Ga naar inhoud

Fabrieksinstellingen terug zetten windows 8.1


manu123

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen

 

Mijn laptop wou niet meer opstarten (boot van Windows8.1 blijft duren zonder resultaat) en vermits hij de voorbije weken ook nogal traag ging had ik gedacht om de fabrieksinstellingen terug te zetten en met een schone lei opnieuw te beginnen.

 

Dit wil echter niet lukken vermits ik zo goed als niets meer kan doen. De laptop (Toshiba Satellite) start niet meer volledig op en ik geraak ook niet meer in de herstel modus door op F12 te drukken. Als ik op F12 druk dan probeert hij de herstelmodus wel op te straten maar deze blijft ook weer eeuwig laden.

 

Nu is mijn vraag of er een mogelijkheid is om de recovery files (van Windows 8) die op de laptop staan, op een andere manier te kunnen benaderen om mijn laptop terug naar fabrieksinstellingen te zetten? Vermits ik ook geen installatie CD heb meegekregen toen ik de laptop kocht.

 

Er staan trouwens ook geen belangrijke gegevens meer op, vermits ik dagelijks een back-up maak.

 

Ik heb al geprobeerd om via Hirens Boot CD de recovery files te benaderen met succes, maar ik heb totaal geen idee wat ik hier dan mee moet doen. Kan ik deze kopiëren en eventueel op een bepaalde manier gebruiken? Of kan ik via Hirens de fabrieksinstellingen terug zetten?

 

Zou iemand mij hier mee kunnen helpen? Alvast bedankt!

 

Manu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou eens eerst de harde schijf kunnen testen.

 

Om je harddisk op fouten te controleren kun je het volgende uitvoeren. 
Je dient wel een andere werkende pc/laptop ter beschikking te hebben. 

Download Seatools for DOS ISO image op een andere pc. 

Brand de ISO als image op een lege cd. 
Stel in je BIOS je cd/dvd-rom in als first boot device en leg de cd in je drive. 
Start nu je pc/laptop op vanaf deze cd. 

Als de tool is opgestart accepteer je de gebruikersovereenkomst en zie je een venster waarin je jou HD kunt selecteren. 

Klik in de linker bovenhoek op Basic tests en in het keuze menu kies je voor Long test

Wat geeft dit als resultaat? 

Een handleiding voor het gebruik van Seatool for DOS vind je hier. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor je snelle reactie!

 

Ik heb geprobeerd om het programma ui te voeren op de laptop maar dit lukt niet. Ik heb Seatools op USB stick gezet (omdat ik nu geen CD beschikbaar heb) maar ik krijg volgende foutmelding als ik de boot probeer te starten via USB:

 

 

This product is covered by one or more of the following patents:

US5,307,459, US5,434,872, US5, 732,094, US6,570,884, US6,115,776 and

US6,327,625

 

Realteck PCIe FE Family Controller Series v1.27 (10/31/11)

PXE-E61: Media test failure, check cable

 

PXE-MOF: Exiting PXE ROM

No bootable device -- insert boot disk and press any key

 

Ik heb de juiste stappen overlopen om Seatools op mijn USB te krijgen. Ook heb ik het met een andere USB geprobeerd maar zonder resultaat. Ik heb volgende stappen overlopen:

 

 

  1. Download the SeaTools for DOS ISO file
  2. Use 7-Zip to open the SeaTools for DOS ISO file.
  3. Extract the SeaTools.ima file to your hard drive.
  4. Rename the SeaTools.ima file to SeaTools.img.
  5. Use Image Writer for Windows to write the SeaTools.img image file to a USB drive on Windows.
  6. Now you can boot off of this USB drive and run SeaTools for DOS.

Bron: http://blog.nowherelan.com/2013/04/04/boot-seatools-off-of-a-usb-drive/

 

Ik weet niet of het uitmaakt voor je idee maar ik heb daarstraks de harde schijf wel uit de laptop gehaald en in mijn andere desktop gestoken om er nog iets belangrijks af te halen. Dit ging allemaal perfect dus ik denk niet dat de harde schijf corrupt is ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst USB dan schijf.

