wordt gevraagd naar chkdsk /r

 

De handeling opnieuw uitgevoerd welke ik hier boven beschreven heb en bij de opties gezocht naar veilige modus opstarten, na veel zoeken heb ik  het gevonden en laptop daarmee opgestart.

 

Dat ging wonderlijk genoeg wel.

 

In veilige modus probeerde ik het antivirusscanner van Avast op te starten, dat lukte met geen mogelijkheid. Ik ben naar configuratiescherm gegaan en heb het laptop gewijzigd met opstarten in veilige modus met netwerkondersteuning.

 

Avast er af gede-installeerd, hij deed toch niets, hij was automatisch uitgeschakeld, vreemd.

 

Laptop opnieuw opgestart via veilige modus met netwerkondersteuning.

 

Het net opgegaan en een nieuwe antivirusscanner geïnstalleerd namelijk Panda free.

 

Geïnstalleerd  en laten scannen op het korte scangedeelte van  kritiekegebieden scannen, trouwens antivirusscanner werd opnieuw onmiddellijk uitgezet via de eerdere genoemde rode kruis welke ook voorkam bij Avast, vreemd en merkwaardig.

 

Zoal s gezegd gescand maar wel zonder dat het nieuwe antivirusscanner van Panda geüpdate was, dat ging ook niet, ook dat is vreemd.

 

Panda antivirusscanner, vond niets.

 

Oké dacht ik, nu ga ik proberen om het laptop te scannen  in de modus van Panda volledige scan, meestal duurt dat soms een uur of langer echter nu was het in 2 seconden klaar, ook dat klopt niet.

 

Daarna was de antivirusscanner niet meer te benaderen.

 

Wat kan ik nog meer doen.

 

Ik ging het net op en heb eset onlinscanner laten lopen hij vond 3 bestandjes welke hij heeft verwijderd.

 

Daarna heb ik via het dosscherm van het pc opdracht gegeven tot chksdsk /r

 

Het duurde meer dan 3 uur voor het klaar was, toen startte het laptop wonderlijk wel goed op,ik  heb het systeem terug gezet voor starten in gewone modus en opnieuw opgestart, wonderlijk start hij nu wel prima, echter ik kan niet meer in de eerste genoemde scherm aan het begin van mijn verhaal waar ik het systeem kon opnieuw installeren en systeemherstel kon uitvoeren en ook in veilige modus kon zetten, veilige modus kan ik nu erop zetten als ik in Windows al zit, goed dit komt later.

 

Oké ik zat nu in Windows zoals het hoort, echter systeem is zeer traag en ja hoor antivirusscanner is niet meer te benaderen, nu helemaal niet meer.

 

Oké via de gewone scherm en configuratiescherm laptop in veiligemodus gezet met ondersteuning van netwerk.

 

Laptop opnieuw opgestart.

 

Panda antivirusscanner in veilige modus via software er af gehaald van laptop.

 

Daarna de Panda antivirusscanner Pro er op gezet voor 30 dagen uitproberen, Maar weer wordt het antivirusscanner door iets tegengehouden via de bekende rode kruis, dus hij wordt steeds uitgezet, waardoor ik hem ook niet kan updaten, oké,na installatie laten lopen in volledige scan, wonderlijk genoeg ging dat prima, hij had weer wat gevonden en verwijderd en of op quarantaine gezet.

 

Laptop weer terug gezet in veilige modus en opnieuw opgestart.

 

Weer wordt het antivirusscanner niet meer opgestart of herkend, hij doet het gewoon NIET, zeer vreemd.

 

Ik heb CrystaldiskInfo er op gezet om de harde schijf te controleren, en hij heeft wel een waarschuwing, dat kan wijzen op een kapotte harde schijf, maar hoe zit dat verhaal met de antivirussen scanners van Avast en Panda dat steeds wordt geblokkeerd , dat is op zijn minst erg vreemd.

 

Ik heb nu het internetverkeer op het laptop uitgezet en zou graag jullie mening hierover horen, is het misschien een kapotte schijf of een of ander kwaadaardig virus/trojaan of wat dan ook dat geïnstalleerd is op het laptop.

