Ga naar inhoud

Als functie


Tom1

Aanbevolen berichten

Hey! Als eindwerk heb ik een enquête moeten afnemen, maar nu bij het analyseren vind ik google forms niet zo gemakkelijk om verbanden te leggen. Dus wou ik mijn excel bestand importeren in SPSS maar dan moet ik eerst alles SPSS-veilig maken (coderen), dit doe ik door de ALS-functie te gebruiken. Bijvoorbeeld =als(Geslacht="man";1;0)

 

Bij de meeste vragen lukt dit goed, maar enkel bij de multiple choice vragen zit ik in de knoop. Bij mutiple choice moet ik meerdere kolommen maken waarin elk antwoord 1 kolom krijgt. Ik heb bijvoorbeeld een vraag "waar gaat u in uw vrije tijd naartoe?" Met als antwoorden : cinema, discotheek, restaurants, ... Maar hoe kan ik met gebruik van een (ALS) functie een woord zoeken in een zin ? Iemand tips ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan in Excel met de functie =VIND.SPEC of met =VIND.ALLES als je onderscheid wil maken tussen hoofd- en kleine letters.

Voorbeeld (met woorden uit je bericht hierboven):

Als in A1 deze tekst staat:  Bezoek je wel eens een cinema, discotheek, of restaurant?

en je wil weten of het woord cinema in die tekst voorkomt,

dan kun je in een willekeurige cel in hetzelfde blad van Excel gebruiken:

=vind.spec("cinema";A1)

het resultaat van die opdracht zal dan zijn: 24, omdat de eerste letter van het woord 'cinema' het 24e teken is in de tekst van A1.

 

Als een gezocht woord niet voorkomt in de tekst. is het resultaat van bovenstaande opdracht: #WAARDE . Wil je dat voorkómen, dan kun je aan de opdracht toevoegen wat er moet worden weergegeven als het gezochte woord niet voorkomt. 

=ALS.FOUT(VIND.SPEC("cinema";A1);"Komt niet voor.")

of (om niets weer te geven):

=ALS.FOUT(VIND.SPEC("cinema";A1);"")
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.