 

Dat heb ik voor mijn eerste post gedaan. Eigenlijk het eerste van alles want ik had dat bestandje zeer dringend nodig en vermits de laptop niet wou opstarten had ik de harde schijf maar er uit gehaald en op mijn desktop aangesloten. Zo kon ik ook ineens zien of het aan de schijf lag of aan Windows zelf. Maar met de schijf was alles in orde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 vermits de laptop niet wou opstarten had ik de harde schijf maar er uit gehaald en op mijn desktop aangesloten. Zo kon ik ook ineens zien of het aan de schijf lag of aan Windows zelf. Maar met de schijf was alles in orde.

 

 

Je kan ze opnieuw aan je desktop aansluiten en daar de harde schijf testen met HDTune en CrystalDiskinfo.

 

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start (je dient GEEN vinkje te plaatsen bij Quick scan).

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test?

Maak er met het knipprogramma een afbeelding van, die kan je dan in je volgend bericht hier in je topic plaatsen .

 

 

Download 520c07ffc7e11-CrystalDiskInfo-Canned.pngCrystalDiskInfo naar het bureaublad (het downloaden begint automatisch een vijftal seconden nadat je op de link hebt geklikt !! ).

  • Dubbelklik op CrystalDiskInfoPortable_x.x.0.paf.exe en klik vervolgens op OK.
  • Kies Nederlands en klik vervolgens op OK, nu wordt het programma uitgepakt in een nieuwe map op je bureaublad.
  • Plaats nu een vinkje bij de optie CrystalDiskInfo Portable starten en klik op Voltooien.
  • Of open de aangemaakte map en klik met de rechtermuisknop op CrystalDiskInfoPortable.exe en kies voor Als administrator uitvoeren.
  • Wanneer het programma geopend is, zal het gegevens van je harde schijf tonen.
  • Let op: Vergroot het venster zodat alle informatie goed zichtbaar is.
  • Wat is het resultaat van deze test? ... maak er met het knipprogramma een afbeelding van, die kan je dan in je volgend bericht hier in je topic plaatsen.

56f809c972f84-CrystalDiskInfo.jpg

 

Aanvullende info over CrystalDiskInfo kan je bekijken in deze video.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de late reactie!

 

De situatie is de voorbije dagen een beetje veranderd. Voor ik uw post had gelezen had ik de harde schijf al geformatteerd via de andere PC. Dit is allemaal zeer goed verlopen en nu staat er Windows 10 op de laptop.

 

Echter is er nog steeds wel een probleem. De laptop gaat zeer traag. Het gaat zo traag dat je er zelfs zo goed als niets op kan doen. Dit had hij ervoor niet. Hij loopt meteen vast als ik iets probeer te openen en ik kan zelfs niet op de start knop (windows logo, links onderaan) drukken want dan loopt hij ook meteen vast.

 

Zeer vreemd want tijdens de installatie van Windows 10 had hij dit nog niet. Ook na 1 reboot had hij dit nog niet. Zo heb ik ook Office, een antivirus en Chrome zeer vlot geïnstalleerd. Na de 2de reboot had hij dit probleem. Nadien loopt alles meteen vast en duurt het een paar minuten om de laptop op te starten.

 

Omdat het allereerste boot probleem (zoals uitgelegd in post 1) misschien wel met de hardeschijf te maken kon hebben dacht ik dat het misschien nog steeds met de harde schijf te maken zou kunnen hebben. Dus ik probeerde uw programmaatjes uit te voeren op de laptop maar dit loopt natuurlijk ook meteen vast. Ik heb de HDD dan weer aan mijn andere computer aangesloten en dit is het resultaat:

 

post-5900-0-01839500-1459818129_thumb.pn

 

post-5900-0-50480800-1459818156_thumb.pn

 

Kan deze "1,4% beschadigd" en de foutmeldingen bij CristalDiskInfo de oorzaak zijn van dit probleem of zou het dan toch aan iets anders liggen?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.