 

Oh ja, om het toch moeilijker te maken, start het laptop in gewone modus weer op met een fout melding, in veilige modus doet hij het niet, daar werkt het redelijk goed en wordt het systeem niet opnieuw vanzelf opgestart.

 

Panda antivirusscanner kan helemaal niet meer opgestart worden, dus kan weer niet scannen, dit is zeer vreemd.

 

Ik doe hierbij een aantal printscreens er bij zodat jullie een indruk krijgen van het probleem.

 

Let op het screen van panda met het dikke kruis er op ter vermelding dat hij uitgezet is.

 

Oké, dit is een super lange verhaal geworden, maar nu kunnen jullie zien wat ik zelf gedaan heb om dit probleem op te lossen.

 

Ik zou graag jullie mening hierover horen en a.u.b ondersteuning krijgen.

 

Bijlagen screen:

post-17747-0-63261900-1456052672_thumb.j

2 Eset onlinescan 20-2-2016.txt

post-17747-0-43753000-1456052728_thumb.j

post-17747-0-00794300-1456052752_thumb.j

post-17747-0-21356500-1456052771_thumb.j

post-17747-0-31380700-1456052821_thumb.j

post-17747-0-53385600-1456052854_thumb.j

 

Vriendelijke groet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is waarschijnlijk een combinatie van een stervende schijf en een besmetting.

Daarom gaan we dit ook op 2 fronten aanpakken.

 

Voor het schijfprobleem, gaan we een controle doen met HD Tune.

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start.

Je moet GEEN vinkje plaatsen bij Quick scan.

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test?
Maak een afbeelding van het resultaat en sla deze op.

Ga dan naar de tab Benchmark en doe de test.
Maak ook van dat resultaat een afbeelding.
Voeg beide afbeeldingen als bijlage toe aan je volgend bericht.

 

 

 

Voor de controle van de besmettingen mag je dit uitvoeren.

Download 51a5f5d096dae-icon_RSIT.png RSIT van de onderstaande locaties en sla deze op het bureaublad op.

Hoe je controleert of je met een 32- of 64-bitversie van Windows werkt kan je 
hier bekijken.

Dubbelklik op RSIT.exe om de tool te starten.

  • Gebruikers van Windows Vista en later dienen de tool als "administrator" uit te voeren door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Vervolgens wordt de "Disclaimer of warranty" getoond, klik vervolgens op "Continue"
  • Wanneer de tool gereed is worden er twee kladblok bestanden geopend genaamd "Log.txt" en "Info.txt" .

RSIT Logbestanden plaatsen

  • Voeg het logbestand met de naam "Log.txt" als bijlage toe aan het volgende bericht. (Dit logbestand kunt u tevens terug vinden in de map ""C:\\rsit")
  • Het logbestand met de naam "Info.txt" wat geminimaliseerd is hoeft u niet te plaatsen. (Dit logbestand wordt enkel de eerst keer bij het uitvoeren aangemaakt).
  • Hoe u een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest u hier.

De handleiding voor het gebruik van RSIT kan je HIER bekijken en we hebben ook nog een 

.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rode blokjes op de error scan van HD Tune betekent dat je schijf beschadigd is en dat ze moet vervangen worden.

Begin alvast met al je persoonlijke bestanden veilig te stellen op een externe schijf.

 

Je kan het effect van de beschadigingen enigzins beperken door een windows  schijfcontrole.

 

Open de verkenner en klik met rechts op de C schijf.
Kies in het menu onderaan voor eigenschappen en open dan de tab extra.
Bovenaan bij foutcontrole klik je op nu controleren.
Vink beide vakjes aan en klik op start.
Dan krijg je de melding dat de schijf in gebruik is en ook de vraag om de controle uit te voeren bij de volgende opstart.
Klik hier op ja, sluit alle openstaande programma's en herstart de pc.
De schijfcontrole zal nu worden uitgevoerd alvorens Windows op te starten.
Na afloop krijg je een overzicht van de toestand van de schijf.
Je kan dit overzicht ook terugvinden in de logboeken.

