Ga naar inhoud

Nieuwe SSD (PCIe ?)


Tats

Aanbevolen berichten

Hoi allen,

 

Ik ben nieuw hier en ik zal mezelf ff kort voorstellen.

 

Ik schrijf niet graag over mezelf (en daarmee is het belangrijkste al gezegd...) 

Ben een 34jarige oostvlaming, die vroeger veel gegamed heeft, en nu, als ik er de tijd voor vind, toch graag nog wat game...

Ik los de meeste probleempjes zelf op (met mn goeie vriend google.... :) )

Ik ken en kan wel wat van PC's, maar lang niet genoeg om alles zelf te doen.

 

Nu had ik graag een nieuwe SSD geplaatst in mn desktop.

Kheb teen en tander al opgezocht (is toch al de helft van het werk)

 

Men mobo: https://www.asus.com/be-nl/Motherboards/P8H67V/specifications/

is voorzien van volgende slots: 

1 x PCIe 2.0 x16 (blue) 
1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black) *1
2 x PCIe 2.0 x1 
3 x PCI

De eerste hiervan is gebruikt voor men grafische kaart.

De 2e is vrij...

Kan deze gebruikt worden voor een SSD op PCIe...? en zoja, is het eender welke ssd (met PCIe aansluiting)? omdat je ook ssd met M.2 aansluitingen hebt, die ik niet heb op mn mobo.

 

Als de keuze van ssd gemaakt is, heb ik echter nog een paar vraagjes...

 

Hoe ik tewerk zou gaan:

- Drivers downloaden van mobo & gfcard

- PC uitschakelen, oude schijf eruit, nieuwe erin

- booten van op windowsCDrom, windows op nieuwe schijf installeren

- Drivers en benodigde software installeren

Zo zou het moeten (denk ik toch)

 

Ivm de drivers heb ik nog wel een vraagje..

https://www.asus.com/be-nl/Motherboards/P8H67V/HelpDesk_Download/

 

Je hebt drivers voor  Bios(12) chipset(5) Audio(2), VGA, LAN,USB, ...

Nu is men vraag, moeten elke keer alle updates geinstalleerd worden(ik zou denken van wel) of is enkel de laatste voldoende?

Omdat men spreekt van updates ipv een driverpakket (of hoe je het ook noemen mag...)

 

Benieuwd naar reacties...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt SSD voor gewone aansluiting op zoals nu uw harddisk is aangesloten en dus op Sata kabel aangesloten.

Dan hebt je de veel duurder doch sneller PCI-e 2.0 SSD zoals deze pagina 

Dan hebt je de pure M2 SSD dat je op de moederbord kan plaatsen maar in uw geval is dat niet zo

Ten slotte hebt je ook Msata en nog andere

 

Alleen driver voor Wifi en lan downloaden en de rest kan je altijd nog doen na installatie van Windows

 

Best de oude harddisk eruit halen anders ziet Windows de andere en het is beter dat de bcd op de SSD bevindt.

 

Als je driver van Asus moet downloaden en je ziet meerdere versie dan moet de alleen de nieuwste downloaden. (enkel nog opletten 32 of 64 bits)

 

SSD aansluiten is vergelijkbaar met de gewone harddisk wat betreft Windows installeren enz.

Je dient wel in de bios te controleren of de Bios de SSD ziet.

 

Je ziet PCI-e 2.0 x 4 kan je ook aansluiten op uw pc met PCI-e 2.0 x 8

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alright,

 

Bedankt voor je reactie.

Kben er ondertussen uit, PCIe is dan wel sneller, maar voor een vrij gewone gebruiker zal ik dat snelheidsverschil niet echt merken... en tis ook direct minsten dubbel van prijs per gb.

Zal dus een SSD met sata aansluiting worden.

 

De oude schijf ging ik er sowieso uithalen maar ik heb hier gelijk een ander vraagje over, meer bepaald administrator rechten.

Uiteraard wens ik zelf administrator  te zijn, maar toch doet  windows moeielijk over een - reeds gebruikte-  schijf wanneer deze niet als C gebruikt word.

Dan ben je geen administrator op die schijf, kan je bestanden niet verwijderen of kan je niet formateren etc...

Kan je dit voorkomen?

Kan ik die schijf volledig "erasen" voor ze in gebruik te nemen?

Of zijn er andere mogelijkheden om dit probleem te voorkomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ben administrator in de Windows dat je installeert.

Dus de oude harddisk met Windows heb je geen administrator rechten nodig en je kan alles mee doen wat je wilt.

Je kan ook de oude harddisk nog bewaren voor de data en als alles goed werkt dan kan je met zo'n een toestel weer gebruiken als je data nodig hebt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.