Ga naar inhoud

Voorwaarden


Denhugo

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen

Ik ben een sjabloontje aan het ontwikkelen voor een afschrijvingstabel. Nu zit ik met een probleem bij het berekenen van het bedrag dat elk jaar wordt afgeschreven. Normaal is dit gewoon het aankoopbedrag*afschrijvingspercentage, behalve wanneer de aankoop in dit jaar is gebeurt. Dan is dit bedrag gelijk aan aankoopbedrag*afschrijvingspercentage*percentage van jaar dat het goed al in gebruik is. Ik heb geprobeerd hier een formule met voorwaarden voor te gebruiken maar ze wilt niet aanvaard worden door Excel. Ik vroeg me af of het mogelijk is om ze aan te passen zodat ze mogelijk wel aanvaard wordt? De formule die ik gebruik is:

=ALS(B8=0,(($H$6-A8)/12*E8*F8),(E8*F8))

B8= Afschrijvingsjaar (0 betekent dit jaar aangekocht)

H6= Maand waarin het boekjaar voor hun afsluit

A8= Maand van aankoop

E8= Aankoopbedrag

F8= Afschrijvingspercentage

Moest het niet mogelijk zijn om dit te verwerken in een formule met voorwaarden, is er een andere manier om dit wel te verwerken?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er even een voorbeeld bij gestoken:

De kolom G zou dus zo veranderd moeten worden dat indien in kolom B 0 staat, kolom G een andere waarde weergeeft dan het product van kolom E en F (in dit geval zou er dus 166.67 moeten komen te staan in plaats van 200).

AFSCHRIJVINGEN AJ 2015.xlsx

EDIT: Trek je niets aan van AJ 2015. Aanslagjaar 2015 staat gelijk aan boekjaar 2014. Vandaar dat afschrijvingsjaar in dit geval 0 is.

aangepast door Denhugo
Link naar reactie
Delen op andere sites

De berekening is niet zo moeilijk, maar de indeling van je blad ziet er zodanig uit dat ik er geen touwen aan kan vastknopen.

In C6 staat als afschrijvingsjaar 2015, maar in kolom B staat dan 2014, welk afschrijvingsjaar bedoel je dan?

En zoals gezegd: ook is niet duidelijk wat je onder boekjaar verstaat.

Stel dat in C6 2016 staat, van welk jaar moet dan in kolom G de afschrijving worden berekend?

En van welke jaren moet in dat geval in kolom H de afschrijving worden berekend? Van 2015? Van 2015 én 2016? Of nog wat anders?

En heeft je tabel betrekking op 1 aankoop? Of heeft elke rij betrekking op een andere aankoop?

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, alpha zei:

De berekening is niet zo moeilijk, maar de indeling van je blad ziet er zodanig uit dat ik er geen touwen aan kan vastknopen.

In C6 staat als afschrijvingsjaar 2015, maar in kolom B staat dan 2014, welk afschrijvingsjaar bedoel je dan?

En zoals gezegd: ook is niet duidelijk wat je onder boekjaar verstaat.

Stel dat in C6 2016 staat, van welk jaar moet dan in kolom G de afschrijving worden berekend?

En van welke jaren moet in dat geval in kolom H de afschrijving worden berekend? Van 2015? Van 2015 én 2016? Of nog wat anders?

En heeft je tabel betrekking op 1 aankoop? Of heeft elke rij betrekking op een andere aankoop?

Sorry voor de verwarring! AJ= aanslagjaar= het jaar na het boekjaar. Dus aanslagjaar= 2015, dan is het boekjaar (en dus het afschrijvingsjaar) 2014. Ik heb er even twee extra voorbeelden bij gezet om het duidelijker te maken.

AFSCHRIJVINGEN AJ 2015.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn vorig bericht heb ik de verkeerde formules gekopieerd vanuit mijn werkblad, zie ik. Dat bericht kan ik op dit forum niet wijzigen.

Als het juist is dat (in je laatst geplaatste bestand) voor de auto de afschrijving over 2 jaar moet worden berekend (2013 + 2014) en voor de toonzaal over 3 jaren (2012, 2013, 2014), dan kun je onderstaande formules gebruiken.

Typ in G8 en kopieer naar beneden:

=ALS(B8=0;(E8*F8*(H$6-A8)/12);E8*F8)

Typ in H8 en kopieer naar beneden:

=ALS(B8=0;(E8*F8*(H$6-A8)/12);E8*F8*(B8+1))

Let bij beide formules op het dollarteken in H$6.

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.