Ga naar start - uitvoeren, typ eventvwr.msc en klik op OK.
Dubbelklik op windows logboeken.
Dubbelklik op het logboek voor toepassingen.
In de rechterkolom bij acties klik je op huidig logboek filteren.
Bij geregistreerd selecteer je de afgelopen 12 uur.
In het vakje waar staat <alle gebeurtenis id> typ je 1001 en klik op OK.
Dubbelklik op de lijn waar wininit in de kolom Bron staat.
Je krijgt nu de details te zien. Klik op de knop kopieren en plak dan het resultaat in een volgend bericht.

 


 

In het RSIT logje zie ik niet direkt aanwijzingen voor een besmetting en daarom gaan we daar mee wachten tot het probleem van de harde schijf is opgelost.

 

Wat ik wel heb gezien zijn sporen van 3 anti-virusprogramma's.

Avast, COMODO Internet Security en Panda Security.

Dat is echt wel van het goede te veel.

Kies er 1 uit die wil gebruiken en verwijder de andere.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Avast zat er op, maar deed niets meer, iets had hem uitgeschakeld, ik heb hem verwijderd en panda free er op gezet.

 

Panda free kon scannen op de snelle modus en later deed hij ook niets, ook die heb ik verwijderd.

 

Om mijn schijf later toch weer volledig te kunnen scannen dacht ik aan Panda Pro te downloaden voor 30 dagen gratis, ik dacht dat is misschien een betere versie dan Panda free, mijn gedachten bleken waar te zijn, ik kon het laptop in volle scan scannen, nu doet de Panda antivirusscanner niets meer hij komt zelfs niet meer tevoorschijn.

 

Nu is het zo dat Panda Pro ook een firewall heeft, naar mijn weten en waarschijnlijk conflicteert het met Comodo firewall.

 

Ik ga Panda Pro verwijderen en ook Comodo firewall, kijken hoe laptop zich gedraagt.

 

Maar is het niet vreemd dat de Benchmark test niet wilt opstarten, hij moet toch enigszins iets doen, toch ?, het probleem met alle antivirussen scanners is eigenlijk het zelfde ze willen niet starten, alle anderen programma starten wel op.

 

De Error scan geeft aan dat de schijf beschadigd is op 0,1 % is dat niet te verwaarlozen op een schijf van 1000GB.

 

Goed ik ga de antivirusscanner van Panda verwijderen en ook Comodo en dan ga ik schijfcontrole uitvoeren.

 

Zodra alles klaar is laat ik meer weten hier op de site.

 

Bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

De Error scan geeft aan dat de schijf beschadigd is op 0,1 % is dat niet te verwaarlozen op een schijf van 1000GB.

Op zich is dat inderdaad niet veel maar de lokatie van de beschadiging(en) kan wel een grote impact hebben.

Als de beschadiging zich voordoet op een ongebruikt deel van de schijf, zal je het niet eens merken.

Als er daarentegen een beschadiging is op het deel waar de windows bestanden staan, is de kans groot de je systeem niet meer (goed) werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk.

 

Ik heb schijfcontrole opgestart in veilige modus, schijf gaf aan dat er geen fouten waren op C:

 

Ik kon opdracht geven om de schijf toch te controleren, dat heb ik gedaan, maar tot mijn verbazing kreeg ik weer een schermpje dat er fouten gevonden waren en dat de scherm gesloten moest worden en de fouten hersteld moest worden.

 

Scherm gesloten en tja wat dan ? kan nergens opdracht om de fouten te herstellen.

 

Alles herhaalt zich op deze laptop.

 

Ben weer naar configuratiescherm en laptop gewijzigd in opstarten in gewone modus.

 

In gewone modus opdracht gegeven om de harde schijf C: schijfcontrole uit te voeren.

 

Weer het zelfde verhaal, melding dat harde schijf geen fouten bevat en dat het niet nodig is om te scannen.

 

Toch opdracht gegeven om te scannen en tot mijn verbazing hij is begonnen te scannen, echter ik kon geen enkele vakje aanvinken.

 

Schijfcontrole wordt nu uitgevoerd in Windows zelf, dus pc moest niet opnieuw opgestart worden, vreemd want meestal is dat wel de volgorde, maar goed.

 

Zodra het klaar is dan post ik zoals je beschreven heb in je vorige bericht de gegevens.

 

Zoals je ziet ben ik behoorlijk aan de gang met het laptopje, het is niet anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.